ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقام دولت رئیسی از دانشگاه: ۱۱۰ مدرس دانشگاه را اخراج کرده‌اند

روزنامه اعتماد به اسامی ۵۸ استاد دانشگاه دیگر که از پاییز ۱۴۰۱ تا به حال اخراج شده‌اند دست یافته است.

روزنامه اعتماد می‌گوید به اطلاعات تازه‌ای دست یافته است که نشان می‌دهد از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان چپ و مجاهدین در تابستان۶۷)، ۱۱۰ استاد و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند. این روزنامه پیشتر از اخراج ۵۸ مدرس دانشگاه از شهریور ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ خبر داده بود که در گزارش تازه ۵۲ تن دیگر به مدرسان اخراج‌شده از دانشگاه‌ها افزوده شده است.

بر اساس این گزارش از پاییز ۱۴۰۱، پس از اعتراضات گسترده به قتل ژینا (مهسا) امینی در پلیس گشت ارشاد، شمار استادان اخراج‌شده در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

این گزارش می‌گوید دانشگاه‌های آزاد، تهران، علوم پزشکی تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی، بیشترین احکام تعلیق، انفصال موقت از تدریس، ممنوع الورودی، قطع حقوق استاد، پایان همکاری و بازنشستگی اجباری صادر شده است. دانشگاه آزاد با ۲۹ مورد، دانشگاه تهران با ۲۷ مورد، دانشگاه علوم پزشکی تهران با ۱۱ مورد، دانشگاه علامه طباطبایی با ۸ مورد، دانشگاه شهید بهشتی با ۷ مورد، دانشگاه علوم پزشکی ایران با ۵ مورد، دانشگاه‌های فردوسی مشهد و شهید باهنر کرمان هر کدام با ۳ مورد، بیشترین فراوانی حذف استادان را در این بازه زمانی داشتند،

دانشگاه‌های کردستان، اصفهان، صنعتی شریف و علوم پزشکی بابل، هر کدام با ۲ مورد و دانشگاه‌های گیلان، شیراز، مازندران، علوم پزشکی کرمانشاه، جهرم، حکیم سبزواری، علوم پزشکی تبریز، خلیج فارس، الزهرا هر کدام با یک مورد حذف استادان در ردیف‌های بعد هستند.

مقام‌های مسئول در وزارت علوم یا در برابر اخراج استادان سکوت کرده‌اند یا این وضعیت را «غیرمرتبط با مسائل سیاسی» و تنها بر اساس آئین‌نامه‌های وزارت علوم یا دانشگاه آزاد می‌دانند.

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم اما در آخرین نشست خبری خود از اخراج مدرسان دانشگاه دفاع کرد. او مدعی شد که دولت در برخورد با استادانی که به ادعای او «در اغتشاشات»، واژه‌ای که مقام‌های حکومتی برای اعتراض‌ها مردمی به کار می‌برند، «تخلف کرده‌اند»، «آگاه سازی کرده است» و با افرادی که به تخلف ادامه بدهند در کمیته‌های انضباطی برخورد خواهد شد.

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان هم اخراج مدرسان را کمترین برخورد با آنها دانسته است. او در سرمقاله کیهان نوشته است: ««چند تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها که در جریان اغتشاشات پائیز سال گذشته نه فقط از اغتشاشات و اغتشاشگران حمایت کرده بودند بلکه در پاره‌ای از موارد با اراذل و اوباش اغتشاشگر در جنایت علیه مردم مظلوم این مرز و بوم همراه بوده‌اند، از دانشگاه اخراج شده‌اند و این کمترین و پیش‌پا افتاده‌ترین مجازات در مقابل اقدامات پلشت و غیرانسانی آنهاست.»

روزنامه اعتماد اسامی ۱۱۰ استاد دانشگاه اخراج شده را منتشر کرده است.

منظور کیهان از همراهی با آنچه که اغتشاشات می‌نامد، دفاع برخی از استادان دانشگاه از تحصن دانشجویان در پاییز ۱۴۰۱ است. در جریان اعتراضات گسترده به قتل ژینا امینی، بسیاری از دانشگاه برای یک دوره چند ماهه محل اعتراض بود. برخی از مدرسان در همراهی با دانشجویان از حضور در کلاس درس خودداری کردند.

تکذیب‌های باورنکردنی

عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی که نامش را از تصمیم حکومت برای اخراج دانشجویان و استادان عمدتا با گرایش چپ از دانشگاه‌ها در اردیبهشت ۵۹ گرفته است، اما ادعا کرد «اخراج استادان صحت ندارد و جوسازی رسانه‌ها است».

او در حالی این ادعا را طرح کرد که پیش از این یک سند فاش شده از سوی گروه «قیام تا سرنگونی» نشان می‌دهد وزارت علوم تصمیم دارد ۱۵ هزار عضو هیئت علمی همسو با دولت سیزدهم را جایگزین اعضای کنونی هیئت‌های علمی بکند.

روزنامه دانشگاه شریف در روزهای گذشته از عباس موزون و امیرحسین ثابتی دو مجری برنامه‌های تلویزیونی به دانشگاه شریف برای تدریس خبر داده بود. ثابتی مجری برنامه‌ «جهان آرا» است که گفته می‌شود از سوی نزدیکان سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و از اعضای جبهه پایداری، وابسته به جریان مصباح یزدی اداره می‌شود. موزون هم مجری یک برنامه مذهبی به نام مهلا است. علاوه بر این دو نفر از سجاد صفارهرندی، فرزند حسین صفارهرندی از فرماندهان اسبق سپاه پاسداران و نویسندگان روزنامه کیهان هم به عنوان مدرس دعوت شده به دانشگاه نام برده شده است. صفار هرندی در سال ۱۳۸۴ یکی از عناصر تاثیرگذار در ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد بود. او پس از آنکه احمدی‌نژاد با حامیانش دچار اختلاف شد، فاش کرد اگر شبکه بسیجیان نبود او پیروز انتخابات نمی‌شد.

فعالان دانشجویی و همچنین شمار محدودی از مدرسان نزدیک به جریان موسوم به اصلاح‌طلب در واکنش با اخراج مدرسان، از آن به عنوان انقلاب فرهنگی دوم و حتی سوم نام برده‌اند چرا که معتقدند یک‌بار نیز در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد شمار زیادی از اعضای هیئت‌های علمی اخراج شدند.

اخراج مدرسان دانشگاه در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها با صدور احکام انضباطی منع یا تعلیق تحصیل برای ده‌ها تن از دانشجویان همراه شده است. آمار دقیقی از تعداد دانشجویانی که از پاییز ۱۴۰۱ تعلیق یا اخراج شده‌اند، در دست نیست اما شوراهای صنفی دانشگاه‌ها در فروردین ۱۴۰۲، شمار دانشجویان تعلیق شده را ۴۳۵ تن اعلام کرده بود.

در روزهای اخیر شوراهای صنفی از صدور حکم برای دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف خبر داده است. به عنوان نمونه در دانشگاه زنجان ۲۰ دانشجو تعلیق شده‌اند یا در دانشگاه امیرکبیر به گفته یک فعال دانشجویی حداقل برای ۲۰۰ دانشجو پرونده انضباطی تشکیل شده است.

تعلیق دانشجویان و استادان در آستانه سالروز اعتراضات گسترده به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، دختر کُردی که در تهران به دست پلیس گشت ارشاد کشته شد، همراه با ایجاد فضای رعب و وحشت با دستگیری فعالان در مناطق مختلف ایران بخشی از برنامه حکومت برای جلوگیری از بازگشت معترضان به خیابان است.

پیش از این چند تن از مقام‌های دولتی و نظامی گفته بودند که انتظار دارند در سالروز اعتراضات زن، زندگی، آزادی دوباره «ناآرامی‌هایی به وجود بیاید».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • alefmimmim

    در دوران شاه دو آتشه‌ترین کمونیست‌ها و بزرگان ادب و فرهنگ که اکثر آنها به جناح چپ وابسته بودند و صد البته به خون شاه تشنه همه و همه در هیئت علمی دانشگاه‌ها فعال و به ترویج افکار خود مشغول بودند فریدون مشیری ادیب ناصر زرافشان که وکالت زندانیان دربند شاه را به عهده داشت و هم استاد دانشکده حقوق بود کارگردانان و هنرمندان بزرگی که ستو ن‌های اصلی دانشکده حقوق بودند و صد البته مخالف شاه عده زیادی استاد دانشگاه که عضو جبهه ملی بودند صمد بهرنگی که تمام آثارش را کانون پرورش فکری شهبانو منتشر می‌کرد حتی به جز کرامت الله دانشیان و خسرو گل سرخی که بر عقایدشان پای فشردند بقیه محکومین هم ردیف آنها با یک توبه نامه ساده نه تنها عفو خورده بلکه باز به همان مشاغل فرهنگی قبلی برگشتند از طرف دیگر مسلمانان دو آتشه نیز در سازمان فرهنگی شاه سخت فعال بودند شریعتی و مطهری که فرزندش � پاکسازی‌های اخیر حیرت زده شده شاید باور نکنید شخصی به نام دکتر اسرافیلیان استاد ریاضی زمان شاه بود او آنچنان افکار متحجری داشت که حتی بعد از انقلاب گروه فرقان تحملش نکرد !و یا بهشتی و باهنر را خانم دکتر فرخ رو پارسا که تدوین کتاب‌های دینی شاه گمارده بود اگر ساواک کتابی دراین مورد منتشر می‌کرد مثنوی هفتاد من می‌شد فکر می‌کنم به قدر کافی ذکر مصیبت گفته باشم فقط مقایسه کنید شاه دیکتاتور و جلاد و ضددین را با خمینی که برایمان بوی گل سوسن و یاسمن آورد