ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نوزدهمین هفته «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»: هشت زندانی زندان قزلحصار به این کارزار پیوستند

زندانیانی که در نوزدهمین هفته «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» به این کارزار پیوسته‌اند از هم‌بندی‌های شش زندانی اهل سنت هستند که در ماه‌های اخیر اعدام شده‌اند. یک نفر از هم‌پرونده‌ای‌های آن‌ها نیز در خطر اعدام قرار دارد.

بر اساس اطلاعات منابع زمانه سه‌شنبه‌ ۱۵ خرداد زندانیان زندان‌های اوین، قزلحصار، کرج، خرم‌آباد، خوی و نقده در ادامه کارزار جمعی «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» برای نوزهمین هفته پیاپی دست به اعتصاب غذای اعتراضی زدند.

در ماه‌های اخیر زندانیان اعتصابی بارها در مورد اعدام زندانیان اهل سنت هشدار داده‌ بودند اما شش تن از آن‌ها به نام‌های قاسم آبسته، داوود عبدالهی، ایوب کریمی، فرهاد سلیمی، انور خضری و خسرو بشارت اعدام شدند و تنها بازمانده این پرونده کامران شیخه که در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد به دلایل نامعلوم به‌تازگی از زندان قزلحصار به زندان مهاباد منتقل شده‌ است.

در هفته نوزدهم کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»، زندانیان عقیدتی ـ سیاسی اهل سنت و هم‌بندی‌های این زندانیان اعدام‌شده در واحد سه زندان قزلحصار به نام‌های فریدون ذاکری‌نسب، صلاح‌الدین ضیایی، عیدو شه‌بخش، سلیمان شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، محمد صالح زیادالله، عبدالله وریا و عبدالکریم قنبرزهی در پیامی اعلام کردند که به این کارزار می‌پیوندند.

این هشت زندانی اهل سنت در شرایطی غیرانسانی در سالنی مشهور به «سوئیت» (انفرادی‌های مخصوص زندانیان زیر حکم اعدام) نگهداری می‌شوند. چهار تن از آن‌ها به نام‌های عیدو شه‌بخش، عبدالغنی شه‌بخش، سلیمان شه‌بخش وعبدالکریم قنبرزهی هم‌اکنون محکوم به اعدام و در خطر اجرای این حکم هستند. این زندانیان از همه زندانیان سراسر کشور درخواست همراهی و حمایت کردند.

زندانیان اعتصابی در زندان‌ها خواستار توجه به وضعیت این زندانیان و حمایت از آن‌ها هستند.

پیوستن هشت زندانی دیگر به «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» در حالی صورت می‌گیرد که زندانیان عادی سالن هفت واحد یک قزلحصار هم در هفته گذشته با انتشار یک ویدئوی چند دقیقه‌ای از افزایش شدید شمار اعدام‌ها خبر دادند و خواهان کمک مردم شدند.

این شرایط مرگبار زندانیان عادی، از سوی زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف مورد توجه و حمایت قرار گرفت. زندانیان سیاسی معتقد بودند که اعدام زندانیان سیاسی مقدمه اجرای اعدام‌های بیشتر درمیان زندانیان عادی و اعدام زندانیان عادی وسیله‌ای برای سرکوب و ارعاب همه اقشار جامعه و لاپوشانی اعدا‌م‌های سیاسی است. از این‌رو درخواست کمک زندانیان عادی از بقیه زندانیان ابتدا توسط زندانیان سیاسی قزلحصار وسپس سایر زندانیان مورد توجه قرار گرفت.

کارزار «سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام » از سوی زندانیان در ایران از سه‌شنبه نهم بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد. سه‌شنبه هر هفته شمار زیادی از زندانیان زندان‌های مختلف ایران به این کارزار اعتصابی می‌پیوندند.

همزمان با ادامه این کارزار اعتراضی، حکومت ایران همچنان تعداد اعدام‌ها را افزایش می‌دهد. سازمان عفو بین‌الملل چهارشنبه ۹ خرداد / ۲۹ مه با انتشار گزارش سالانه خود در مورد مجازات اعدام در کشورهای مختلف اعلام کرد که ایران (با حداقل ۸۵۳ اعدام) به‌تنهایی ۷۴ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص داده است.

براین اساس، پنج کشور با بیشترین شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ عبارتند از چین، ایران، عربستان سعودی، سومالی و آمریکا.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.