ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش اسرائیل در حال ایجاد «منطقه مرگ» در جنوب لبنان است

در پی افزایش تنش‌ها در جنوب لبنان و خطر گسترش جنگ غزه به لبنان، فایننشال تایمز نوشته است که بمباران‌های اسرائیل نشان می‌دهد این کشور قصد دارد منطقه‌ای حائل به‌عنوان «منطقه مرگ» در جنوب لبنان ایجاد کند.

نشریه فایننشال تایمز پنج‌شنبه ۷ تیر / ۲۷ ژوئن در گزارشی درباره وضعیت جنوب لبنان براساس آمار سازمان ملل نوشته است که بیش از ۹۵ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در این منطقه شده‌اند. این نشریه افزوده است که حملات نظامی اسرائیل منجر به کشته‌شدن بیش از ۹۰ غیرنظامی و ۳۰۰ جنگجوی حزب‌الله شده است. این تعداد کشته‌شدگان حزب‌الله بیشتر از کشته‌شدگان این گروه در جنگ شدید یک ماهه در سال ۲۰۰۶ است.

در طرف اسرائیل، حملات حزب‌الله به مناطق شمالی این کشور جان ده‌ها  نفر از جمله پرسنل نظامی و غیرنظامی را گرفته است. این حملات همچنین منجر به آواره شدن حدود ۶۰ هزار نفر شده است.

بنا به این گزارش، حملات اسرائیل نه تنها مواضع نظامی حزب‌الله را هدف قرار می‌دهد، بلکه باعث تخریب گسترده زیرساخت‌های غیرنظامی، ساختمان‌ها، زمین‌های کشاورزی و جنگل‌ها شده است. در شهرها و روستاهای مرزی، کل محله‌ها به آوار تبدیل شده‌اند.

تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای، داده‌های راداری، آمار دولتی و مصاحبه با مقامات محلی، محققان، پرسنل دفاع شهری و ساکنان نشان‌دهنده آن است که اکثر ویرانی‌ها در یک نوار پنج کیلومتری در شمال خط آبی، مرز تعیین‌شده توسط سازمان ملل بین دو کشور متمرکز است.

داده‌های فایننشال تایمز نشان می‌دهد که با شکست مذاکرات دیپلماتیک، ارتش اسرائیل از فشار نیروهای خود برای تغییر شکل این منطقه استفاده کرده است. بمباران مداوم هوایی، آتش توپخانه و استفاده از بمب‌های فسفری، بسیاری از منطقه را در پنج کیلومتری خط آبی غیرقابل سکونت کرده است.

آسیب‌های ساختاری گسترده، تخریب محیط ‌زیست و تأثیرات اقتصادی این نوار مرزی را عملاً به یک «منطقه حائل» تبدیل کرده است و این هدف استراتژیک اسرائیل در لبنان است. این منطقه در حال حاضر تقریباً خالی از سکنه شده است، اکثر ساختمان‌ها متروکه و بسیاری از آن‌ها ویران شده‌اند.

این منطقه حائل ادعایی یک‌ششم منطقه جنوب لبنان را تشکیل می‌دهد که طبق قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۰۶ باید عاری از نیروهای حزب‌الله باشد. براساس این قطعنامه حزب‌الله لبنان باید به ساحل شمالی رودخانه لیتانی عقب‌نشینی کند تا راه را برای استقرار ارتش ملی لبنان و نیروهای پاسدار صلح هموار سازد. همچنین ارتش اسرائیل موظف است با آغاز استقرار این نیروها، نیروهای خود را از مناطق جنوبی لبنان خارج کند. قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت همچنین بر تمامیت ارضی لبنان و حاکمیت و استقلال سیاسی آن در محدوده مرزهای بین‌المللی تأکید می‌کند.

به گزارش فایننشال تایمز، حزب‌الله به عملیات روزانه خود علیه اهداف اسرائیل ادامه می‌دهد. این نشریه به نقل از تحلیلگران، دیپلمات‌ها و مقامات لبنانی نشان می‌دهد که خروج جنگجویانش از منطقه برای این گروه عملاً غیرممکن است.

حزب‌الله با حمایت جمهوری اسلامی ایران، هم از نظر نظامی و هم از نظر سیاسی موقعیت مسلط را در لبنان دارد. این گروه چندین دهه است که بر جنوب لبنان حکومت می‌کند و منطقه را در کنترل خود دارد. این حضور ریشه‌دار، احساسی را که یکی از افراد حزب‌الله به فایننشال تایمز ابراز کرده، توضیح می‌دهد: «اگر از ما بخواهند که از جنوب لبنان عقب‌نشینی کنیم مانند این است که از ماهی بخواهیم در دریا نماند.»

به عبارت دیگر، اسرائیل برای تأمین جان شهروندان خود باید «منطقه مرگ» را تا لیتانی گسترش دهد، جایی که «ماهی‌ها»ی زیادی در آن شنا می‌کنند.

پیش از این هاشم حیدر، رئیس شورای جنوب لبنان گفته بود که تشدید تنش‌های اخیر به تأسیسات زیرساختی خسارت‌های شدیدی وارد کرده که شورای جنوب آن را حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد کرده است. این آسیب‌ها عمدتاً به تأسیسات آب، برق، بهداشت، خدمات اولیه و جاده‌ها وارد شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان در بروکسل گفت چگونگی تضمین آرام کردن فوری اوضاع در خط آبی و تقویت تلاش‌ها برای راه حل سیاسی مورد پذیرش همگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بورل با اشاره به این‌که لبنان، اسرائیل و منطقه تحمل جنگ جدیدی را ندارند، افزود اتحادیه اروپا نیز از این اوضاع متأثر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • AB

    میلیتاریسم و فاشیسم اسرائیلی به هر شکل و فرمی محکوم است، و مقاومت علیه آن شایسته ی حمایت مطلق ما می باشد. در آن واحد همچنین نباید از یاد برد که حماس و حزب الله گرایشاتی مطلقاً ارتجاعی، ضد ـ انقلابی و متهجر، در حقیقت امر سازمانهای نظامی ـ سیاسیِ مذهبی ـ فاشیستی می باشند. حزب الله نیروی بازدارنده اسرائیل است، اما بازدارنده انقلاب لبنان و جنبشهای اجتماعی آنجا نیز می باشد. مزخرفات به اصطلاح "جبهه مقاومت" چرندیات محض است.