ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حملات موشکی حزب‌الله به اسرائیل ـ آغاز یازدهمین سفر بلینکن به منطقه

حزب‌الله به اطراف تل آویو و حیفا حمله موشکی کرد. سفر خاورمیانه‌ای وزیر خارجه آمریکا برای آغاز فشاری دیگر به‌منظور دستیابی به آتش‌بس انجام می‌شود. بحث بر سر آینده خاورمیانه در دستور کار بلینکن قرار دارد.

حزب‌الله لبنان اعلام کرد که صبح سه‌شنبه یکم آبان / ۲۲ اکتبر ساعاتی قبل از ورود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل، دو پایگاه در نزدیکی تل ‌آویو اسرائیل و یک پایگاه دریایی در غرب حیفا را هدف موشک‌های خود قرار داده است.

تلاش‌های دیپلماتیک تاکنون در پایان دادن به جنگ یک ساله در غزه و ادامه درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل که پس از یک سال تبادل آتش در مرز جنوبی لبنان و اسرائیل، در هفته‌های اخیر در سراسر لبنان تشدید شده، ناکام مانده است.

پس از یک شب سنگین حملات اسرائیل به جنوب لبنان و حومه‌های جنوب بیروت، پایتخت این کشور، حزب‌الله اعلام کرد که پایگاه گلیلوت مورد استفاده واحد ۸۲۰۰ اطلاعات ارتش اسرائیل و منطقه نیریت در حومه تل ‌آویو را موشک‌باران کرده است.

این گروه همچنین گفت که یک پایگاه دریایی در خارج از شهر بندری حیفا در شمال آن را نیز هدف قرار داده است.

هنوز گزارشی از تلفات جانی در دست نیست. مقامات اسرائیلی گفتند آژیرهای هوایی در مناطق جنوب شرقی تل آویو به دلیل عبور یک پرتابه شناسایی شده از لبنان و سقوط آن در یک منطقه باز فعال شد. آژیرهای دیگری نیز در تل آویو به صدا درآمد.

سفر بلینکن به اسرائیل

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، سه‌شنبه یکم آبان / ۲۲ اکتبر برای دیدار با رهبران اسرائیل وارد این کشور شد این اولین ایستگاه از سفر خاورمیانه‌ای بلینکن برای آغاز فشاری دیگر به‌منظور دستیابی به آتش‌بس است.

همچنین این یازدهمین سفر بلینکن به منطقه از زمان حمله حماس به جنوب اسرائیل در ۷ اکتبر سال گذشته و آغاز جنگ غزه است. این سفر در حالی انجام می‌شود که ارتش اسرائیل کارزار خود را در غزه، لبنان و همچنین علیه ایران تشدید کرده است.

آنتونی بلینکن در طول روز با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، یوآو گالانت، وزیر دفاع و سایر مقامات اسرائیلی  دیدار خواهد کرد. سفر به اسرائیل بخشی از سفر یک هفته‌ای بلینکن به خاورمیانه است که شامل اردن و قطر نیز می‌شود.

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به رویترز گفت که بلینکن در اسرائیل درباره پاسخ این کشور به حملات موشکی ایران در اول اکتبر نیز بحث خواهد کرد.

اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل می‌تواند بازارهای نفت را مختل کند و خطر گسترش یک جنگ تمام‌عیار بین دشمنان سرسخت منطقه را در پی داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ایران به ناظر هسته‌ای سازمان ملل نامه نوشته و از تهدیدات اسرائیل برای حمله به سایت‌های اتمی خود شکایت کرده است.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر منطقه‌ای خود، در یک نشست خبری در کویت گفت تهران به‌دنبال جنگ در خاورمیانه نیست و برای کاهش تنش تلاش کرده اما برای هر گونه درگیری آماده است.

اسرائیل متعهد شده است که در پاسخ به حملات موشکی ایران در یکم اکتبر به ایران حمله کند و این موضوع گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این‌که تأسیسات هسته‌ای ایران می‌توانند در میان اهداف اسرائیل باشند را برانگیخته است.

عراقچی گفت:

ما می‌دانیم که اسرائیل از هیچ قانون بین‌المللی پیروی نمی‌کند، ما ابزارهای خود را برای دفاع از خود و زیرساخت‌های هسته‌ای خود داریم.

او همچنین گفت:

حمله به تأسیسات هسته‌ای یک جنایت بزرگ بین‌المللی است، حتی تهدید به حمله به سایت‌های هسته‌ای جنایت بین‌المللی و مغایر با قوانین بین‌المللی است.

مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت که بلینکن در دیدار از اسرائیل و کشورهای عربی درباره «چشم‌انداز بعدی» در خاورمیانه به‌ویژه مسئله امنیت، حکومت‌داری و بازسازی تأکید خواهد کرد. داشتن برنامه‌های دقیق برای آینده‌ی پس از پایان جنگ به‌عنوان پیش‌نیاز برای دستیابی به هرگونه راه‌حل پایدار تلقی می‌شود.

«هیچ‌یک از طرف‌ها قطعنامه سازمان ملل را اجرا نکرده‌اند»

رویترز نوشته است که کارشناسان می‌گویند حماس و اسرائیل به‌شدت در مقابل یکدیگر قرار دارند و بعید است که پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر امتیازهای قابل توجهی بدهند که می‌تواند سیاست ایالات متحده را تغییر دهد.

اسرائیل در ماه گذشته رهبران حزب‌الله لبنان و حماس را ترور کرد، در حالی که هیچ نشانه‌ای از مهار حملات زمینی و هوایی خود نشان نداده است.

دولت بایدن کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس به‌دست ارتش اسرائیل در هفته گذشته را به‌عنوان گشایشی احتمالی برای پایان دادن به جنگ در غزه قلمداد کرد اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید جنگ ادامه خواهد داشت.

آموس هوخشتاین فرستاده آمریکا در امور لبنان روز دوشنبه با مقامات لبنانی در بیروت در مورد شرایط آتش‌بس میان اسرائیل و حزب‌الله گفت‌وگو کرد.

هوخشتاین پیوند دادن سرنوشت لبنان به سایر درگیری‌ها در منطقه را به سود مردم لبنان ندانست و گفت نه حزب‌الله و نه اسرائیل به اندازه کافی قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل را اجرا نکرده‌اند. این دیپلمات آمریکایی گفت:

قطعنامه ۱۷۰۱ بهترین راه برای پایان دادن به درگیری بود اما صادقانه بگویم هیچکس به آن پایبند نیست. هیچ‌یک از طرف‌ها این قطعنامه را اجرا نمی‌کند. اجرا نکردن این قطعنامه در طی سال‌های گذشته به مناقشه‌ای که امروز در آن قرار داریم کمک کرد.

قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل به آخرین دور درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶ پایان داد. این قطعنامه خواستار عاری شدن جنوب لبنان از هر سلاحی به‌جز ارتش لبنان است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.