ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کارگاه به مثابه قتل‌گاه کارگران: مرگ هفت کارگر در ۲۴ ساعت

ساعت کار طولانی در برابر دستمزد اندک و خودداری کارفرماها از تأمین وسایل کار استاندارد و ایمن، کارگاه‌ها را به قتلگاه کارگران بدل کرده است. در فاصله کوتاه هفت کارگر در نقاط مختلف ایران جانشان را حین انجام کار از دست دادند.

هفت کارگر در پنج حادثه کاری جداگانه جانشان را از دست دادند. تمامی این حوادث در روزهای شنبه ۱۷ و یکشنبه ۱۸ تیر رخ دادند.

صبح شنبه ۱۷ تیر در یک حادثه کاری دو کودک کار در آزادراه تهران_ شمال با یک خودرو وانت تصادف کردند. یکی از کارگران به نام آرمین سلحشور به دلیل شدت جراحات وارده در دم جان باخت و علیرضا الماسی هم به بیمارستان منتقل شد. برخی از کانال‌های تلگرامی گزارش کرده‌اند که علیرضا الماسی هم در بیمارستان فوت کرده است.

به گفته مدیران پروژه این کارگران اهل ایذه در استان خوزستان بودند که برای کار به شمال مهاجرت کرده بودند.

در یک حادثه دیگر در آمل هم دو کارگر چاه کن در یک ساختمان نیمه‌کاره در چاه خفه شدند. رئیس آتش‌نشانی آمل گفت که این حادثه بعدازظهر شنبه ۱۷ تیر رخ داد و جسد کارگران از عمق ده متری چاه بیرون آورده و به ماموران نیروی انتظامی تحویل شد. نام هیچ یک از این کارگران تا به حال فاش نشده است.

یک کارگر چاه‌کن دیگر هم در مشهد جانش را در حین انجام کار از دست داد. احمد نگهبان، فرمانده نیروی انتظامی مشهد بدون اینکه نام کارگر فوت شده را اعلام کند، گفت: «مردی حدودا سی ساله در هنگام لایروبی چاهی در یک دامداری در یکی از روستاهای حاشیه شهر مشهد، به دلایل نامشخصی با سقوط به داخل این چاه به عمق یکصد و بیست متر جان خود را از دست داد».

در خمینی‌شهر نیز دو کارگر ساختمانی به دلیل ریزش آوار یک ساختمان قدیمی دچار حادثه شدند. یکی از کارگران در دم جان باخت و کار دیگر به مراکز درمانی منتقل شد. به مانند بسیاری دیگر از حوادث ناشی از کار، هویت این کارگران هم نامشخص است.

صبح ۱۸ تیر نیز یک کارگر ۳۰ ساله در یکی از روستای چناران مشهد به دلیل برق‌گرفتگی از تیر چراغ برق سقوط کرد و در دم جان باخت.

حوادث کار روزانه جان بیش از ۵ کارگر را در ایران می‌گیرد. سازمان پزشکی قانونی ۱۹۰۰ مرگ ناشی از حوادث کار را در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است که ۱۱۸۹ مورد بیشتر از آمار مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

تفاوت در آمار ارائه شده از سوی این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد بیشتر حوادث کار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون، یعنی کارگاه‌هایی که کارگران بدون قرارداد و بیمه مشغول به کار هستند، رخ می‌دهد.

ساعت کار طولانی در برابر دستمزد اندک که موجب خستگی جسمی و ذهنی کارگران می‌شود، ابزار کار ناایمن و غیراستاندارد که کارفرمایان برای کاهش هزینه تهیه می‌کنند و عدم نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر کارگاه‌ها برای الزام کارفرمایان به رعایت ایمنی کار از عوامل موثر در افزایش حوادث کاری مرگبارند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.