ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه حمله‌های اسرائیل به غزه ـ نتانیاهو زیر فشار است

نیروهای اسرائیلی در آخرین حمله‌های خود به غزه ده‌ها نفر را کشتند. آمریکا و اتحادیه اروپا فشارهای خود را برای ارسال کمک‌ها به غزه از طریق زمینی بیشتر کرده‌اند. واشنگتن تحریم‌های تازه‌ای را علیه شهرک‌نشین‌های اسرائیلی اعمال کرد.

بنا به گزارش شبکه الجزیره، نیروهای اسرائیلی در حمله‌های ۲۴ ساعت اخیر خود ده‌ها فلسطینی را در غزه کشته و زخمی کردند. آن‌ها به یک انبار در اردوگاه پناهندگان نصیرات و یک خانه در اردوگاه آوارگان بوریج در مرکز غزه حمله کردند که دست‌کم ۱۷ کشته برجای گذاشت.

در حمله به اردوگاه آوارگان بوریج ۹ نفر از اعضای یک خانواده کشته شدند. این منطقه زیر بمباران شدید قرار گرفت.

در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان نصیرات واقع در مرکز غزه نیز دست‌کم هشت نفر کشته شدند.

الجزیره همچنین از کشته شدن ۱۵ فلسطینی در خان یونس خبر داد.

مقام‌های غزه همچنین گفتند در حالی که شمار زیادی از ساکنان غزه منتظر کامیون‌های کمک‌رسانی بودند، تیراندازی نیروهای اسرائیلی شش فلسطینی را که برای دریافت کمک‌ها به میدان کویت در شمال غزه رفته بودند کشت و ده‌ها نفر را زخمی کرد.

خبرگزاری ملی لبنان (NNA) نیز از حمله‌های هوایی اسرائیل به منطقه طیرحرفا در منطقه صور واقع در جنوب لبنان خبر داد.

پیش از این حمله‌هایی به کونین، در منطقه بنت جبیل و هامول، واقع در جنوب لبنان گزارش شده بود.

حزب‌الله لبنان نیز مدعی شد که سربازان اسرائیلی را در شرق العباد هدف قرار داده است. ارتش اسرائیل هم اعلام کرد که یک «هدف هوایی مشکوک» را که از لبنان وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود، رهگیری کرده است.

تحریم‌های آمریکا علیه شهرک‌نشین‌های اسرائیل

حمله‌های اسرائیل به غزه و جنوب لبنان در حالی ادامه دارد که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه ۲۴ اسفند / ۱۴ مارس در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن به‌منظور «جلوگیری از خشونت افراط‌گرایان»، سه شهرک‌نشین اسرائیلی و دو پایگاه شهرک‌نشین‌های اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی را تحریم کرده است.

متیو میلر در بیانیه خود آورده است:

ایالات متحده به اقدام‌های خود علیه کسانی که صلح، امنیت و ثبات در کرانه باختری رود اردن را تضعیف می‌کنند ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود این تحریم‌ها «نشان‌دهنده تعهد ما به صلح و امنیت فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است».

تحریم‌های قبلی علیه شهرک‌نشین‌های اسرائیلی در اوایل ماه گذشته میلادی اعمال شد.

تحقیق در مورد حمله‌های اسرائیل به تأسیسات سازمان ملل

ایالات متحده آمریکا همچنین روز پنج‌شنبه خواستار تحقیقات فوری در مورد حمله مرگبار اسرائیل به تأسیسات کمک‌رسانی و توزیع مواد غذایی سازمان ملل متحد شد.

روز گذشته (چهارشنبه) اونروا، آژانس سازمان ملل برای کمک به آوارگان فلسطینی اعلام کرد که یک کارمند آن در این حمله کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شدند.

مقام‌های بهداشتی غزه گفته‌اند که در این حمله چهار نفر دیگر کشته شدند.

اسرائیل گفته است در این حمله یکی از فرماندهان حماس را هدف قرار داده است.

سخنان رهبر اکثریت سنای آمریکا علیه نتانیاهو

چاک شومر، رهبر اکثریت سنای آمریکا روز پنج‌شنبه در سخنانی گفت اسرائیل برای دستیابی به صلح پایدار با فلسطینی‌ها باید دست به «اصلاحات قابل توجهی» بزند.

او گفت دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از ۷ اکتبر «دیگر پاسخگوی نیازهای اسرائیل نیست».

شومر همچنین خواهان برگزاری انتخابات تازه‌ای برای جایگزینی نتانیاهو شد و گفت:

در این مقطع حساس، من بر این باورم که انتخابات جدید در زمانی که بسیاری از اسرائیلی‌ها اعتماد خود را به چشم‌انداز آینده از دست داده‌اند، تنها راهی است که امکان فرایند تصمیم‌گیری سالم و باز در مورد آینده اسرائیل را فراهم می‌کند.

او افزود نتانیاهو خود را با وزیران راست افراطی محاصره کرده است و با تمایل بیش از حد برای قربانی کردن غیرنظامیان در غزه، حمایت بین‌المللی از اسرائیل را «به پایین‌ترین حد تاریخی خود می‌رساند».

رهبر اکثریت سنای آمریکا همچنین از آتش‌بس موقت میان حماس و اسرائیل حمایت کرد.

این سخنان چاک شومر واکنش مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده آمریکا را برانگیخت. هرتزوگ در شبکه اکس نوشت:

اسرائیل یک دموکراسی مستقل است. اظهار نظر در مورد سیاست داخلی یک متحد دموکراتیک مفید نیست، به‌ویژه آن‌که اسرائیل در حال جنگ با سازمان تروریستی نسل‌کشی همچون حماس است.

بیانیه مشترک درباره کمک‌رسانی به غزه

از سوی دیگر، آمریکا و شرکایش در اروپا خواهان گشودن گذرگاه‌های مرزی بیشتر برای ارسال کمک‌ها به غزه شدند.

آمریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، امارات متحده عربی، قطر و قبرس روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی که وزارت خارجه ایالات متحده آن را منتشر کرد گفته‌اند گذرگاه دریایی برای ارسال کمک‌ها بخشی از تلاش‌ها خواهد ماند اما مسیرهای زمینی نیز باید گشوده شوند.

در این بیانیه گفته شده «هیچ جایگزینی برای مسیرهای زمینی از طریق مصر و اردن و گذرگاه‌های مرزی اسرائیل برای ارسال کمک‌های بشردوستانه فراوان به غزه وجود ندارد».

این کشورها گفته‌اند که گشایش بندر اشدود اسرائیل به روی کمک‌های بشردوستانه، تکمیل‌کننده کریدور دریایی خواهد بود که برای ایجاد آن تلاش می‌شود.

بیانیه افزوده است که مقام‌های بلندپایه کشورها در مورد امکان ایجاد صندوق مشترکی برای پشتیبانی مالی از کریدور دریایی که قرار است ایجاد شود، گفت‌وگو خواهند کرد.

در این بیانیه آمده است:

وزیران تأکید کردند که کریدور دریایی می‌تواند و باید بخشی از تلاش‌های مداوم برای افزایش جریان کمک‌های بشردوستانه و کالاهای تجاری به غزه از تمام مسیرهای ممکن از جمله مسیرهای زمینی و بارریزی هوایی کمک‌ها باشد.

بیانیه بر لزوم بازگشایی گذرگاه‌های بیشتر از سوی اسرائیل برای ارسال کمک‌های بیشتر به غزه، از جمله کمک به شمال غزه، تأکید کرده است.

قطعنامه پارلمان اروپا

روز گذشته (چهارشنبه) پارلمان اروپا نیز با صدور قطعنامه‌ای «وضعیت انسانی فاجعه‌بار در غزه، از جمله خطر گرسنگی قریب‌الوقوع» را محکوم کرد.

در این قطعنامه از اسرائیل خواسته شد که تمام گذرگاه‌های غزه را برای دریافت کمک‌های بشردوستانه باز کند. این قطعنامه همچنین از همه طرف‌ها خواست تا فوراً حمله‌ها را به غیرنظامیانی که به دنبال دریافت کمک‌ها هستند، متوقف کنند.

در پی صدور این قطعنامه، یانز لنارچیچ، رئیس کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران اتحادیه اروپا، از اسرائیل خواست گذرگاه‌های زمینی بیشتری را باز کند.

او در شبکه اکس نوشت:

ما در عین حمایت از ایجاد کریدور دریایی قبرس، از اسرائیل می‌خواهیم گذرگاه‌های بیشتری را باز کند تا کمک‌های بیشتری به نوار غزه از جمله شمال آن برسد و محدودیت‌های گمرکی کلی کاهش یابد.

لنارچیچ در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد که «هیچ جایگزین معناداری برای دسترسی زمینی به کمک‌ها وجود ندارد».

روز گذشته ارتش اسرائیل اعلام کرد که شش کامیون پُر از مواد غذایی از سوی برنامه جهانی غذا از گذرگاهی در حصار امنیتی «گذرگاه ۹۶» وارد شمال غزه شدند.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل روز چهارشنبه مشکل کمک‌رسانی به غزه را «توزیع» آن دانست و گفت رساندن غذا و آذوقه به غزه تنها بخشی از مشکل است و باید برای حل مشکل نحوه توزیع عادلانه و مؤثر آن برای کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند، اقدام‌های بیشتری انجام شود.

اسرائیل بیشتر کمک‌هایی که از گذرگاه «کرم ابوسالم» به غزه می‌رسد را پیش از ورود به رفح، در جنوب غزه بازرسی می‌کند.

در همین زمینه روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند / ۱۲ مارس کشتی «اوپن آرمز» (Open Arms) متعلق به سازمان غیردولتی به همین نام حدود ۲۰۰ تُن آب آشامیدنی، دارو و مواد غذایی را برای مردم شمال نوار غزه بارگیری و بندر لارناکای قبرس را ترک کرد.

الجزیره گزارش داده است که دومین کشتی نیز در قبرس پهلو گرفته و در حال بارگیری حدود ۳۰۰ تُن کمک‌های بشردوستانه به غزه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.