ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چهار زندانی بلوچ اهل سنت، در خطر اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام قرار دارند

هرانا در یک گزارش تحقیقی نوشته است که پرونده چهار زندانی بلوچ اهل سنت به نام‌های عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج (رحیم میربلوچ) و سلیمان شه‌بخش به اجرای احکام رفته است و احتمال اجرای قریب‌الوقوع حکم اعدام آن‌ها وجود دارد.

اخیراً حکم اعدام چهار زندانی سنی مذهب بلوچ به نام‌های عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، عبدالرحیم قنبرزهی گرگیج (رحیم میربلوچ) و سلیمان شه‌بخش توسط شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور تایید شده و پرونده آنها به شعبه یکم اجرای احکام دادسرای امنیت تهران ارجاع شده است.

خبرگزاری حال‌وش که به صورت ویژه اخبار و رویدادهای مربوط به بلوچستان را پوشش می‌دهد نوشته است حکم اعدام این چهار زندانی اهل سنت متعاقب رسیدگی‌های قضایی سرشار از ابهام، بوده است.

این افراد که هم‌اکنون در زندان قزلحصار کرج بسر می‌برند، پیشتر به اتهام بغی، توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بودند.

به نوشته حال‌وش حکم اعدام این چهار زندانی اهل سنت بلوچ در حالی به شعبه یکم اجرای احکام دادسرای امنیت تهران ارجاع داده شده که ابهاماتی در رابطه با رعایت حقوق اولیه متهمان و عدم شفافیت در روند دادرسی آنها وجود دارد.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس تحقیقاتی که در رابطه با پرونده این زندانیان محبوس در زندان قزلحصار کرج انجام داده نوشته است:

این زندانیان اهل سنت بلوچ در طول مدت حبس تحت فشارهای شدید نهادهای امنیتی قرار داشته‌اند و با مواردی از جمله عدم دسترسی به وکیل، نگهداری طولانی‌مدت در سلول انفرادی، شکنجه‌های جسمی و روحی و محرومیت از حقوق اساسی همچون ملاقات و تماس با خانواده، مواجه بوده‌اند.

بر مبنای این گزارش، از سال ۱۳۹۱، پس از بازداشت اولیه دو تن از این زندانیان (عیدو شه بخش و عبدالغنی شه بخش)، بسیاری از جلسات دادرسی و محاکمه به شکل غیرمنظم برگزار شده و حتی برخی از متهمان همچون دو زندانی نامبرده، پس از تبرئه از اتهامات خود در شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان و صدور حکم برائت، مجدداً به دلیل اعتراض نهادهای امنیتی، در سال ۱۳۹۵ بازداشت و محاکمه شدند.

در این گزارش هرانا به نقل از یک منبع آگاه نوشت:

عبدالرحیم قنبرزهی در دوران بازداشت در سلول انفرادی و تحت فشارهای شدید جسمی و روانی بوده است. او در بازداشتگاه سپاه سلمان در زاهدان تحت فشار قرار گرفته بود تا اعترافاتی را که علیه او به کار برده شده، بپذیرد، این اقدامات بر خلاف اصل ۳۸ قانون اساسی ایران و کنوانسیون‌های بین‌المللی منع شکنجه، علیه این زندانی صورت گرفت.

بر اساس این گزارش تحقیقی، از دیگر مشکلات اصلی در این پرونده، انتقال چندباره آن بین دادسراهای مختلف زاهدان و تهران بوده که منجر به تاخیرهای طولانی در روند قضایی و ایجاد بلاتکلیفی برای متهمان شده است.

در بخشی دیگر از این گزارش نیز آمده است که متهمان بارها درخواست تشکیل جلسه‌ای منظم برای بررسی دقیق اتهامات و شنیدن دفاعیاتشان را مطرح کرده‌اند، اما با وجود صدور حکم برائت در برخی مراحل نخستین پرونده در سالهای قبل، فشارهای نهادهای امنیتی بر دستگاه قضایی منجر به ادامه بازداشت و در نهایت صدور حکم اعدام برای این افراد شده است.

این زندانیان در مردادماه سال گذشته به دنبال دستور رییس قوه قضاییه از زندان رجایی شهر کرج، به زندان قزلحصار منتقل شدند.
طبق گزارش گروه‌ها و رسانه‌های حقوق بشری حکومت ایران همچنان به صدور احکام اعدام و اجرای این احکام به‌ویژه احکام مربوط به مواد مخدر و قتل ادامه می‌دهد.

حکومت ایران طی سال گذشته بیش از ۸۰۰ تن را اعدام کرده و امسال نیز بالغ بر ۶۰۰ نفر در زندان‌های ایران به دار آویخته شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.