ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا می‌گوید روابطش را با رژیم اسد عادی نمی‌کند

بلینکن گفته است که تجدیدنظر در روابط با سوریه منوط به اجرای قطع‌نامه شورای امنیت است، قطع‌نامه‌ای که بر اساس آن باید انتخابات آزاد تحت نظارت سازمان ملل در سوریه برگزار شود.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده روابط با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه را عادی نمی‌کند. این در حالی است که بسیاری از متحدان واشنگتن در جهان عرب در حال از‌سرگیری روابط خود با دمشق هستند.

وزارت امور خارجه آمریکا اواخر روز پنج‌شنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، در جریان یک تماس تلفنی با همتای اردنی خود، ایمن صفدی، درباره دیدار اخیر در امان بین سوریه و همسایگان عرب آن صحبت کرده است.

این وزارتخانه گفت: «بلینکن، تصریح کرد که ایالات متحده روابط خود را با رژیم اسد عادی نخواهد کرد و تا زمانی که پیشرفت سیاسی واقعی و با میانجیگری سازمان ملل متحد مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل صورت نگیرد، از عادی‌سازی روابط دیگران با دمشق هم  حمایت نمی‌کند.»

قطعنامه ۲۲۵۴ که در سال ۲۰۱۵ تصویب شد خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در سوریه تحت نظارت سازمان ملل است.

وزرای خارجه سوریه، مصر، عراق، عربستان سعودی و اردن روز دوشنبه در پایتخت اردن در ادامه تلاش‌ها برای بازگرداندن دولت اسد به جمع کشورهای عربی دیدار کردند.

سوریه در سال ۲۰۱۱ پس از سرکوب اعتراضات بهار عربی که به یک جنگ طولانی تبدیل شد، از اتحادیه عرب تعلیق شد. این درگیری صدها هزار نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.

با تسلط مجدد دولت سوریه بر بخش‌های وسیعی از کشور - با حمایت ایران و روسیه - برخی از کشورهای عربی شروع به نرم‌تر کردن موضع خود در قبال دمشق کردند.

با این حال، ایالات متحده تاکید کرده است که مخالفت خود با اسد را بدون یک راه‌حل سیاسی فراگیر برای مناقشه تغییر نخواهد داد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه گفت که بلینکن از اردن به خاطر میزبانی از پناهندگان سوری قدردانی کرد و موضع ایالات متحده را روشن ساخت که سوریه باید شرایطی از جمله احترام به حقوق بشر را بهبود بخشد که پناهندگان را برای بازگشت ایمن، داوطلبانه و آبرومندانه ترغیب کند.

چند روز پیش، بلینکن گفت که ایالات متحده برای آزادی آستین تایس، روزنامه‌نگار آمریکایی که در سال ۲۰۱۲ در سوریه ناپدید شد، با دولت سوریه  در جدال است. مقام‌های آمریکایی دولت سوریه را به بازداشت تایس متهم کرده‌اند، ادعایی که دمشق آن را تکذیب می‌کند.

از آنجایی که ایالات متحده دولت اسد را مشروع نمی‌شناسد، مشخص نیست که مذاکرات بین واشنگتن و دمشق در این مورد خاص چگونه انجام می‌شود.

در ماه‌های اخیر، روابط بین سوریه و چندین کشور عربی گرم شده است. در ماه فوریه، وزیر خارجه مصر برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ به دمشق سفر کرد و ماه گذشته نیز وزیر خارجه عربستان سعودی به پایتخت سوریه سفر و با اسد دیدار کرد.

این نزدیکی روابط پس از تنش‌زدایی بین عربستان سعودی و ایران با میانجی‌گری چین صورت گرفت.

دولت سوریه همچنان تحت تحریم‌های سنگین ایالات متحده قرار دارد که هدف آن انزوای اقتصادی این کشور در واکنش به نقض گسترده حقوق بشر است.

در حالی که ایالات متحده گفته است که متحدان خود را از عادی‌سازی روابط با سوریه منصرف می‌کند، کشورهایی را که به دولت اسد نزدیک‌تر می‌شوند، مجازات نکرده است.

امارات متحده عربی، شریک کلیدی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس، سفارت خود را در دمشق در سال ۲۰۱۸ بازگشایی کرد و سال گذشته، این کشور اولین کشور عربی بود که از زمان آغاز جنگ بیش از یک دهه پیش میزبان اسد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.