ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فرمانده واحد موشکی جهاد اسلامی کشته شد، تلاش مصر برای برقراری آتش‌بس ناموفق بود

اسرائیل در جدیدترین دور از حملاتش که در آن غیرنظامیان هم کشته‌شده‌اند، دایره تنش را به سازمان جهاد اسلامی محدود کرده و از درگیری با حماس اجتناب می‌کند. مصر می‌کوشد میانجی آتش‌بس شود ولی شرط فلسطینی‌ها آن است که کشتار هدفمند فرماندهانشان متوقف شود.

حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه روز پنجشنبه چهارمین فرمانده عالی سازمان جهاد اسلامی فلسطین را کشت و تعداد کشته‌شدگان از آخرین دور درگیری‌ها به ۲۵ نفر افزایش یافت. در میانه گزارش‌ها مبنی بر تلاش‌های ناامیدانه مصر برای میانجی‌گری، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت که اسرائیل آماده شلیک موشک‌های بیشتری شده است.

این بدترین درگیری بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه در ماه‌های اخیر بوده است و در میان کشته‌شدگان زنان و کودکان نیز دیده می‌شوند.

اوایل روز پنجشنبه، ارتش اسرائیل حملاتی را علیه گروه شبه‌نظامی جهاد اسلامی انجام داد و گفت که یکی از فرماندهان ارشد واحد موشکی این گروه به نام علی غالی با اصابت موشک به آپارتمانش کشته شد.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که دو شبه نظامی دیگر نیز در این حمله کشته شدند و بقیه ساختمان دست نخورده باقی مانده است. هاگری گفت که امید دارد که کشته‌شدن فرمانده واحد موشکی جهاد اسلامی منجر به اختلال در توان موشکی جهاد اسلامی شود.

بر اساس گزارش رسانه‌های فلسطینی، این حملات طبقه بالای ساختمانی را در یک مجتمع مسکونی ساخت قطر در جنوب نوار غزه هدف قرار داد که دست کم دو نفر از جمله فرمانده موشکی جهاد اسلامی را کشت. اداره بهداشت غزه اعلام کرد که از زمان شروع درگیری‌ها ۲۵ نفر کشته شده‌اند.

جهاد اسلامی گفت که غالی یکی از فرماندهان گروه موشکی و یکی از اعضای شورای اجرایی این گروه بود.

پس از درگیری شدید روز چهارشنبه، هنگامی که راکت‌هایی از سمت غزه به سمت جنوب و مرکز اسرائیل پرتاب شد و حملات هوایی اسرائیل به غزه هم با شدت ادامه داشت، یک شبکه تلویزیونی دولتی مصر اعلام کرد که آن‌ها میانجی‌ِ تاکنون ناموفق آتش‌بس بوده‌اند. اما با ادامه خشونت‌ها تا ساعات اولیه روز پنجشنبه، به نظر می‌رسد هیچ یک از طرفین قصد عقب‌نشینی ندارد.

ارتش اسرائیل مدعی است که در حملاتش، تلفات شبه‌نظامیان را به صفر رسانده است، اما به رغم این ادعا در حملات ۲۴ ساعت گذشته یک کودک ۴ ساله، یک دختر ۱۰ ساله، دو نوجوان ۱۶ ساله و یک مرد ۵۱ ساله کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر راستگرای اسرائیل روز چهارشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی مدعی شد که اسرائیل ضربه سختی به شبه نظامیان وارد کرده است. اما او هشدار داد که درگیری همچنان ادامه دارد و به پایان نرسیده است.

این دور از خشونت‌ها با حملات هوایی اسرائیل در روز سه‌شنبه آغاز شد که که منجر به مقابله فلسطینی‌ها شد. سه تن از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی در روز سه‌شنبه در خانه‌هایشان هدف قرار گرفتند و دست‌کم ۱۰ غیرنظامی که بیشتر آنها زن و کودک بودند، کشته شدند. ارتش اسرائیل گفته است که حملاتش به تخریب زیرساخت‌های جهاد اسلامی در غزه متمرکز بوده است.

حملات روز سه‌شنبه با پاسخ راکتی جهاد اسلامی در روز چهارشنبه پاسخ گرفت. حملات راکتی سبب شد تاآژیرهای حمله هوایی در سرتاسر جنوب و مرکز اسرائیل به صدا درآید. ارتش اسرائیل گفته که بیش از ۵۰۰ موشک به سمت اسرائیل شلیک شده است. این سازمان گفت که بیشتر آنها توسط سیستم دفاع موشکی اسرائیل رهگیری شده و یا در مناطق باز سقوط کرده‌اند.

اسرائیل می‌گوید حملاتش پاسخی به شلیک موشک‌هایی است که هفته گذشته جهاد اسلامی در پاسخ به کشته شدن یکی از اعضایش انجام داد که در اعتصاب غذا در زندان اسرائیل کشته شد.

اسرائیل به دلیل تلفات بالای غیرنظامیان، که شامل همسران دو تن از فرماندهان شبه‌نظامی، تعدادی از فرزندان آنها و یک دندانپزشک که همراه با همسر و پسرش در یکی از ساختمان‌های مورد هدف زندگی می‌کردند، مورد انتقاد بین المللی قرار گرفته است.

در درگیری‌های گذشته، گروه‌های حقوق بشر، اسرائیل را به ارتکاب جنایات جنگی به دلیل تلفات زیاد غیرنظامیان متهم کرده‌اند. اسرائیل می‌گوید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان انجام می‌دهد و گروه‌های شبه‌نظامی را مسئول می‌داند زیرا آنها در مناطق مسکونی پرجمعیت پناه می‌گیرند.

تنش‌های اخیر شدیدترین درگیری بین طرفین در چند ماه گذشته است که منطقه را به سمت یک جنگ تمام عیار نزدیکتر کرده است. اما در نشانه‌هایی مبنی بر اینکه هر دو طرف تلاش می‌کنند خویشتن‌داری نشان دهند، اسرائیل از حمله به گروه حماس اجتناب کرد و تنها جناح کوچک‌تر  یعنی جهاد اسلامی را هدف قرار داد. در همین حال، به نظر می‌رسد که حماس همچنان در حاشیه این تنش باقی بماند.

اسرائیل می‌گوید تلاش می‌کند از درگیری با حماس، گروه شبه‌نظامی قدرتمندتر که بر غزه حکومت می‌کند، اجتناب و جنگ را به جهاد اسلامی محدود کند.

اسرائیل و حماس از زمان کنترل غزه در سال ۲۰۰۷ چهار جنگ با یکدیگر داشته‌اند.

اواخر روز چهارشنبه، شبکه تلویزیونی Extra News مصر، که روابط نزدیکی با آژانس‌های امنیتی مصر دارد، گفت که سازمان اطلاعات مصر میانجی‌ آتش‌بس بوده است. مقام‌های اسرائیلی تأیید کردند که مصر در تلاش برای تسهیل آتش‌بس است ولی تاکنون توافقی به دست نیامده است.

جهاد اسلامی اعلام کرده است که به شلیک راکت ادامه خواهد داد. محمد الهندی، یکی از مقام‌های این گروه گفت که گره‌ اصلی در ناموفق بودن میانجی‌گری مصر برای برقراری آتش‌بس آن است که فلسطینی‌ها خواهان تعهد اسرائیل برای توقف عملیات کشتار هدفمند، مانند عملیاتی هستند که در نتیجه آن سه فرمانده ارشد جهاد اسلامی در اوایل روز سه‌شنبه کشته شدند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.