زن، زندگی، آزادی: کرامت و امید
در ایران چه میگذرد – ۱
محمدرضا نیکفر − در ایران چه میگذرد؟ جنبش چه زمینهای دارد و به این اعتبار از چه نیرویی برای پیشروی برخوردار است؟ آیندهی آن قابل پیشبینی است؟
جنبشی که شعار شاخص آن «زن، زندگی، آزادی» است، چنان برآمدی یافت که بیشتر شهرهای کشور را فراگرفت. لایههای جمعیتی مختلفی به آن پیوستند. خصلت اساسی جنبش، دموکراتیک است. در آن، خواست برابری و آزادی با محوریتِ مقابله با حجاب اجباری برجسته است. کردستان با تجربهی مبارزاتی پربارش به آن شتاب داده. همهی کانونهای مبارزه و مقاومت در تلاشاند به آن نیرو دهند.
مسائل و مطالباتی که حرکتهای اخیر را برانگیختند – عاملهای برانگیزانندهی خیزشهای دی ۱۳۹۶ و آبان ۱۳۹۸، زنجیرهی اعتراضهای پیوستهی کارگران، معلمان، بازنشستگان ... – میتوانند در این جنبش نو امکان پاسخگویی و پیگیری بیابند. جنبش، دربرگیرنده است، پیوند دهنده است. یک شرط حفظ و ارتقای این ویژگی، محفوظ ماندن جایگاه زنان در آن است. همهی اینها هنوز ظرفیت و توان هستند، بالقوه هستند، بالفعل نشدهاند.
جنبش نو، جنبش ز.ز.آ (زن، زندگی، آزادی)، به واقع ورود جنبش خواست دستیابی به کرامت انسانی و شهروندی به یک مدار بالاتر است. این مرحله یکباره آغاز نشده است. همین اردیبهشت گذشته، شاهد خیزشی بودیم که یادآور اعتراضهای آبان ۱۳۹۸ بود. در آن هنگام بحثی درگرفت که این خیزش را چه بنامیم. «شورش گرسنگان» از عنوانهایی بود که شایع شد. نظر این نویسنده در آن بحث چنین بود:
«اعتراض به تبعیض و نابرابری نکتهی کانونی همهی حرکتهای صنفی و گروهی و منطقهای و جمعی در ایران است. خواست برابری، حق مشارکت و حق سهمبری از ارزش تولید شدهی اجتماعی، همهی معترضان را به هم پیوند میدهد. آنچه مردم میخواهند کرامت است، اِعزاز شأن انسانی و شهروندیشان است.
اگر جنبش مردمی به تصریح به صورت جنبش کرامت درآید، چکیدهی همهی تجربههای اعتراضها و خیزشها از انقلاب مشروطیت تا کنون را راهنمای خود کرده است. امر بایسته، تبیین مثبت از هدف جنبش به صورت خواست برابری و مشارکت و ارجشناسی است، به جای تبیین صرفاً منفی، به صورت اینها نباشند تا بعداً ببینیم چه میشود.» (از مقالهی «جنبش کرامت»)
آنچه جنبش ز.ز.آ را پیوندپذیر کرده، این است که در ذات خود کرامتخواه است، یعنی خواهان رفع تبعیض، برقراری عدالت، دستیابی به آزادی و ارجگذاری به شأن و کرامت همهی شهروندان است.
حرکت نو، شور و شوق عظیمی برانگیخته است. ناامیدان را دوباره امیدوار ساخته است. در عرض همین مدت کوتاه آگاهی عمومی را ارتقا داده است. اما نباید گمان بریم به زودی به هدف نهایی برانداختن حکومت ولایی میرسد. جنبش تازه دارد گامهای نخستین را برمیدارد، از جمله برای:
- تعیین شکلهای اجرا (نحوهی تظاهرات خیابانی، شعاردهیهای شبانه، شیوههای دفاع در برابر دستگاه سرکوب...)،
- اعتصاب،
- تعیین هدفهای مرحلهای،
- تمرکز نیرو برای آزادی زندانیان سیاسی،
- عبور از پیوندپذیری خودبهخودی به پیوستگی متشکل،
- تشکلیابی و حرکت برای یافتن شکل مناسبی از رهبری،
- تثبیت حضور خود در مدرسه، دانشگاه، محل کار، محل زندگی،
- مفهوهپردازی و شکلدهی به گفتمان شاخص خویش و معنا کردن شعار «زن، زندگی، آزادی»،
- تدقیق محتوای برنامهای خود، از جمله و به طور مشخص در رابطه با زنان که اعتراضشان تنها به حجاب اجباری منحصر نمیشود.
پایهی اجتماعی تحولهای بیش از نیم قرن اخیر
پرسیده میشود: آیا انقلاب نوینی آغاز شده است؟
پرسش، تازه نیست. یک مقالهی این نویسنده، نوشته شده اندکی پس از خیزش دی ۱۳۹۶ با عنوان «نمودهای کُنشی یک انقلاب بیکُنش»، با طرح همین پرسش آغاز میشود. در مقدمهی آن آمده است:
«نوشته برمینهد که آنچه در اوایل دیماه ۱۳۹۶ در خیابانهای ایران جریان یافت کنشگری یک "انقلاب بیکنش" است که منظور از آن تحولات عمیق در جامعه ایران از زمان انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون است.
در ادامه این ایده مطرح میشود که تحولات پیش رو به احتمال بسیار طبق الگوی کلاسیک انقلاب پیش نخواهد گرفت. ما پا در روند یک "دگرگشت" پیچیده و طولانی گذاشتهایم.»
مبنای فکر آن نوشته و نوشتههای دیگر نویسنده در توضیح گسستگی ساختاری در ایران، این است که در عمق جامعه انقلابی در جریان بوده و هست که هر از گاهی نمودهایی کنشی مییابد. آن انقلاب عمقی، تحول ساختاریای است که از دههی ۱۳۴۰ شتاب گرفت. دو مشکل سیستمی اساسی اینها بودند:
- ناتوانی در جذب کردنِ لایههای رها شده و سرگردان که در اضطراب بودند از نظر تأمین زندگی، به هم خوردن نظام ارزشی و نحوهی جهتیابی در جهان،
- مشکل بودنِ مشارکت در ساماندهی سیاسی و اجتماعی تا حد ناممکن بودن، به دلیل نظام بستهی استبدادی.
این مشکلات در همان دههی ۴۰ و در دههی بعد خود را نشان دادند و سرانجام انقلاب سرنگونکنندهی سلطنت را برانگیختند.
انقلاب و نوع رژیمی که با آن بر سر کار آمد، باعث به هر ریختن نظم شکل گرفته در دو دههی آخر حکومت شاه شد، اما راستای تحول عمقی تغییر نکرد. مضمون آن تحول، گسترش سرمایهداری، تبدیل پول به معیار مطلق ارزشها، و همراه با آن، گرایش شتابنده در تبدیل همه چیز به کالا بود. حکومت شاه کوشیده بود تحول را سرعت دهد، مانعهای آن را از میان بردارد، و تا حدی پیشروی آن را برنامهریزی کند. بیرون ریختن لایههای اجتماعی مختلفی از صورتبندی اجتماعی پیشین و جذب نشدن بخش بزرگی از آنها در صورتبندی جدید، حساب و کتاب برنامهریزی اجتماعی دستگاه شاه را به هم ریخت. هم بخش منظم سیستم بحرانزده شد، هم تودهی بینظم برآشفته. پس از انقلاب، وضعیت همانند گشودن یکبارهی درِ یک سالن به روی انبوهی منتظر ورود بود. رژیم تازه راه میداد (سویهی اجتماعی آن)، جا تعیین میکرد (خودی-غیرخودی کردن)، اما در اصل تقسیمبندی جایگاهها و امتیاز ویژه برای تقسیمکنندگان تغییری نمیداد (ذات طبقاتی و اقتدارمحور آن). همه چیز را تغییر دادند، بی آنکه در اصل قضیه تغییر دهند. اصل قضیه، نظام امتیازوری محدودکنندهی پویش اجتماعی و مشارکت سیاسی بود.
تا اواخر دههی ۱۳۶۰ دو روند سیاسی و اجتماعی خلاف جهت هم حرکت میکردند: رژیم خمینی در حوزهی سیاست به پس زدن و سرکوب همه نیروهایی که در انقلاب نقش داشتند، به جز ولایتمداران، دست زد و این حوزه را مدام بستهتر کرد. در پایین اما تا حدی درها را باز کرد به روی قشرهای محروم برای استخدام شدن در دستگاه دیوانی و نظامی، گرفتن وام و تسهیلات دیگر برای کاسبی، برای زدن چاه در روستاها و بهرهوری آزاد از منابع آب، برای ورودشان به دبیرستان و تحصیلات عالی، برای تبدیل سنتگراییشان به ارزشهایی ارتقادهندهی جایگاه اجتماعی. از دههی ۱۳۷۰ ظرفیت پر شد و دورهی به نظم درآوردن پویش اجتماعی رسید، آن هم بر مبنای نظام امتیازوری جدید. ولایتمداری، آقازادگی و خودی بودن در مورد ورود به پایگاههای اجتماعی میانی به بالاتر تعیینکننده شدند. نظام، هم بورژوازی خود را تولید کرد هم زمینهساز قشر وسیعی در میان طبقهی میانی شد که امتیازهای خود را مدیون رژیم میدانست.
از دههی ۱۳۷۰ سمتگیریای صورت گرفت برای خصوصی کردن و رقابتی کردن اقتصاد، در عین حفظ حالت دستوری آن. سرمایهداری تحت امر، ترکیبی شد از استثمار شدتگیرندهی منابع انسانی و طبیعی، فساد، غارت و گریز، و قاعدهزدایی در زمینهی اشتغال و تأمین اجتماعی. برنامهی هستهای، عاملی تعیینکننده برای سازوکار این صورتبندی از نظر رابطه با جهان بیرون، ورود و خروج سرمایه، و نقش نظامیان و باندهای پنهان شد. این برنامه که با هدف یافتن تضمینی برای بقا از راه دستیابی به سلاح اتمی پیش گرفته شد، در برخورد با مانعهای بیرونی، نیت اصلی خود را پنهان کرد، اما کنار گذشته نشد.
تنش بر سر برنامهی اتمی باعث تشدید گرایشِ درونتاب شیوهی انباشت از یکسو و از سوی دیگر گریز سرمایه به جای انباشت شد. درونتابی در اینجا به معنای گسترش در سطح و تشدید استثمار برای دستیابی به سودآوری مطلوب است. (درباره این فرآیند بنگرید به اینجا). نتیجه، تشدید گسستگیهای اجتماعی، غارت شهروندان از طریق پیشگرفتن سیاست اقتصادی تورمزا، و گسترش فساد شد.
تا سال ۱۳۸۸ تنشهای اجتماعی، بیشتر در حاشیههای فقرزده جلوه مییافتند. در این سال، در جریان جنبش سبز، طبقه متوسطی هم به میدان آمد که امیدش برای مشارکت سیاسی و برخورداری از آزادی در پشتیبانی از انقلاب، به دنبال شکست مقاومتهای سیاسی تا اوایل دهه ۶۰ و سپس پایان دوره اصلاح، یکسر بر باد رفته بود. بخشی از نسل جوان پایهی اجتماعی حکومت ولایی هم در جنبش سبز، علیه پدران خود برخاستند و به اعتراض رو آوردند.
پس از ۱۳۸۸ حکومت از گشایش محدود دورهی اصلاحات روبرگرداند. نظام امتیازوری بستهتر شد و سرمایهداری تحت امر، در وضعیت تنش با بیرون و شکست تنشزدایی از طریق «برجام» با روی کار آمدن ترامپ در آمریکا، فرمان سمتدهی خود را بیشتر در اختیار نظامیان و باندهای بهرهور از تحریم گذاشت.
دههی ۱۳۹۰ دههی گسترش فقر بود. بخشی از طبقهی متوسط هم به زیر خط فقر افتاد. زنجیرهای از اعتصابهای کارگری، تظاهرات مالباختگان، بازنشستگان، پرستاران و معلمان شکل گرفت که تا امروز ادامه دارد. خیزشها و شورشهای کوچک و بزرگی هم درگرفت. پاسخ رژیم به آنها خشونت و خونریزی بود. با خیزشهای نیمهی دوم دههی ۱۳۹۰ تقابل قطبی اکثریت مردم و حکومت به مبنای تعریف فضای سیاسی و اجتماعی کشور تبدیل شد. امید به اصلاح در نزد آخرین امیدواران هم رنگ باخت. نظام امتیازوری بازهم بستهتر شد. ترکیب مدیران از رئیس جمهوری تا پایین را یکدستتر کردند تا ولایت مطلقه از هر نظر در دستگاه تجسم کامل داشته باشد. جنبش تازهی ز.ز.آ در نهایتِ حالتِ یکدستی نظام رخ داده است.
از پیش از انقلاب تا کنون، تحولهای بنیادی در جامعه موجب خواستهها و حرکتهای اجتماعی و سیاسی مختلفی شدهاند که میتوانیم آنها را به شکلهای مختلفی مثلاً از نظر موضوع یا ربطشان به گروههای اجتماعی مختلف دستهبندی کنیم. چیزی که در این جریان پرتنوع پایدار مینماید یک خواست بنیادی است: خواست تعلق داشتن، خواست عضو کامل جامعه بودن، از نظر برخورداری از امکانهای زندگی، از نظر برخورداری از حق مشارکت برابر و بدون تبعیض در سامان اجتماعی و سیاسی، از نظر ارجشناسی.
خواست تعلق داشتن (انتگراسیون) با انقلاب متحقق نشد. انتگراسیون در جامعهی مدرن به شکل تابعیت تودهی جمعیت از یک حکومت نیست. بایسته برای آن آزادی، تشکل، و مشارکت است.
در آستانهی انقلاب، به دلیل استبداد دیرپای سیاسی آگاهی بر این بایستگی اندک بود، و تعلق داشتن عمدتاً به صورت «همه با هم» فهم میشد. قدرت ولایی بر همگان که مسلط شد دست به تفکیک زد: در سطح سیاست به انحصار قدرت رو آورد و شروع به سرکوب پیگرانهی غیرخودیها کرد؛ و در سطح جامعه دست به اِعمال تبعیضی زد که تمرکز آن برروی زنان بود. شأن انسانی در اینجا سرراستانه موضوع سرکوب و تبعیض قرار گرفت. به زنان گونهای فرودستیِ سرشتی نسبت دادند.
پایمال کردن شأن و کرامت انسانی مبنای نظام آپارتاید ولایی شد. اساس این نظام تفکیکهای خودی−غیرخودی، مرد−زن، مسلمان-نامسلمان، شیعه−سنی و ولایی-دگراندیش است. بهاییان، زنان، ترکمنها و کردها و عربهای سنی و بلوچها آماج حملههایی قرار گرفتند که مضمون آنها از سیاست در شکل درگیری و رقابت گروههای سیاسی فراتر میرفت و به نفس کرامت انسانی برمیگشت.
مضمون طبقاتی آپارتاید ولایی هم به تدریج آشکار شد. مستضعفدوستی به صورت تفکیک در میان تودهی فقیر و تلاش برای ایجاد یک لشکر حامی در میان آنان درآمد. آپارتاید در اقتصاد به صورت دادن جایگاه محوری به بنگاههای فرادولتی و خودیها و آقازادگان، و سپردن امور کلیدی به نظامیان جلوه یافت. با این آپارتاید ترکیب شده است قاعدهزدایی در عرصهی اشتغال و تأمین اجتماعی، سرکوب پیگر فعالان و تشکلهای کارگری، تکهپاره کردن طبقهی کارگر و دادن امتیاز به بنگاههای اجارهدهی نیروی کار.
این روزها در توضیح رخدادها مدام به شکاف نسلی و شورشگری نوجوانان و جوانان اشاره میشود. «نسل» معنای محصلش را در بررسی جنبشهای اجتماعی آنجایی میگیرد که در رابطهی تنگاتنگ با شکافهای اجتماعی و تفکیکهای ساختاری دیده شود. توضیح جنبش با مفهومهای فرهنگی و روانشناختی محض و به کار بردن تورمی مفهومهای «اجرا» (پرفورمنس) و «شورش بدنها» بدون توجه به زمینههای حرکت، نه تنها ماندن در سطح، بلکه از زمرهی نادیدهانگاریهایی است که به همین وضعیت منجر شده است.
شرط تداوم جنبش
جنبش در شکل عیان و مشخص خود رخداد است. شرط اینکه عیناً همین رخداد ادامه یابد، عملی است: عمل میکنیم، پس پیش میرود. اما این شرطی نیست که برآورده شدن آن دست من و تو باشد. عملِ جمعی کنترلناپذیر است. پویش جمع، کنش محیط و واکنش در برابر آن قابل محاسبه نیست و از این رو نمیتوان همهی گامهای بعدی را پیشبینی کرد. تئوری هم از زاویهی پیشبینی نمیتواند از تأکید بر نکتههایی از این دست فراتر رود که توان پیشروی و تداوم جنبش مشخص بسته به آن است که نسبت به بنیاد خود آگاهی داشته باشد، مدام از سرچشمههایش نیرو گیرد و خود را پیوندپذیر کند.
سرچشمهی خود را در نظر گرفتن و خود را پیوندپذیر کردن به هم پیوستهاند. در موضوع مشخص جنبش ز.ز.آ، برانگیزاننده پایمال شدن کرامت انسانی است، فاجعهای تجسم یافته و نمادین شده در قتل مهسا (ژینا) امینی. اگر جنبش محتوای مثبت خود را دستیابی به کرامت انسانی بداند، آنگاه پیوندپذیر میشود و میتواند نهری شود که جویها و رودهای مختلف به آن بریزند.
در تئوری انقلاب یک نظر مطرح این است که انقلابها در زمانی رخ میدهند که امیدی وجود داشته باشد به بهتر شدن وضع، و این امید وقتی سربرمیآورد که تصور شود وضع خوب است و ایدون به راستی میتواند بهتر شود. این نظر را در مورد انقلاب ۱۳۵۷ به کار بستهاند و گفتهاند که انقلاب هنگامی رخ داد که مردم نسبت به گذشته از امکانهای بهتری برای زندگی برخوردار بودند و خوب بودن وضع امید به بهتر شدن آن را برانگیخته بود. همین نظر را در مورد وضع موجود به کار بستهاند و گفتهاند حکومت ولایی دوام دارد، و مردم شورش هم که کنند بر آن نیستند که انقلاب کنند، چون خاطرهی بد دارند و همواره نگران آن هستند که وضع از این که هست، بدتر شود. در مورد جنبش جاری ز.ز.آ. هم عنوان «جنبش ناامیدان» را به کار بردهاند.
اصلِ در نظر گرفتن عامل امید یا ناامیدی در بررسی جنبشها درست است. چیزی که نادرست است تبدیل امید به یک شرط ترانسِندنتال (شرط امکانپذیری) است. خود حرکت هم شرط ترانسندنتال است، یعنی امید را ممکن میکند. مهم این است که امید تثبیت شود. جنبش باید دستاورد داشته باشد؛ باید در خیابان بتوانیم به هم لبخند بزنیم، و معنای این لبخند را بفهمیم، به این صورت مثلاً: میبینی دیگر جرأت نمیکنند تذکر حجاب بدهند، جرأت نمیکنند گشت ارشادشان را در چهارراهها مستقر سازند...
تثبیت دستاورد به معنای بسنده کردن به یک نتیجه و سپس ساکت شدن نیست. تثبیت قاعدهی «شد، پس میشود» است و «توانستیم، پس باز هم میتوانیم».
ادامه دارد
موضوع بخش بعدی: آیا این انقلاب است؟
نظرها
mashang
نگر تا این شب خونین سحرکرد، چه خنجرها که از دلها گذر کرد ﺯﻣﯿﻦ ﻭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﮔﻠﺮﻧﮓ ﻭ ﮔﻠﮕﻮﻥ، ﺟﻬﺎﻥ ﺩﺷﺖ ﺷﻘﺎﯾﻖ ﮔﺸﺖ ﺍﺯﯾﻦ ﺧﻮﻥ ابتهاج
شهروند
از دیدگاه نظری تحلیل درستی است ولی از نظر کار بردی برای جنبش اعتراضی ابزاری ارائه نمی دهد. ما باید از مفاهیم عام به تعاریف خاص گذر کنیم. برای مثال "آزادی" مفهومی است که هر کس از آن برداشت خاص خود را دارد. خمینی هم از ازادی حرف میزد. باید آزادی را به اجزاء آن تجزیه کنیم. ازادی بیان،عقیده،ایمان، تشکل، رسانه و غیره. یا مفهوم کرامت! منظور از کرامت انسانی چیست؟ خمینی هم از این مفاهیم بسیار استفاده میکرد. باید کرامت انسانی را به اجزائی قابل اجرا تجزیه کرد تا مردم بفهمند منظور چیست.
جوادی
در بخش اول مقاله آمده است:" تنها با توجه به ساختارها و روندهای بلند مدت است که می توانیم تا حدی با اطمینان درباره آنچه می گذرد و آنچه ممکن است پیش آید، نظر دهیم." این گزاره بیانگر تفکر سیستمی است و جوهر تفکر سیستمی توجه به روندها است و نه رویدادها. به نظرم چون اکثر ایرانی ها با تفکر سیستمی ناآشنا هستند، لازم هست در مقاله هایی که مسایل از دیدگاه سیستمی مورد مطالعه قرار می گیرند، نخست توضیح فشرده ای درباره تفکر سیستمی و برخی از مفاهیم بنیادی آن مثل روند ، رویداد و تفاوت روند و رویداد داده شود. مثلا در بحث های مقدماتی تفکر سیستمی تشبیه جالب زیر برای درک تفاوت روند و رویداد مطرح می شود. اگر رابطه بین دو نفر را به یک پل چوبی تشبیه کنیم، می توان گفت رویدادهای نامطلوب در طول زمان درست مثل موریانه ای این پل را از درون می خورند و تهی می کنند. آخرین رویداد صرفا ضربه ای نهایی است که به واسطه آن پل فرو می ریزد و اثر همه پوسیدگی های قبلی را آشکار می کند. این تشبیه را می توان در مورد رابطه حکومت جمهوری اسلامی و مردم به ویژه زنان در طول چهل و چهار سال ، به کار برد. این رابطه از آغاز تا کنون زورگویاته و سرکوب گرانه بوده است. رابطه ای که در آن کرامت انسانی ( ارزشمندی انسان از آن جهت که انسان است) بی رحمانه لگد مال شده است و پیوسته به عنوان شی و وسیله مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته است. حقوق بشر بیان کرامت یا ارزشمندی ذاتی انسان به زبان حقوقی است و در دنیای امروز پیوندی ناگسستنی با دموکراسی و آزادی دارد. گرچه دموکراسی حکومت اکثریت است اما حتی اکثریت هم حق ندارد حقوق بشر را نقض کند. بنابراین حقوق بشر ارزشمند تر از دموکراسی و دموکراسی ملزم به رعایت حقوق بشر است. خیزش زن، زندگی ، آزادی خواهان حقوق دموکراتیک و حقوق بشر هردو است و آگاه است که بدون دموکراسی، تحقق حقوق بشر ناممکن است. به همین خاطر هست که فعالان دموکراسی خواه و مدافعان حقوق بشر دو شادوش هم در این جنبش به مبارزه با دیکتاتوری برخاسته اند. شعار مرگ بر دیکتاتور یعد از شعار زن ،زندگی ،آزادی مهمترین شعار خیزش جاری است و به روشنی بیانگر خصلت دموکراتیک این خیزش هست.
mashang
کرامت انسانی یعنی برخلاف ممالک دموکراتیک از دین و فرهنگ اسلامی خود هیچ ندانستن !!!و بگفته های زنگ زدهء اولیای سالخوردهء خود بسنده کردن، انقلاب ایران با برباد دادن این توهم که میتوان تنها و فقط با واژگون کردن حکومت دیکتاتورحداقل نوعی آزادی نسبی را درجامعه جا انداخت ونهادی کرد؛یکبار دیگراین حقیقت را ثابت کرد ونشان داد که برخی ازنیرومند ترین وخطرناک ترین موانع و دشمنان آزادی دردرون جامعه و درون مردم جای دارد و به نیرو ها و عواملی که از بیرون بر آن تحمیل میشوند محدود نمی گردد. بعنوان مثال خدعه و نیرنگ اسلامی: آیهء ۵۴ آل عمران «یهود با خدا مکر کردو خدا هم در مقابل مکر کرد و خدا «محمد» از همه بهتر تواند مکر کرد» و خداوند مثل همیشه حکیم و توانا ست وشیاد، حقه بازو انتقامجو و هفت خط روزگارو اهل پدرسوخته بازی نیست!!!!! هر وقت به آتش زدن سینما رکس آبادان و جزغاله کردن مردم برای تثبیت اسلام و قتل وعام ها ناپدید کردن مخالفین اعتراف کردند بقتل مهسا امینی هم اعتراف خواهند کرد تمام این گرفتاری های ما این فرهنگ اسلام وپرده پوشی دروغ و نیرنگ ست
محمد
متاسفانه در تحلیل های ارائه شده به تنوع فرهنگی و قومی و سواد و شعور کشور و طرز فکر اکثریت جامعه توجه نمیشود.حتا همه آن خصوصیات در یک شهر مثل تهران از شمال و جنوب آنقدر متفاوت است که نمیشود یک تحلیل جامع ارائه کرد.و به عقیده من برای دموکراسی در ایران با اینهمه تناقض فاصله داریم.البته نه آنکه برای آن نباید تلاش کرد.یعنی باید جامعه را از کودکی به اصول دموکراسی آشنا کرد آنگاه و پس از رسیدن به خرد جمعی میتوان از میوه آن سود برد .در غیر اینصورت یا شاهان که مردمشان را نمیشناختن یا خمینی ها که از نا فهمی اکثر مردم استفاده خواهند کرد جهت استیلا بر مردم به گونه دیکتاتوری