ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیانیه پایانی وزیران خارجه گروه ۷: محکومیت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، نقض حقوق بشر در ایران، و کمک‌های نظامی تهران به مسکو

وزیران خارجه جی۷ گفته‌اند که جمهوری اسلامی هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. بیانیه آن‌ها نگرانی عمیق خود را از نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی ابراز داشته است.

وزیران امور خارجه ۷ کشور صنعتی جهان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده آمریکا، موسوم به گروه ۷ سه‌شنبه ۲۹ فروردین / ۱۸ آوریل بیانیه پایانی نشست دو روزه خود را در شهر کارویزاوای ژاپن منتشر کردند.

برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی

این بیانیه که بخش اصلی آن به چین و روسیه اختصاص دارد در بخشی جداگانه به مسائل مربوط به ایران پرداخته و آورده است که: 

ما بر عزم صریح خود که ایران هرگز نباید سلاح هسته‌ای تولید کند، تأکید می‌کنیم.

وزیران خارجه گروه ۷ از ایران خواسته‌اند تا «تشدید تنش‌های هسته‌ای» خود را متوقف و «به تعهدات قانونی و سیاسی خود عمل کند».

آن‌ها گفته‌اند که «نگران تشدید بی‌وقفه برنامه هسته‌ای ایران» هستند که این کشور را «به‌طور خطرناکی به فعالیت‌های واقعی مرتبط به [تولید] سلاح [هسته‌ای] نزدیک می‌کند».

بیانیه از جمهوری اسلامی خواسته است تا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و گفته است که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان یک مرجع مفید در این‌باره است.

این بیانیه خواهان آن شده است که جمهوری اسلامی اطلاعات و دسترسی بیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تأسیسات هسته‌ای ایران را فراهم سازد و به «تعهدات پادمانی خود پایبند باشد و تعهدات خود را با اقدام سریع و ملموس اعلام کند».

محکومیت «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران»

در بخش دیگر مربوط به ایران بیانیه آورده است:

ما نگرانی شدید خود را در مورد ادامه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران ابراز می‌کنیم. انتقال موشک‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) و فن‌آوری‌های مرتبط به نیروهای دولتی و غیردولتی و گروه‌های نیابتی بر خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه‌های ۲۲۳۱ و ۲۲۱۶ است و ایران باید حمایت‌های خود را متوقف کند.

وزیران خارجه گروه ۷  از ایران خواسته‌اند که انتقال سلاح و پهپاد به روسیه را متوقف کند. آن‌ها گفته‌اند:

پهپادها در حملات بی‌رویه علیه زیرساخت‌ها و غیرنظامیان اوکراین استفاده شده است.

استقبال از بهبود روابط کشورها در خاورمیانه

بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه گروه ۷ همچنین گفته‌ است که از ابتکارات برای بهبود روابط دوجانبه در منطقه خاورمیانه، از جمله توافق اخیر ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کند.

بیانیه در همین حال «بر اهمیت تضمین امنیت دریایی در منطقه» تأکید کرده و افزوده است:

ایران در اعمال قانونی حقوق و آزادی‌های کشتیرانی توسط همه کشتی‌ها در آب‌راه‌های خاورمیانه، از جمله از طریق تنگه هرمز و باب المندب، دخالت نکند.

نقض حقوق بشر در ایران

وزیران خارجه گروه ۷ در بخش دیگر بیانیه خود آورده‌اند:

ما نگرانی عمیق خود را در مورد نقض سیستماتیک حقوق بشر در ایران، به‌ویژه تلاش برای سرکوب مخالفان مسالمت‌جو از طریق تهدید و ارعاب تکرار می‌کنیم.

آن‌ها افزوده‌اند:

ما هدف قرار دادن افراد از جمله زنان، دختران، گروه‌های اقلیت و همچنین روزنامه‌نگاران را محکوم می‌کنیم. ما از ایران می‌خواهیم که برای رسیدگی به این مسائل اقدامی مشخص انجام دهد.

بیانیه همچنین به‌شدت «هدف قرار دادن افراد دوتابعیتی و خارجی» توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد و از رهبری ایران خواست تا «به بازداشت‌های خودسرانه و همه موارد ناعادلانه پایان دهد».

یوشیماسا هایاشی، وزیر امور خارجه ژاپن روز گذشته (دوشنبه) در جریان نشست وزیران خارجه گروه ۷   به گفت‌وگوی تلفنی هفته گذشته خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی اشاره کرده و گفته بود تلاش‌های دیپلماتیک به‌منظور جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران و عدم ارائه پهپاد به روسیه ادامه دارد و ضرورت دارد که جمهوری اسلامی اقداماتی در جهت کاهش تنش‌ها از جمله اجرای کامل و بی‌قیدوشرط درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام دهد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در توئیتر بر موضع مشترک گروه ۷  در مورد ایران اشاره کرد و نوشت: «تنش زدایی و دیپلماسی همراه با بازدارندگی.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

محکومیت نقض حقوق زنان در افغانستان

وزیران خارجه گروه ۷ در بیانیه پایانی خود همچنین «نقض سیستماتیک حقوق زنان و دختران» افغانستان توسط طالبان و ممنوعیت های این گروه علیه تحصیلات عالی و کار زنان را محکوم کردند.

آن‌ها در بیانیه خود گفتند:

ما خواستار لغو فوری تصمیم‌های غیرقابل قبولی که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را محدود می‌کنند، از جمله آخرین ممنوعیت‌هایی که زنان افغان را از کار برای سازمان‌های غیردولتی و سازمان ملل منع می‌کند، هستیم.

روسیه، چین و دیگر کشورها

وزیران خارجه گروه ۷ همچنین متعهد شدند که تحریم‌ها علیه روسیه را تشدید و همچنان از اوکراین حمایت نظامی کنند. آن‌ها از چین نیز به دلیل اقداماتش در تنگه تایوان و دریای مورد مناقشه چین جنوبی انتقاد کرده و از پکن خواستند «به‌عنوان عضوی مسئول در جامعه بین‌المللی عمل کند».

آن‌ها همچنین از طرف‌های متخاصم در سودان خواستند که به خصومت‌ها پایان دهند و از کره شمالی به دلیل برنامه موشکی هسته‌ای و بالستیک این کشور انتقاد کردند.

محکومیت خشونت‌ها در میانمار نیز بخش دیگری از بیانیه پایانی وزیران خارجه گروه ۷ بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.