موضعگیری هابرماس و سه روشنفکر دیگر آلمانی در قبالِ جنگ غزه
در بیانیهی چهار روشنفکر، انتقاد به اسرائیل غیر مستقیم است. یادآوری کردهاند که واکنش باید با کنش تناسب داشته باشد، به مردم عادی آسیب نزند و چشمانداز صلح را تخریب نکند.
یورگن هابرماس، فیلسوف سرشناس آلمانی در مورد جنگ غزه موضع گرفت. اعلامیهای که او و سه روشنفکر دیگر منتشر کردهاند، ابراز همبستگی با اسرائیل در واکنش به حملهی ۷ اکتبر حماس است. سه تن دیگری که اعلامیه را امضا کردهاند، عبارتاند از: نیکول دایتِلهُف (Nicole Deitelhoff)، صلحپژوه، راینر فُرست (Rainer Forst)، استاد علوم سیاسی، و کلاوس گونتر (Klaus Günter)، حقوقدان.
اعلامیه، که ترجمهی کامل آن را در زیر میخوانید، در وبسایت مرکز پژوهشی Normative Orders وابسته به دانشگاه فرانکفورت منتشر شده است.
نویسندگان اعلامیه نگران رشد سامیستیزی (آنتیسمیتیسم) در آلمان با نظر به زمینههای آن در کشور هستند. آنان بر تعهد تاریخی آلمان در مقابله با سامیستیزی و دفاع از موجودیت اسرائیل تأکید میکنند. البته آنان، به شیوهی غالب بیان موضوع در آلمان، سامیستیزی را مقولهای جامع در نظر میگیرند که چه بسا انتقاد کاملاً موجه از اسرائیل هم در زیر آن میرود.
انتقاد از اسرائیل در بیانیهی چهار متفکر آلمانی، شکلی غیر مستقیم دارد. آنان در بیانیه به طور کلی به این موضوع اشاره کردهاند که واکنش باید با کنش تناسب داشته باشد، به مردم عادی آسیب نزند و چشمانداز صلح را تخریب نکند. آنان نگران آن هستند که حملهی متقابل اسرائیل نسلکشی خوانده شود و فکر میکنند اگر چنین شود، «معیارهای داوری کلاً از میان میروند».
اصول همبستگی. یک موضعگیری، ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳
وضعیت کنونی، که پیآمد حملهی به شدت قساوتگرانهی حماس و واکنش اسرائیل به آن است، به موجی از اظهارها و اعتراضهای اخلاقی و سیاسی منجر شده است. ما معتقدیم در هنگامهی برخورد دیدگاههای متعارض، اصولی وجود دارند که نباید مورد مناقشه قرار گیرند. آنها مبنای همبستگی بِحق با اسرائیل و یهودیان در آلمان هستند.
کشتاری که حماس با هدف اعلام شدهی نابود کردن زندگی یهودیان به طور کلی، به آن دست زد، حملهی متقابل اسرائیل را موجب شد. چگونگی پیشبرد این حملهی متقابل که در اساس موجه است، چالشبرانگیز بوده است. اصول تناسب، اجتناب از قربانی کردن غیر نظامیان و پیشبرد جنگ با چشمانداز صلح آتی میبایست راهبر این واکنش باشند. با وجود تمام نگرانیها در مورد سرنوشت مردم فلسطین، با نسبت دادن نیات نسلکشی به شیوهی عمل اسرائیل، معیارهای داوری کلاً از میان میروند.
با تأکید باید گفت که اقدامهای اسرائیل به هیچ وجه واکنشهای سامیستیزانه را توجیه نمیکند، به ویژه در آلمان. غیرقابل تحمل است که یهودیان در آلمان بار دیگر در معرض تهدید جانی و جسمی قرار گیرند و مجبور باشند از خشونت فیزیکی در خیابانها بترسند. ادراک اخلاقی دموکراتیک در جمهوری فدرال آلمان که معطوف است به الزام پاسداشت کرامت انسانی با فرهنگ سیاسیای پیوند خورده است که برای آن زندگی یهودی و حق موجودیت اسرائیل، عناصر اصلی و شایستهی حمایت ویژه با نظر به جنایات تودهای دوران نازی هستند. تعهد به این امر برای زندگی سیاسی ما بنیادی است. حقوق اولیهی آزادی و مصونیت جسمانی و همچنین حفاظت در برابر افتراهای نژادپرستانه تقسیمناپذیر است و به طور یکسان برای همه اعتبار دارد. همه کسانی نیز باید به این امر پایبند باشند که در کشور ما احساسها و عقاید سامیستیزانه را به بهانههای مختلف پرورش دادهاند و اکنون فرصتی مناسب برای ابراز بلامانع آن میبینند.
نیکول دایتِلهُف، راینر فُرست، کلاوس گونتر، یورگن هابرماس
نظرها
Doctor Koohi, oroopa
Haebermaes khodesh ozv "javanan naazi " Hitleri bood. almaan nazi pish az baramadan Esrail dar 1947 dar "shoraye melal", va ijadash dar 1948, tavassot almanha ba ijaad Kiboutz dar Felestin on zaman, taht tasallot Ingilis, zamineh ijaad Esrail ra 20 saal pish faraham kardand!. yahoodian Felestin onzaman va vezrat keshavarzi alman naazi gharardad hamkari dashtand, technic o oloom be yahoodian Felestin dadand ta "viabilty" yek keshvar yahood ra emtehan konand. hemayat emrooz alman, keh ravabet penhaan besyar ba Esrail feeli darad, jaaleb ast. dar haman charchoob ghardad salhaye 1930 ast!. kollan yahoodikoshi o in chizaye khar rang kon saakht khod yahoodian ast. faramoosh nakonim keh dar salhaye 20 gharn pish tamam "cadre" baadi Esrail, taht taghib maghamat ingilis boodand. az Ben Gorion ta Mosheh Dayan keh hamagi dar "Hagana "ozv boodand , bombgozari mikardand va terrorist mahsoob mishodand. ina taarikh ast, fantasme nist, inha az aaghaz moshti aadamkosh hastand. be ketaab, be faranseh, Pierre Hillard, " sionism o mondialism" rojoo konid. keh sadha safheh madarak be zaban ebri, almani;; darad. va niz ketab digar ishan "Atlas du mondilisation". Esrail tamnnaye hokoomat bar jahaan darad. mesl Ahmadinejad o Khameneyi, va didim keh chetor iran ra be soghoot bordand. mozoo faghat Felestin nist, Esrail koll khaavar miaaneh ra mikhahad, az jomleh iran ra, va khahan naboodi iran ast, dar in mozoo Esrail o facistha dar iran hamkar o hambaazi hastand. movazeb baashim. Haebermaes ham harf moft mizanad, pir ast,mesl Khameneyi o Jannati? be onvan movarrekh, khatarnaktar az Esrailiha aadam nemishenasam. hadaf inha zadan iran ast, faramoosh nakonim
مهران اسفندیاری
کسانی که خودشان را روشنفکر و جلودار تغییرات فکری و فرهنگی میدانند، در فرهنگ مسلط المان غرق شده اند و نمیتوانند از هراس سامی ستیزی و عذاب وجدان المانی ها بخاطر یهودی کشی هیتلر خودشان را جدا کنند. و به همان یکی به نعل یکی به میخ زدن نظر دادن فرو افتادند. از استفاده از واژه نسل کشی میترسند چون گویا یادآور تاریخ خودشان است که ازش شرم دارند.