ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قطعنامه شورای امنیت خواستار «وقفه بشردوستانه» شد، اسرائیل گفت این شورا دور از واقعیت است

شش هفته پس از شروع جنگ اسرائیل و فلسطین، شورای امنیت نخستین قطعنامه خود را در این زمینه تصویب و خواستار وقفه‌های بشردوستانه شد. اسرائیل این درخواست را بلافاصله رد کرد.

شش هفته پس از شروع جنگ اسرائیل و فلسطین، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه درخواست «وقفه بشر دوستانه» و ایجاد راه‌های امن برای جابجایی مردم را تصویب کرد. سازمان ملل همچنین از حماس خواست تا بلافاصله تمامی اسیرهای جنگی را آزاد کند. آمریکا، بریتانیا و روسیه به این قطعنامه، رای ندادند اما از وتوی آن هم خودداری کردند.  

این شورا چهار مرتبه دیگر هم تلاش کرده بود تا در موضوع این جنگ، قطعنامه تصویب کند اما هر مرتبه این تلاش‌ها توسط آمریکا وتو شده بود. آمریکا و بریتانیا گفتند از این قطعنامه حمایت نمی‌کنند، چون نقد آشکاری از حماس در آن نیست. روسیه گفت چون «درخواست آتش‌بس فوری» در این قطعنامه نیست.

۱۲ کشور دیگر عضو شورای امنیت سازمان ملل، به این قطعنامه پیشنهادی مالتا، رای موافق دادند. این نخستین مرتبه از ۲۰۱۶ میلادی است که شورای امنیت در موضوع اسرائیل و فلسطین قطعنامه‌ای صادر می‌کند.

اسرائیل بی‌درنگ با نقد شورای امنیت، این قطعنامه را رد کرد.

«شورای امنیت دور از واقعیت روی زمین است»

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در بیانیه‌ای این قطعنامه را رد کرد و در نقد اقدام شورای امنیت نوشت:

این شورای به‌تازگی قطعنامه‌ای را متاسفانه تصویب کرد که از واقعیت روی زمین جدا است. این شورا هنوز نتوانسته حمله ۷ اکتبر حماس [به اسرائیل] را محکوم کند. این قطعنامه فقط متمرکز غزه است و اشاره‌ای نمی‌کند که چگونه وضعیت کنونی شکل گرفت.

او همچنین ادعا کرد که اسرائیل همیشه به قوانین بین‌المللی پایبند است:

اسرائیل قطعنامه لازم ندارد تا بهش پایبندی به قوانین بین‌المللی را یادآور کنند. اسرائیل همیشه پایبند به قوانین بین‌الملی است. اولویت اصلی ما آزادی گروگان‌هاست. اسرائیل همچنان هر کاری لازم باشد برای رسیدن به این هدف انجام خواهد داد. مایه تاسف است که این شورا همچنان به نادیده گرفتن، محکوم نکردم، یا حتی اشاره به قتل‌عام حماس در ۷ اکتبر که منجر به جنگ در غزه شد، ادامه می‌دهد. واقعا شرم‌آور است!

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کمی بعد، اردان در ایکس، یک عبارت به این بیانیه اضافه کرد:‌ «قطعنامه شورای امنیت جدا از واقعیت و بی‌معنا است». در ادامه این بیانیه، او حماس را متهم کرد که به بهانه آمار کشته‌ها و وضعیت انسانی غزه، سازمان ملل را وادار به «توقف جنگ اسرائیل کند». او نوشت چنین اتفاقی نخواهد افتاد و «تا نابودی حماس و بازگشت گروگان‌ها جنگ ادامه خواهد داشت».

«با بی‌اعتنای اسرائیل چه خواهید کرد؟»

ریاد منصور، ناظر ثابت فلسطین در سازمان ملل خواستار «مسئولیت‌پذیری اسرائیل» شد، اگر این کشور به خواسته سازمان ملل عمل نکند. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از لحاظ تئوریک اجباری هستند، اما عمدتا نادیده گرفته می‌شوند.

او با اشاره به صحبت‌های دولت اسرائیل توسط سفیر این کشور در سازمان ملل گفت:

[آن‌ها گفته‌اند] به همین شیوه کنونی و هرچه دلشان بخواهد می‌کنند. شما می‌خواهید چه کار کنید؟ شما فقط یک قطعنامه تصویب کردید. آن‌ها هم به شما گفتند بهش عمل نمی‌کنیم.

او اشاره کرد که ۴۰ روز است سازمان ملل خواستار وقفه در جنگ شده است و اسرائیل «تصمیم گرفته تا آشکارا» این خواسته را اجرا نکند. منصور پرسید:

آیا شما می‌خواهید این دولت را برای رد قطعنامه‌ی سازمان ملل که همین امروز بعدازظهر تصویبش کردید، مسئولیت‌پذیر کنید؟ هیچ‌چیزی توجه جنایت جنگی، جنگ علیه بشریت و نسل‌کشی نیست. هیچی. و هیچ‌گونه افتخاری در دفاع از اسرائیل نیست وقتی این کشور چنین جرایمی را مرتکب می‌شود.

خواسته‌‌های قطعنامه شورای امنیت از اسرائیل

قطعنامه شورای امنیت خواستار «وقفه‌های فوری و پیوسته وقفه‌های بشر دوستانه [اعمال شود] و راهگشایی در سراسر نوار غزه به مدت کافی تا بتوان دسترسی کامل، سریع، امن و بی‌مانع برای دسترسی‌های انسان‌دوستانه فراهم کند».

شورای امنیت همچنین خواستار رعایت کامل قوانین بین‌المللی، بخصوص در دفاع از افراد غیرنظام، مشخصا برای کودکان شد.

برابر آمارهای وزارت بهداشت حماس در نوار غزه که عمدتا توسط سازمان‌های بین‌المللی ناضر تایید می‌شوند، یک نفر از هر ۲۰۰ نفر ساکنان غزه در حملات شش هفته اخیر اسرائیل کشته شده‌اند. مقدار بمب‌هایی که در این شش هفته در نوار غزه منفجر شد، با دو بمب اتم که بر شهر هیروشیمای ژاپن انداخته شد، برابر است.

تعداد کشته‌های غزه از ۱۱۴۲۳ نفر گذشت اما چندین روز است که وزارت بهداشت حماس نمی‌تواند آمار کشته‌ها را جمع و منتشر کند، چون امکانات ارتباطی از دست رفته است. در حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، دست‌کم ۱۲۰۰ نفر کشته شدند. دست‌کم ۴۶ سرباز اسرائیل نیز در نبردهای هفته‌های اخیر جان باخته‌اند.

همزمان در کناره باختری رود اردن تاکنون ۱۸۳ نفر کشته شده‌اند که شامل بر ۴۴ کودک و یک زن می‌شود. در سرکوب اعتراضات مردم این مناطق تاکنون ۲۴۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. در نوار غزه و برابر آمار جمعه گذشته (از ۱۰ نوامبر دیگر آمار کشته‌ها و زخمی‌ها به روز نشده است)، از میان بیش از ۱۱هزار کشته، ۴۶۳۰ نفر کودک و ۳۱۳۰ نفر زن هستند. در حمله‌های اسرائیل به نوار غزه دست‌کم ۲۷۵۰۰ نفر زخمی شده‌اند که نزدیک به ۸۷۰۰ نفرشان کودک هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.