ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل و حماس هیچ‌یک هنوز رسماً از قطعنامه آتش‌بس حمایت نکرده‌اند

حماس پاسخ خود به قطعنامه شورای امنیت در مورد آتش‌بس در غزه را به مصر و قطر داده است. سازمان ملل در گزارش تاز‌ه‌ای اسرائیل و گروه‌های فلسطینی از جمله حماس را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد.

گروه حماس روز چهارشنبه ۲۳ خرداد / ۱۲ ژوئن اعلام کرد که واکنش «مثبت»اش به طرح آتش‌بس ایالات متحده آمریکا که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شد «مسیری گسترده» را برای دستیابی به توافق باز کرده است، اما چشم‌انداز این قطعنامه نامشخص است زیرا حماس و اسرائیل هنوز به طور رسمی و علنی خود را متعهد به این قطعنامه اعلام نکرده‌اند.

حماس روز سه‌شنبه به پیشنهادی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۱۱ خرداد / ۳۱ مه ‌ارائه کرد، واکنش نشان داد. اسرائیل این پاسخ را به منزله رد پیشنهاد ارزیابی کرد، در حالی که یکی از مقام‌های حماس گفت که این گروه صرفاً خواسته‌های قبلی خود را تکرار کرده است که توسط طرح فعلی برآورده نشده است.

مصر و قطر گفتند که پاسخ رسمی حماس را دریافت کرده‌اند اما محتوای آن را فاش نکرده‌اند.

اوایل روز چهارشنبه، عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس، در بیانیه‌ای گفت که پاسخ این گروه «مسئولانه، جدی و مثبت» بوده و «مسیری گسترده» را پیش روی توافق خواهد گشود.

یکی دیگر از مقام‌های حماس که نخواست نامش فاش شود، روز سه‌شنبه به رویترز گفت این پاسخ مواضع گروه را تأیید می‌کند که آتش‌بس باید به پایان دائمی درگیری‌ها در غزه، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی، بازسازی غزه و آزادی اسیران فلسطینی در غزه منجر شود. او گفت:

ما موضع قبلی خود را تکرار کردیم. من معتقدم هیچ شکاف بزرگی وجود ندارد. توپ اکنون در زمین اسرائیل است.

ایالات متحده گفته است که اسرائیل این طرح را پذیرفته است، اما اسرائیل علناً و رسماً این موضوع را اعلام نکرده است و این در حالی است که اسرائیل به حملات خود در مرکز و جنوب غزه ادامه می‌دهد و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بارها گفته است که این کشور قبل از نابودی حماس، به کارزار خود در غزه پایان نخواهد داد.

یک مقام اسرائیلی روز سه‌شنبه به رویترز گفت که این کشور از طریق میانجی‌گران پاسخ حماس را دریافت کرده و حماس «همه مؤلفه‌های اصلی و معنی‌دار را تغییر داده است».

این مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، گفت حماس «پیشنهاد آزادی گروگان‌ها را که توسط رئیس جمهوری بایدن ارائه شده بود رد کرده است».

پیش از این، یک مقام غیر اسرائیلی که از افشای نامش خودداری کرد، به رویترز گفته بود «حماس جدول زمانی جدیدی را برای آتش‌بس دائمی با اسرائیل و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه از جمله از رفح پیشنهاد کرده است».

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه به قطعنامه ایالات متحده در حمایت از پیشنهاد ارائه شده توسط بایدن رأی مثبت داد. سامی ابوزهری از مقامات حماس روز سه‌شنبه به رویترز گفت که حماس قطعنامه شورای امنیت را پذیرفته و آماده مذاکره بر سر جزئیات آتش‌بس است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که روز سه‌شنبه برای دیدار با مقام‌های اسرائیلی در تل‌آویو حضور داشت، اظهارات واکنش حماس را «نشانه‌ای امیدوارکننده» توصیف کرد، اما گفت پاسخ آن‌ها قطعی نیست.

پیشنهاد جو بایدن شامل آتش‌بس و آزادی تدریجی گروگان‌های اسرائیلی در غزه در ازای زندانی‌های فلسطینی در اسرائیل است که در نهایت منجر به پایان دائمی جنگ می‌شود.

این طرح سه مرحله‌ای با آتش‌بس اولیه شش هفته‌ای، عقب‌نشینی نظامی اسرائیل از مناطق پرجمعیت غزه و آزادی برخی از گروگان‌ها آغاز می‌شود در حالی که «پایان دائمی درگیری‌ها» از طریق میانجیگران مذاکره خواهد شد.

پیش از این مقام‌های آمریکایی گفته بودند که در حال بررسی واکنش حماس، قطر و مصر هستند.

با ادامه مذاکرات آتش‌بس الجزیره گزارش داده است که فلسطینی‌ها احساسات متفاوت امید، غم، خوش‌بینی و احتیاط و بدبینی را با هم دارند.

این گزارش افزوده است که بیشتر اوقات، مردم امیدوارند که این مذاکرات به آتش‌بس ختم شود. برخی نیز مشتاقانه منتظرند به خانه‌های خود بازگردند. اکثر مردم می‌گویند حتی اگر خانه‌هایشان ویران شده باشد روی آوار خانه‌هایشان چادر برپا می‌کنند.

با این حال مردم غزه همچنان محتاط هستند و احساس می‌کنند که این تلاش نیز همچون تلاش‌های گذشته با شکست روبه‌رو شود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است اواخر روز چهارشنبه در چارچوب سفر منطقه‌ای خود با مقامات قطری دیدار کند.

بلینکن بعدازظهر چهارشنبه از اردن وارد دوحه پایتخت قطر می‌شود و در یک نشست اضطراری درباره غزه شرکت می‌کند. او قرار است پیش از برگزاری یک نست خبری با امیر قطر و نخست‌وزیر این کشور دیدار کند.

«جنایات جنگی اسرائیل و گروه‌های فلسطینی»

از سوی دیگر کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد چهارشنبه ۲۳ خرداد / ۱۲ ژوئن اسرائیل و هفت گروه مسلح فلسطینی، از جمله حماس و جهاد اسلامی را به «جنایات جنگی» متهم کرد.

بازرسان حقوق بشر سازمان ملل در گزارش خود گفته‌اند که اسرائیل و گروه‌های فلسطینی مرتکب قتل، کشتن عامدانه، شکنجه و خشونت جنسی شده‌اند.

ناوی پیلای، رئیس این کمیسیون تحقیقاتی که شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه مه ۲۰۲۱ ایجاد کرد، در بیانیه‌ای گفت: «ضروری است که همه کسانی که مرتکب جنایت شده‌اند، پاسخگو باشند».

اسرائیل با کمیسیون سازمان ملل که می‌گوید سوگیری ضد اسرائیلی دارد، همکاری نمی‌کند. این کمیسیون نیز می‌گوید اسرائیل مانع از فعالیت آن و دسترسی بازرسان به اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین می‌شود.

میراو ایلون شهر، سفیر اسرائیل در دفتر سازمان ملل در ژنو گفت این کمیسیون «یک بار دیگر ثابت کرد که اقداماتش همگی در خدمت یک برنامه سیاسی متمرکز بر ضد اسرائیل است».

ادامه حملات اسرائیل

مذاکرات درباره برقراری آتش‌بس در حالی در جریان است که حملات اسرائیل هم ادامه دارد. صبح چهارشنبه حمله اسرائیل به خانه‌ای در غزه دست‌کم سه کشته بر جای گذاشت. این حمله در محله زیتون رخ داد.

پیش از آن حمله جداگانه‌ای نیز به خانه‌ای در محله شجاعیه غزه انجام شد که در آن دست‌کم هفت نفر کشته و شماری زخمی شدند.

شامگاه سه‌شنبه حزب‌الله لبنان تأیید کرد که یک فرمانده ارشد نظامی این گروه در حمله اسرائیل به جنوب لبنان کشته شد. حزب‌الله در بیانیه‌ای نام این فرمانده را سامی عبدالله، ملقب به ابوطالب عنوان کرد.

اسرائیل پس از بمباران‌های مرکز غزه در روز سه‌شنبه همچنان بخش‌های مختلف غزه را هدف قرار می‌دهد.

ارتش اسرائیل صبح چهارشنبه اعلام کرد که حداقل ۷۰ موشک از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد و تعداد کل موشک‌های شلیک‌شده به خاک اسرائیل در صبح چهارشنبه را به ۱۶۰ موشک افزایش داد.

به‌گفته ارتش، برخی از این موشک‌ها سرنگون شدند و بیشتر آن‌ها در مناطق باز سقوط کردند و هیچ تلفاتی نداشته‌اند.

ارتش اسرائیل افزود با حمله هوایی به سایت پرتاب موشک در منطقه‌ای نزدیک یارون در جنوب لبنان پاسخ داده است.

شب گذشته نیز نیروهای اسرائیلی به چندین منطقه از کرانه باختری اشغالی، از جمله شمال طولکروم، شرق قلقیلیه، اردوگاه آوارگان بالاتا در شرق نابلس، جنوب بیت لحم و همچنین روستای برقع انجام داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.