ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائيل یک زن آمریکایی ترک‌تبار را در کرانه باختری اشغالی به ضرب گلوله به قتل رساند

مقام‌های فلسطینی و ترکیه‌ای تأیید کردند که ارتش اسرائيل در کرانه باختری اشغالی با شلیک یک تک‌تیرانداز به سر عایشه‌نور ازگی ایگی، این شهروند دوتابعیتی را در جریان یک تظاهرات علیه شهرک‌سازی کشته است.

مقام‌های فلسطینی و ترکیه‌ای اعلام کردند نظامیان اسرائیلی یک زن ترک‌تبار آمریکایی را که روز جمعه در تظاهراتی علیه شهرک‌سازی در کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل شرکت کرده بود، به ضرب گلوله کشته‌اند.

طبق گزارش شبکه الجزیره شاهدان گفته‌اند که یک سرباز نیروهای دفاعی اسرائیل که در مجاورت محل اعتراض مستقر بوده به سر عایشه‌نور ازگی ایگی ۲۶ ساله شلیک کرده و او کنار یک بوته زیتون روی زمین افتاده است. این زن بر اثر جراحات وارده در بیمارستان رافدیه در نابلس درگذشت.

شاهدان گفته‌ا‌ند که سربازان اسرائیلی پس از وقوع «درگیری‌های جزئی»به او شلیک کرده‌اند. به گفته آن‌ها سربازان گروهی از نمازگزاران را محاصره کردند و فلسطینی‌ها شروع به پرتاب سنگ کردند و سربازان با گاز اشک آور و گلوله پاسخ دادند.

یک امدادگر به نام فایز عبدالجبار به شبکه خبری القدس گفت: «ما معمولاً هر هفته درگیری‌هایی در [منطقه] داریم. در این درگیری‌ها ارتش دو گلوله جنگی شلیک کرد: یکی از آنها به یک خارجی اصابت کرد و دیگری به فرد دیگری که شدت جراحتش کمتر بود». فواد نفا، رئیس بیمارستان رافضیه در نابلس هم گفت که پزشکان تلاش کردند تا عایشه‌نور را احیا کنند، اما او روی میز عمل فوت کرده است.

فرماندار نابلس صبح شنبه به الجزیره گفت کالبد شکافی نشان می‌دهد که او با شلیک یک تک تیرانداز اسرائیلی کشته شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کاخ سفید در واکنش به این خبر اعلام کرد که از مرگ عایشه‌نور ازگی ایگی «به‌شدت ناراحت» است و از اسرائیل خواست تا در مورد آن تحقیق کند.

دفتر نتانیاهو هنوز هیچ اظهارنظر رسمی‌ای ارائه نکرده است. ارتش اسرائیل اما در پاسخ گفته‌ است که در حال بررسی گزارشی‌ست مبنی بر این‌که سربازان یک شهروند خارجی را هنگام شلیک به یک مرد «محرک فعالیت‌های خشونت‌آمیز» که به سمت سربازان سنگ پرتاب می‌کرده، کشته‌اند.

رشیده طلیب، نماینده فلسطینی‌تبار کنگره ایالات متحده آمریکا از جمله نخستین مقام‌هایی بود که به این قتل واکنش نشان داد و از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه خواست تا «برای نجات جان[آمریکایی]ها کاری انجام دهد».

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده بدون این‌که اسرائیل را مسئول کشته‌شدن شهروند آمریکایی بداند در این زمینه گفت: وزارت امور خارجه ایالات متحده فوراً شروع به جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد مرگ «تراژیک» ایگی کرده است.

وزارت خارجه ترکیه اعلام کرد که این شهروند از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است و دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل را مسئول قتل او دانست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که روابطش با اسرائیل پس از حملات هفتم اکتبر حماس و جنگ متعاقب آن در غزه به سردی گرائيده است، در ایکس/توییتر گفت: «من مداخله وحشیانه اسرائیل در اعتراض غیرنظامیان علیه اشغالگری در کرانه باختری را محکوم می‌کنم و برای شهروندمان عایشه‌نور ازگی ایگی که در این حمله جان خود را از دست داد، از خداوند طلب رحمت می‌کنم».

او افزود ترکیه «به تلاش برای پایان‌دادن به سیاست اشغالگری و نسل‌کشی اسرائیل و پاسخگویی آن در برابر قانون برای جنایات علیه بشریت» ادامه خواهد داد.

بر مبنای گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، عایشه‌نور ازگی ایگی، داوطلب جنبش همبستگی بین المللی ضداشغال بود و او روز جمعه ۶ سپتامبر/۱۶ شهریور به قتل رسیده است.

ایگی اخیراً از دانشگاه واشنگتن در سیاتل فارغ التحصیل شده بود. پرامیلا جایپال، نماینده ایالات متحده در این منطقه، در بیانیه‌ای مرگ این زن جوان را یک «تراژدی وحشتناک» خواند و گفت: «دولت نتانیاهو برای توقف گسترش شهرک‌سازی و خشونت شهرک‌نشینان در کرانه باختری که اغلب از سوی وزرای دست راستی دولت نتانیاهو تشویق می‌شود، کاری انجام نداده است. کشته شدن یک شهروند آمریکایی دلیل وحشتناکی در این جنگ بی‌معنای افزایش تنش در منطقه است.»

تمامی شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری بر اساس قوانین بین‌المللی غیرقانونی تلقی می‌شوند. طبق گزارش روزنامه گاردین تظاهرات کنونی مربوط به شهرک «ایویاتار» است که بخشی از آن در زمین‌های بیتا که در سال ۲۰۱۳ از سوی اسرائیل تصرف شد، ساخته شده است. این شهرک برخلاف بقیه شهرک‌های یهودی‌نشین با مجوز دولت اسرائیل ساخته نشده است و بنابراین طبق قوانین اسرائیل غیرقانونی است. سال‌هاست که بر سر این شهرک و سرنوشت آن در دادگاه‌های اسرائیل مناقشه برقرار بوده و اعتراض‌های متعددی را هم از سوی فلسطینی‌ها و هم شهرک‌نشینان برانگیخته است.

در آوریل سال گذشته، یک راهپیمایی در ایویاتار برگزار شد که دست‌کم ۱۰۰۰ نفر از جمله اعضای راست‌افراطی دولت نتانیاهو در آن شرکت کردند. در نتیجه این فشارها کابینه اسرائيل این شهرک و چندین شهرک دیگر را قانونی اعلام کرد.

به گفته گروه‌های حقوق بشری حداقل ۱۰ فلسطینی، از جمله دو کودک با شلیک سربازان اسرائیلی در تظاهرات مربوط به اویاتر از سال ۲۰۲۱ کشته شده‌اند. یکی دیگر از شهروندان آمریکایی داوطلب در جریان اعتراضات روز جمعه ماه گذشته از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفت. ارتش اسرائیل گفت که این مرد «به طور تصادفی» مجروح شده است.

خشونت شهرک نشینان علیه فلسطینیان در کرانه باختری از هفتم اکتبر سال گذشته افزایش یافته و ده‌ها خانوار را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. مقام‌های فلسطینی و گروه‌های حقوق بشری مدت‌هاست ارتش اسرائیل را به پشتیبانی یا حتی پیوستن به حملات شهرک‌نشینان متهم می‌کنند.

در عین‌حال اسرائيل همچنان به حمله به غزه و کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهد. بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، در ۴۸ ساعت گذشته (منتهی به شنبه ۷ سپتامبر/۱۷ شهریور) دست‌کم ۶۱ فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه، از جمله به یک مدرسه محل پناه‌گیری آوارگان، کشته و ۱۶۲ فلسطینی زخمی شده‌اند.

آخرین آمار نشان از آن دارد که حملات ارتش اسرائیل از هفتم اکتبر تاکنون دست‌کم جان ۴۰ هزار و ۹۳۹ نفر را در غزه گرفته و حداقل ۹۴ هزار و ۶۱۶ نفر را مجروح کرده است. هزاران فلسطینی در پی این حملات که در ماه‌های گذشته متوقف نشده‌ مفقودالاثر شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.