ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزرای خارجه گروه ۷ صادرات موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را محکوم کردند

وزرای خارجه کشورهای صنعتی ایالات متحده آمریکا، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، کانادا و ایتالیا در بیانیه مشترک فروش موشک بالستیک ایران به روسیه را محکوم کردند و آن‌را تهدیدی برای امنیت اروپا و بین‌الملل دانستند. تهران این ادعا را می‌کند.

وزرای خارجه کشورهای صنعتی گروه ۷ (G7) روز شنبه ۱۴ سپتامبر/۲۴ شهریور در یک بیانیه مشترک صادرات موشک‌های بالستیک ایران به روسیه را «به‌شدت» محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است:‌ «ایران تعداد زیادی موشک بالستیک زمین به زمین قدرتمند را به روسیه ارائه کرده است که همکاری نظامی بین دو کشور را که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند، عمیق‌تر می‌کند. ایران باید فوراً هرگونه حمایت از جنگ غیرقانونی و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین را متوقف کند و این گونه انتقال موشک‌های بالستیک، پهپاد و فناوری‌های مرتبط را که تهدیدی مستقیم برای مردم اوکراین و به‌طور گسترده امنیت اروپا و بین‌الملل محسوب می‌شود، متوقف کند.»

وزرای گروه ۷ در ادامه افزودند: «ما همچنان بر تعهد خود مبنی بر پاسخگوکردن ایران به‌دلیل حمایت غیرقابل قبولش از جنگ غیرقانونی روسیه در اوکراین ،که امنیت جهانی را بیشتر تضعیف می‌کند تأکید می‌کنیم و مطابق با بیانیه‌های قبلی خود در این زمینه، در حال حاضر با اقدام‌های جدید و قابل توجهی [به اقدام ایران] پاسخ می‌دهیم.

ایالات متحده آمریکا، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، کانادا و ایتالیا اعضای ثروتمند گروه ۷ محسوب می‌شوند. در حال حاضر ریاست گروه ۷ را ایتالیا بر عهده دارد.

بیانیه گروه‌ ۷ به‌دنبال طرح ادعای ایالات متحده آمریکا مبنی بر این‌که حکومت ایران موشک‌های بالستیک خود را در اختیار روسیه قرار داده، صادر شده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده سه‌شنبه گذشته اعلام کرد روسیه موشک‌های بالستیک از ایران دریافت کرده و احتمالاً ظرف چند هفته از آن‌ها در جنگ خود با اوکراین استفاده خواهد کرد.

بلینکن افزود ایران ده‌ها پرسنل نظامی روسیه را برای استفاده از سامانه موشکی بالستیک دوربرد فتح‌ـ۳۶۰ آموزش داده است که حداکثر برد آن ۷۵ مایل (۱۲۰ کیلومتر) است.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داده بود که نمایندگان وزارت دفاع روسیه در ماه دسامبر ۲۰۲۳ احتمالاً با مقام‌های ایرانی قراردادی برای دریافت موشک‌های فتح‌ـ۳۶۰ و یک سامانه موشکی بالستیک دیگر ایرانی امضا کرده‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز هفته گذشته به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد در اختیار روسیه قرار داده است.

به‌دنبال این گزارش‌ها ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کردند، از جمله اقداماتی علیه شرکت هواپیمایی «ایران‌ایر» اعلام شد. سه کشور اروپایی قراردادهای دوجانبه خدمات هوایی با ایران را هم لغو کردند. 

از سوی مقابل مقام‌های جمهوری اسلامی فروش موشک بالستیک به روسیه را تکذیب کرده اند. عباس عراقچی، وزیر امورخارجه ایران پیشتر در در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس/توییتر نوشت: «یک‌ بار دیگر آمریکا و اروپا بر اساس اطلاعات غلط و منطق معیوب عمل کردند؛ ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارسال نکرده است. تمام! معتادین تحریم باید از خود بپرسند: چگونه ایران قادر است تسلیحات پیچیده بسازد و به ادعای شما بفروشد؟ تحریم‌ها راه حل نیستند بلکه بخشی از مشکل هستند».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی هم روز جمعه ۲۳ شهریور/۱۳ سپتامبر به خبرنگاران گفت: «مجدداً به‌صورت شفاف موضع جمهوری اسلامی ایران را یادآوری می‌کنم. هرگونه ادعایی مبنی‌بر فروش موشک‌های بالستیک به روسیه از سوی ایران، از اساس کذب است.» او هم سخنان عراقچی را تکرار کرد و گفت:‌ «متاسفانه برخی طرف‌های غربی اعتیاد به وضع تحریم دارند؛ مسیری که نه‌تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، که خود، بخشی از مشکل بوده و با پاسخ ایران روبه‌رو خواهد شد».

ایران مکرراً انتقال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرده است ولی در ماه‌های گذشته بارها بقایای پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۶ و دیگر تسلیحات ایرانی در اوکراین کشف شده و به نمایش گذاشته شده است. پیش از این آمریکا و اروپا گفته بودند که انتقال موشک از ایران به روسیه را در حکم خط قرمزی می‌دانند که تهران نباید از آن عبور کند. 

در عین‌حال سازمان فضایی ایران روز شنبه ۲۴ شهریور اعلام کرد «ماهواره تحقیقاتی چمران ۱» را سوار بر ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» با موفقیت پرتاب کرده و به مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین فرستاده است.

علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران هم شنبه‌شب در یک برنامه تلویزیونی تأیید که «قائم ۱۰۰» ساخته سپاه پاسداران است و گفت سپاه پاسداران در حال تست زیرسیستم‌ها و ماژول‌های ماهواره‌بر «قائم-۱۰۵» است و طی یک سال آینده اولین پرتاب تحقیقاتی خود را انجام خواهد داد. او افزود ایران قصد دارد ماهواره نور-۴ را نیز تا یک‌سال آینده به فضا پرتاب کند.

ایالات متحده و اروپا برنامه فضایی جمهوری اسلامی را پوششی برای گسترش تولید و آزمایش موشک‌های بالستیک خود می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.