ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نودوپنجمین روز جنگ: اسرائیل اتهام «نسل‌کشی» در دادگاه لاهه را «مضحک» خواند ـ یک فرمانده دیگر حماس کشته شد

وضعیت در کرانه باختری بحرانی است. ارتش اسرائیل اعلام کرد که حسن عکاشه، فرمانده یگان موشکی حماس در سوریه نیز کشته شده است. رئیس جمهوری اسرائیل رسیدگی به شکایت علیه این کشور در دادگاه لاهه را محکوم کرد. بلینکن به تل‌آویو رفت.

سه‌شنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه، در نودوپنجمین روز جنگ اسرائیل و غزه اسحاق هرتزوگ، رئیس‌ جمهوری اسرائیل در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) در لاهه اشاره کرد و گفت:

هیچ چیز فجیع‌تر و مضحک‌تر از شکایتی که در دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه شده و اسرائیل را به اقدامات نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در جنگ غزه متهم می‌کند، وجود ندارد.

هرتزوگ آفریقای جنوبی را به دلیل طرح این پرونده که قرار است رسیدگی به آن پنج‌شنبه این هفته آغاز شود، محکوم کرد و از پشتیبانی واشنگتن از اسرائیل قدردانی کرد.

آفریقای جنوبی در ماه دسامبر گذشته شکایتی علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری طرح و اسرائیل را به «نسل‌کشی» در غزه متهم کرد. به‌دنبال شکایت آفریقای جنوبی، تل‌آویو نگران از حکم احتمالی دیوان لاهه برای توقف حمله به غزه و تبعات این شکایت است و روز جمعه در بیانیه‌ای کوتاه نسبت به انتشار تصمیم دادگاه لاهه در رابطه با توقف جنگ در غزه ابراز نگرانی کرد.

روز سه‌شنبه همچنین گواتمالا مخالفت خود را با پرونده «نسل‌کشی» علیه اسرائیل در دیوان بین‌المللی دادگستری ابراز کرد.

این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که از «دفاع مشروع اسرائیل در برابر حملات گروه تروریستی حماس» حمایت می‌کند و «هدف اسرائیل همیشه دفع تهاجم‌های مستمری بوده که قصدشان ترساندن مردم بوده است».

بولیوی، اردن، مالزی، ترکیه و سازمان همکاری اسلامی حمایت خود را از شکایت آفریقای جنوبی اعلام کرده‌اند.

کشته شدن فرمانده یگان موشکی حماس

شب گذشته (دوشنبه) ارتش اسرائیل از کشته شدن حسن عکاشه، فرمانده یگان موشکی حماس در سوریه خبر داد.

ارتش اسرائیل گفت عکاشه در شهر بیت جناح در جنوب سوریه کشته شده، اما در مورد چگونگی کشته شدن او توضیحی نداد.

به‌گفته ارتش اسرائیل حسن عکاشه یکی از فرماندهان حماس در سوریه بود که در طول هفته‌های اخیر مسئولیت شلیک موشک به شمال اسرائیل را برعهده داشت.

ارتش اسرائیل همچنین روز سه‌شنبه اعلام کرد که مصمم به ایجاد «امنیتی متفاوت» در شمال غزه است و اکنون پس از گذشت سه ماه از جنگ، نیروهای فلسطینی در این منطقه پراکنده عمل می‌کنند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «در حالی که هنوز تروریست‌ها و سلاح‌ها در شمال [غزه] وجود دارند، اما دیگر به‌شکل سازمان‌یافته‌ی نظامی عمل نمی‌کنند.»

هاگاری همچنین تمرکز ارتش اسرائیل بر مرزهای خود با لبنان را تشریح کرد در حالی که درگیری‌های مرگبار با نیروهای تیپ رضوان حزب‌الله همچنان ادامه دارد.

او گفت: «تمرکز ما بر روی نیروهای حزب‌الله در جنوب لبنان، آن‌ها را از مرز دور می‌کند.»

در حمله اسرائیل به جنوب لبنان در روز دوشنبه ۱۸ دی / ۸ ژانویه یک فرمانده ارشد نیروهای نخبه تیپ رضوان حزب‌الله لبنان نیز کشته شد. منابع امنیتی او را وسام الطویل، معاون یکی از واحدهای نیروهای رضوان معرفی کردند. آن‌ها گفتند که او و یکی دیگر از نیروهای حزب‌الله در اثر اصابت موشک به خودرویشان در روستای خربه سلم لبنان کشته شدند.

این دومین ترور مسئولان ارشد حزب‌الله در یک هفته اخیر بود. صالح العاروری، معاون دفتر سیاسی حماس هفته گذشته در حمله هوایی اسرائیل به مقر حزب‌الله در بیروت کشته شد.

حزب‌الله لبنان به ترور رهبران خود در حد تهدیدهای کلامی پاسخ داده و سعی کرده است که از جنگ همه‌جانبه اجتناب کند.

خبرهایی از میدان‌های جنگ

خبرگزاری فلسطینی «وفا» گزارش داد که ده‌ها شهرک‌نشین اسرائیلی تحت پوشش پلیس این کشور روز سه‌شنبه به محوطه مسجد الاقصی یورش برده و مراسم تلمودی را برگزار کرده‌ اند.

گروه‌های شهرک‌نشین اسرائیلی اغلب به مکان مقدسی که آن را کوه معبد می‌نامند، وارد شده و از قوانین تعیین‌شده سرپیچی می‌کنند.

انجمن گروگان‌ها و خانواده‌های مفقود در اسرائیل روز سه‌شنبه گزارشی منتشر کرد و نسبت به خطرات سلامتی اسیران در غزه هشدار داد.

هاآرتص نوشت این گزارش توسط پزشکان تهیه شده و بر اساس مصاحبه با خانواده‌های اسیران، بررسی پرونده‌های پزشکی و شهادت افراد آزادشده تنظیم شده است.

گزارش می‌افزاید که آسیب‌ها ممکن است برگشت‌ناپذیر باشند و ممکن است منجر به مرگ شوند، بنابراین هر روز ماندن بیشتر در اسارت آن‌ها را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

خانواده‌ها و حامیان اسیران بارها در اسرائیل راهپیمایی کرده و از سیاستمداران اسرائیل خواستار آزادی بستگانشان شده‌اند. خانواده‌های شش اسیر هفته گذشته از قطر دیدن کردند و گفتند که با مقام‌های بلندپایه این کشور از جمله نخست‌وزیر قطر دیدار کرده و در مورد آزادی اسیران گفت‌وگوهایی داشتند.

وضعیت بحرانی در کرانه باختری

نبود کار و پرداخت نکردن درآمدهای مالیاتی به دولت خودگردان فلسطین در کرانه باختری، تنش‌ها در این منطقه را تشدید کرده است.

به‌گزارش الجزیره، بیشتر مجوزهای کار برای فلسطینی‌ها از ۷ اکتبر که جنگ شروع شد قطع شده و اسرائیل اجازه نمی‌دهد بیش از ۱۵۰ هزار کارگر فلسطینی به مشاغل خود در اسرائیل برگردند. به همین دلیل فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری بیکار هستند و تجارت در این منطقه صورت نمی‌گیرد.

اسرائیل همچنین مالیات‌هایی که به تشکیلات خودگردان فلسطین می‌پردازد قطع کرده است و دیگر پولی وجود ندارد. بر اساس توافق‌های دهه ۱۹۹۰ اسرائیل این مالیات‌ها را معمولاً به صورت ماهانه به تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل می‌دهد و این مبالغ بیش از نیمی از بودجه تشکیلات خودگردان را تشکیل می‌دهند.

این وضعیت، افزون بر خشونت‌های جاری است که هر روز در این منطقه اعمال می‌شود؛ مانند حمله شب گذشته اسرائیل به طولکرم که منجر به کشته شدن سه نفر شد. فیلمی نیز از عبور یک خودروی نظامی اسرائیلی بر روی بدن بی‌جان یکی از این افراد منتشر شده است.

پس از این حمله، درگیری شدیدی هم در اردوگاه آوارگان طولکرم گزارش شد. هلال احمر فلسطین می‌گوید که در پی حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در اردوگاه طولکرم، ۹ نفر زخمی شدند.

اسرئیل همچنین به قلقیلیه، نابلس و رام‌الله حمله کرد که در آن یک مرد و پسرش دستگیر شدند. شش فلسطینی نیز در بیت لحم دستگیر شدند.

طبق گزارش‌ها، مقام‌های امنیتی اسرائیل بارها به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور هشدار داده‌اند که کرانه باختری اشغالی «در آستانه تشدید تنش‌هاست» و خطر «انتفاضه سوم» وجود دارد.

از ۷ اکتبر، دست‌کم ۳۴۰ فلسطینی در حملات ارتش اسرائیل و شهرک‌نشین‌های اسرائیلی به سراسر کرانه باختری اشغالی کشته شده‌اند که ۶۰ نفر از این تعداد تنها در طولکرم بوده‌اند.

بامداد سه‌شنبه ۱۹ دی / ۹ ژانویه حملات هوایی گسترده اسرائیل به اردوگاه آوارگان مغازی در مرکز غزه و اردوگاه آوارگان بوریج نیز گزارش شد و در طول شب گلوله‌باران مداوم به‌ویژه در قسمت جنوبی خان یونس صورت گرفت.

در ساعات اولیه صبح سه‌شنبه در رفح نیز خانه‌ای در منطقه الجنینه شرقی هدف قرار گرفت. این محله بارها مورد هدف حملات اسرائیل قرار گرفته و یک چهارم آن تخریب شده است.

ورود بلینکن به اسرائیل

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که روز سه‌شنبه با رئیس جمهوری اسرائیل دیدار کرد، اواخر روز دوشنبه وارد تل‌آویو شد تا مقام‌های اسرائیلی را در مورد مذاکرات دو روزه خود با رهبران عرب در مورد پایان دادن به جنگ آگاه کند.

بلینکن گفت دولت بنیامین نتانیاهو را تحت فشار قرار خواهد داد تا «ضرورت‌هایی را برای اقدامات بیشتر در محافظت از غیرنظامیان و اطمینان از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست کسانی که به آن نیاز دارند» در نظر بگیرد.

حملات اسرائیل به غزه بیش از ۲۳ هزار فلسطینی را کشته، بیشتر مناطق غزه را ویران کرده و اکثر جمعیت ۲,۳ میلیون نفری آن را آواره کرده است.

بلینکن در پاسخ به درخواست راست‌گرایان ائتلاف حاکم اسرائیل برای انتقال ساکنان غزه به مکان‌های دیگر گفت اسرائیل باید به غیرنظامیان آواره فلسطینی اجازه دهد به خانه‌های خود در غزه بازگردند.

اکسیوس به نقل از دو مقام ارشد اسرائیلی گزارش داد، رهبران اسرائیل به بلینکن خواهند گفت که اگر حماس از آزادی شمار بیشتری از گروگان‌های اسرائیلی خودداری کند، به فلسطینی‌های ساکن شمال غزه اجازه بازگشت نمی‌دهند. اسرائیل می‌گوید حماس هنوز بیش از ۱۰۰ گروگان از ۲۴۰ اسیری را که در ۷ اکتبر دستگیر کرده بود، در اختیار دارد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به وال استریت ژورنال گفت که کشورش مصمم است به حکومت حماس بر غزه پایان دهد و دیگر دشمنان مورد حمایت ایران را از حملات بازدارد.

با این حال اسرائیل تحت فشار فزاینده ایالات متحده آمریکا، نزدیکترین متحد خود و رهبران عرب برای کاهش حملات قرار گرفته است.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، روز گذشته (دوشنبه) هنگام بازدید از یک کلیسای تاریخی سیاه‌پوستان در کارولینای جنوبی با تظاهرکنندگانی که فریاد می‌زدند «آتش‌بس، همین حالا!» روبه‌رو شد. او گفت برای تشویق اسرائیل به کاهش حملاتش و «خروج قابل توجه از غزه» تلاش کرده است.

ملک عبدالله، پادشاه اردن روز دوشنبه گفت «تجاوز بی‌رویه» و گلوله‌باران هرگز نمی‌تواند صلح یا امنیت به ارمغان آورد.

او در سخنانی در رواندا گفت: «شمار کودکانی که سال گذشته در غزه جان خود را از دست دادند در مقایسه با سایر درگیری‌ها در سراسر جهان، بیشتر است.»

تقریباً همه ساکنان غزه حداقل یک بار خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و بسیاری از آن‌ها همچنان در حال جابه‌جایی هستند و اغلب به چادرهای موقت پناه برده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.