ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات چهاردهم: آزاد یا فرمایشی؟

حسین نوش‌آذر - وقتی دوگانه اصلی عبارت است از انتخاب بین حکومت اسلامی یا جمهوری‌، انتخابات اصولاً چه اهمیتی دارد؟ از بین نامزدهای تعیین صلاحیت‌شده نام چه کسی از حسینیه خمینی بیرون می‌آید؟ با آذر ماجدی و حسن حسام گفت‌وگو کردیم.

نخستین مناظره تلویزیونی شش نامزد انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری ایران شامگاه دوشنبه ۲۸ خرداد در صداوسیمای جمهوری اسلامی برگزار شد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و مصطفی پورمحمدی، شش نامزد تأییدشده توسط شورای نگهبان در این مناظره حضور داشتند.

همزمان با این میزگرد دومین مناظره هم برگزار شد.

در مناظره نخست، تورم، رشد اقتصادی، برنامه‌ریزی، نقدینگی و سرمایه‌گذاری از کلماتی بودند که مدام تکرار می‌شدند و این خود نشان می‌دهد که مهم‌ترین مشکل مردم مسأله معیشت و گرانی و مطالبات انباشته شده مدنی‌ست. سفره‌های مردم هر دم کوچک‌تر می‌شوند و از مسئولان جمهوری اسلامی هم نه کاری برمی‌آید و نه اراده‌ای برای حل مطالبات مدنی مردم وجود دارد. نهادهای سربار اقتصادی، توزیع رانت و دخالت نظامیان در اقتصاد ایران و همینطور مسأله حجاب و مسأله آزادی اطلاعات که در جمهوری اسلامی آن را با کلمه صیانت می‌شناسند از امور مختص رهبری‌ست. در سیاست خارجی، برجام، نزدیکی به شرق یا غرب، حضور منطقه‌ای جمهوری اسلامی و روابط پرتنش با همسایگان نیز از موضوعاتی‌ست که رهبری درباره آن‌ها به تصمیم می‌رسد. این پرسش مطرح می‌شود که وقتی دوگانه اصلی عبارت است از حکومت اسلامی یا جمهوری‌، انتخابات اصولاً چه اهمیتی دارد؟ از طرف دیگر جانشینی و تعیین قائم مقام رهبری نیز به طور جدی در دستور کار مجلس خبرگان قرار گرفته. از بین نامزدهای تعیین صلاحیت‌شده نام چه کسی از شعبه ۱۱۰ اخذ رأی بیرون می‌آید؟

با دو کارشناس از فعالان سیاسی و فرهنگی چپ به گفت‌وگو نشستیم. آذر ماجدی، دانش‌آموخته تاریخ و ادبیات فرانسه و دبیر سازمان آزادی زن، و حسن حسام، نویسنده، شاعر و کنشگر سیاسی چپ و زندانی سیاسی در دو نظام پهلوی و جمهوری اسلامی و از اعضای سازمان راه کارگر. این میزگرد را می‌بینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.