ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«انجمن خانواده‎‌های دادخواه آبان» آغاز به کار کرد

انجمن خانواده‌های دادخواه آبان هدف از تشکیل این انجمن را «یادآوری جنایات رخ داده در آبان۹۸، مستندسازی و تشکیل پرونده برای دادخواهی آن قتل‌عام» اعلام کرد.

جمعی از خانواده‌های دادخواه آبان ۹۸ که فرزندان یا عزیزان آنها در جریان این اعتراضات به دست نیروهای امنیتی کشته شدند، «انجمن خانواده‌های دادخواه آبان» را تشکیل دادند.

آنها هدف از تشکیل این انجمن را «یادآوری جنایات رخ داده در آبان ۹۸، مستندسازی و تشکیل پرونده برای دادخواهی آن قتل‌عام» اعلام کردند.

همزمان با انتشار بیانیه اعلام موجودیت، حساب کاربری انجمن خانواده‌های دادخواه آبان در اینستاگرام و توییتر هم آغاز به فعالیت کرد.

این انجمن با انتشار بیانیه‌ای فعالیت‌های خود را این‌گونه بیان کرده است:

«امروز، ما خانواده‌های داغدار، پس از ماه‌ها تلاش و با مشارکت نیروهای همیار، پس از ساعت‌ها گفتگو و کار داوطلبانه، شروع فعالیت‌های «انجمن خانواده‌های دادخواه آبان» را برای پیگیری اهداف زیر اعلام می‌کنیم:

  • مستندسازی، آرشیو اطلاعات و ارائه گزارشات مرتبط با آبان خونین
  • یادآوری ابعاد مختلف جنایات رخ داده در آبان خونین
  • پوشش اخبار پیرامون فشار و سرکوبی که «خانواده‌های دادخواه» از سوی نهادها و نیروهای امنیتی متحمل می‌شوند
  • گرامیداشت یاد جانباختگان آبان خونین
  • برگزاری سالگردها، مراسمات و رخدادهای مرتبط با آبان خونین
  • تشکیل پرونده‌های جنایات آبان، ارسال آن‌ها به دادگاه‌های بین‌المللی با کمک وکلای باتجربه در این زمینه و دادخواهی این کشتار بر اساس موازین حقوق بشر
  • تلاش برای ثبت کشتار آبان به عنوان جنایت علیه بشریت در اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی»

انجمن خانواده‌های دادخواه آبان از مردم ایران خواسته‌ است در مسیر دادخواهی آنها را «یاری» دهند.

این انجمن در بیانیه اعلام موجودیت تاکید کرده است: «آگاهند ذات دادخواهی در چهارچوب بی‌دادگاه امری سیاسی است، اما این انجمن نه متعلق به حزب و جناح سیاسی است و نه خط مشی سیاسی خاصی را دنبال می‌کند.»

انجمن خانواده‌های دادخوان آبان گفته با توجه به جنایات گسترده‌ی جمهوری اسلامی در آبان خونین، امکان ارتباط با همه‌ خانواده‌های آبان در ۴۳ ماه پس از کشتار معترضان در آبان ۹۸ امکان‌پذیر نبوده و این انجمن با همکاری تعدادی از خانواده‌ها شکل گرفته است. این انجمن تاکید کرده است با این حال «اما این انجمن متعلق به تمام دادخواهان آبان و مردم آزادی‌خواه ایران است.»

آبان ۱۳۹۸ پس از افزایش نرخ بنزین اعتراضات گسترده‌ای در سراسر ایران شکل گرفت. حکومت با قطع دسترسی به اینترنت طی سه روز معترضان را با خشونت سرکوب کرد. هزاران تن در مناطق مختلف به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند و صدها تن به ضرب گلوله نیروهای سرکوب به قتل رسیدند. با گذشت سه سال و هفت ماه از خیزش آبان هنوز شمار دقیق معترضان کشته شده مشخص نیست. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور پیشین در سال ۱۳۹۹ شمار کشته‌شدگان را ۲۰۰ تا ۲۲۵ تن اعلام کرد. سازمان عفو بین‌الملل در آذر ۱۳۹۸ اعلام کرد قتل ۳۰۴ تن را مستند کرده است. سازمان حقوق بشر ایران هم در همان زمان شمار معترضان کشته شده را ۳۲۴ نفر اعلام کرد. در یک روایت دیگر «کلمه» که به میرحسین موسوی نزدیک است دی ۱۳۹۸ به استناد اخبار غیررسمی از کشته شدن ۶۳۱ تن خبر داد. خبرگزاری رویترز اما به نقل از منابع مطلع شمار کشته شدگان را ۱۵۰۰ تن اعلام کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farhad farhadiyan

    متاسفانه به نظر می رسد این جمله که : « خط مشی سیاسی نداریم » در ایران مد شده است اگر شما سیاسی نیستید و خط مشی سیاسی ندارید چگونه «جنایت » را تعریف می کنید ؟ چگونه در مقابل رژیم موضع گیری می کنید ؟ عمدتا اما چنین گفتاری پس از کسب اعتبار یک خیز به راست برمی دارند و تمام اعتباری که چپ به آنها داده به حساب راست واریز می کنند ما در صورتی از چنین انجمنهائی حمایت می کنیم که با شفافیت مواضع خودشان را و وظائف را تعریف کنند .