ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آرژانتین: خاویر میلِی شمار وزارتخانه‌ها را به نصف کاهش داد

پیش از انتخاب خاویر میلِی، کاندیدای راست افراطی به‌عنوان رئیس جمهوری جدید، ۱۸ وزارتخانه در آرژانتین وجود داشت. این کشور در آینده تنها ۹ وزارتخانه خواهد داشت. وزارت سرمایه انسانی نیز جدید است.

خاویر میلِی، رئیس جمهوری جدید آرژانتین همان‌طور که در کارزار انتخاباتی خود اعلام کرده بود، تعداد وزارتخانه‌ها را به نصف کاهش داد.

دولت آرژانتین دوشنبه ۲۰ آذر / ۱۱ دسامبر در بیانیه‌ای گفت این تصمیم «برای ساده کردن اقدامات دولت ملی و کارآمدتر کردن آن» ضروری است.

رسانه‌های آرژانتینی گزارش دادند که میلِی روز یکشنبه پس از ادای سوگند به‌عنوان رئیس‌ جمهوری در بوئنوس آیرس، حکمی را امضا کرد که بر اساس آن شمار وزارتخانه‌های این کشور آمریکای جنوبی از ۱۸ به ۹ وزارتخانه کاهش خواهد یافت.

بدین ترتیب کابینه جدید شامل وزارت‌های اقتصاد، امور خارجه، امنیت، دادگستری، بهداشت، سیاست داخلی (وزارت کشور)، دفاع، زیرساخت‌ها و سرمایه انسانی خواهد بود.

وزارتخانه سرمایه انسانی به‌عنوان یک اَبَروزارت، حوزه‌های مسئولیت وزارتخانه‌های سابق آموزش، فرهنگ، کار و توسعه اجتماعی را ادغام می‌کند. وزارت سابق زنان، جنسیت و تنوع نیز از این پس تابع وزارت جدید سرمایه انسانی خواهد بود.

تغییر لحن خاویر میلِی پس از انتخابات

روزنامه «صفحه ۱۲» آرژانتین در تحلیلی نوشته است که اکنون وزارت حقوق بشر در وزارت دادگستری ادغام می‌شود و این «پیام نمادین- سیاسیِ روشن و نشان‌دهنده وفاداری به گفتمان انکار جنایات در دوران دیکتاتوری است».

روز گذشته، یکشنبه ۱۹ آذر / ۱۰ دسامبر چهلمین سالگرد بازگشت آرژانتین به دموکراسی پس از دیکتاتوری نظامی بود.

خاویر میلِی، اقتصاددان راست افراطی و چهره تلویزیونی که برنامه‌های رادیکال در چرخش اقتصادی و سیاسی دارد با ۵۵,۷ درصد آرا برنده انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین شد. رقیب او سرخیو ماسا، وزیر دارایی با گرایش چپ میانه تنها ۴۴,۳ درصد آرا را به‌دست آورد.

میلِی افزون بر وعده کوچک کردن دولت اعلام کرده که دلار آمریکا را به‌عنوان ارز قانونی کشور معرفی می‌کند، بانک مرکزی را لغو می‌کند و هزینه‌های اجتماعی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

او اکنون به‌طور قابل توجهی لحن خود را تعدیل کرده و بسیاری از برنامه‌های اولیه خود را به تعویق انداخته یا کمرنگ کرده است.

میلِی همچنین شماری از سیاستمداران باتجربه را به کابینه خود آورده که پیش از این آن‌ها را مورد تحقیر قرار می‌داد. او از آن‌جایی که اکثریت پارلمان را در اختیار ندارد، نیاز به ائتلاف‌ها دارد.

گفت‌وگو با آمریکا

خاویر مایلی هدایت آرژانتین را در یک بحران شدید اقتصادی به‌دست گرفته است. نرخ تورم بیش از ۱۴۰ درصد است و حدود ۴۰ درصد مردم در این کشوری که زمانی ثروتمند بود زیر خط فقر زندگی می‌کنند. دومین اقتصاد بزرگ آمریکای جنوبی از یک دستگاه دولتی متورم، بهره‌وری پایین صنعتی و اقتصاد در سایه رنج می‌برد که دولت را از درآمدهای مالیاتی زیادی محروم می‌کند. پزو، پول ملی این کشور همچنان ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست می‌دهد و کوه بدهی مدام در حال افزایش است.

آرژانتین متکی به حمایت ایالات متحده آمریکا است. ایالات متحده در مذاکره با صندوق بین‌المللی پول (IMF) قول حمایت از این کشور داده‌ است.

خوان گونزالس، مشاور ارشد جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در امور کشورهای آمریکای لاتین، پس از دیدار با خاویر مایلی در بوئنوس آیرس گفت: «من فکر می‌کنم اولویت شماره یک، چالش‌های اقتصادی پیش روی آرژانتین است.» او گفت مذاکرات «بسیار مثبت» و بر اقتصاد این کشور متمرکز بود.

ایالات متحده همچنین آماده است تا به آرژانتین، چهارمین تولیدکننده بزرگ لیتیوم در جهان، کمک کند تا تولید این فلز را که برای باطری‌های الکتریکی مهم است، گسترش دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.