ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

معلمان را خانه‌نشین کردند حالا می‌خواهند ۲۵ هزار معلم جدید استخدام کنند

دستمزد ناکافی، پرداخت نکردن اضافه‌کار و برخورد سیاسی با معلمان که به اخراج یا جابجایی آنها انجامیده سبب کمبود معلم شده است.

در آغاز سال تحصیلی برخی از مدارس معلم کم دارند. وزیر آموزش و پرورش به همین دلیل صبح روز ۳۰ مهر در جلسه غیرعلنی با نمایندگان مجلس حاضر شد. پیش از این جلسه، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش وعده کرد با استخدام ۲۵ هزار معلم جدید، مشکل حل شود.

در چهار هفته نخست سال تحصیلی رسانه‌ها بارها از کمبود معلم در مدارس ابتدایی و راهنمایی خبر دادند. روزنامه شرق ۲۹ مهر به نقل از «والدین» دانش‌آموزان نوشت: مدیران مدرسه از آنها خواسته‌اند تا جای خالی معلمان را در کلاس‌های درس پر کنند.

وزارت آموزش و پروش در آغاز سال تحصیلی حداقل ۲۰ هزار مدیر مدرسه را «تغییر داد». یک معلم در شهریار به «شرق» گفته: «همین رفتار سیاسی با مدیران موجب شده تا خیلی از معلمان هم از آن مدرسه بروند».

به گفته او «این موضوع در مدارس دخترانه سخت‌تر شده است. درگیری در مدارس دخترانه به خاطر حجاب بیشتر شده و سختی کار معلمان آنجا بیشتر است.»

این نخستین بار نیست که آموزش و پرورش با کمبود معلم روبرو می‌شود. اما طی سال‌های گذشته با افزایش ساعت کار و اضافه کار و استخدام موقت معلم بازنشسته، این مشکل این‌چنین واضح نمایان نمی‌شد. امسال اما، پس از آنکه شمار زیادی از معلمان به دلیل شرکت در اعتصاب‌های صنفی اخراج شدند، معلمان بازنشسته هم تمایلی برای تدریس ندارند.

دستمزد اندک، اجرای ناقص طرح رتبه‌بندی و سرکوب معلمان در شهرهای مختلف از جمله دلایل بی‌میلی معلمان بازنشسته برای حضور در کلاس‌های درس است.

علی بهشتی‌نیا، معلم در شهریار در این باره گفته: «در سال‌های گذشته معلمان می‌آمدند و کلاس‌ها را پر می‌کردند، اما متاسفانه اضافه‌کارشان را نگرفتند و رفتارهای نامناسب هم دیدند بنابراین آرام آرام از مدرسه و کلاس درس فاصله گرفتند. معلمان به خاطر دریافتی پایین شغل دوم و سوم دارند و حالا برخی‌هایشان از مدرسه خداحافظی کرده‌اند و شغل‌های دیگری را انتخاب کرده‌اند.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح یکشنبه ۳۰ مهر وزیر آموزش و پرورش را به یک جلسه غیرعلنی احضار کردند. از این جلسه هنوز هیچ اطلاعی به بیرون درز نکرده است. تنها سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبرنگاران گفت: «مسئولان وعده دادند تا با توجه به آغاز سال تحصیلی هر چه زودتر مشکل حق التدریس معلمان بازنشسته و خرید خدمت را حل کنند تا این افراد با دلگرمی به کار خود ادامه دهند.»

چند ساعت پیش از این جلسه علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش گفت: «۲۵ هزار معلم جدید از اول آبان وارد کلاس‌های درس می‌شوند و مسأله کمبود معلم برطرف خواهد شد.»

او در باره شیوه جذب این گروه از معلمان توضیح نداد.

به گفته فرهادی قرار است اطلاعیه جذب ۱۱ هزار مربی پرورشی هم به زودی منتشر شد. مربیان پرورشی متولی آموزش‌های مذهبی و ایدئولوژیک هستند و احتمال می‌رود از حوزه‌های علمیه به آموزش و پرورش راه یابند.

وزارت آموزش و پرورش در تفاهم‌نامه با حوزه‌های علمیه استخدام ۲۵ هزار آخوند را تضمین کرده بود. شهریور امسال نیز مجتبی ذوالنوری، نایب رئیس مجلس گفته بود: «هفت‌هزار معلم قرار است از حوزه‌های علمیه مخصوصاً از بخش خواهران برای فعالیت در آموزش و پرورش استخدام شوند».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.