ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل خواستار حفاظت از غیرنظامیان در غزه شد

پس از آن‌که ارتش اسرائیل خواستار تخلیه شهر غزه شد، سازمان ملل متحد نیز خواستار حفاظت از غیرنظامیان غزه شد. ایالات متحده آمریکا نشانه‌های مثبتی در مذاکرات آتش‌بس می‌بیند.

با توجه به اعلام ارتش اسرائیل مبنی بر تخلیه شهر غزه، سازمان ملل متحد خواستار حمایت و حفاظت بی‌قیدوشرط از مردم غیرنظامی شد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، در نیویورک گفت:

غیرنظامیان باید محافظت شوند و نیازهای اساسی آن‌ها چه محل زندگی خود را ترک کنند چه در محل بمانند باید مورد توجه قرار گیرد.

دوجاریک افزود:

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه هشدار داده است که دستور اسرائیل به مردم برای ترک شهر غزه، تنها به درد و رنج گسترده خانواده‌های فلسطینی که بسیاری از آن‌ها بارها آواره شده‌اند، دامن می‌زند.

 دوجاریک سطح درگیری‌ها و ویرانی در روزهای اخیر و در جریان مذاکرات آتش‌بس «واقعاً تکان‌دهنده» خواند.

در همین حال شبکه الجزیره پنج‌شنبه ۲۱ تیر / ۱۱ ژوئیه به‌نقل از فلسطینی‌های حاضر در محل، از تیراندازی تک‌تیراندازهای اسرائیلی به غیرنظامیان گزارش داد.

زنی به الجزیره گفت می‌خواست از ورزشگاه یرموک در محله شجاعیه در شهر غزه عبور کند، اما به او گفته شد که جسدهای فلسطینی‌ها که توسط تک‌تیراندازان اسرائیلی هدف گلوله قرار گرفته‌اند در خیابان‌ها دیده می‌شود.

مرد دیگری در منطقه گفت امدادگران نتوانستند به جسدها دسترسی پیدا کنند. او به‌نقل از امدادگران گفت هر کس که به جسد کشته‌شدگان نزدیک شود مستقیماً هدف گلوله قرار می‌گیرد.

چند شاهد نیز گفتند مردی را دیده‌اند که در خیابان راه می‌رفت و توسط یک تک‌تیرانداز به سرش شلیک شد. چند نفر بعداً موفق شدند جسد او را خارج کنند.

آمریکا نشانه‌های مثبتی در مذاکرات دیده می‌شود

در سوی دیگر آمریکا محتاطانه به مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه خوش‌بین است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌ان‌ان در مورد مذاکرات جاری آتش‌بس گفت:

ما با احتیاط مطمئنیم که همه چیز در مسیر درست پیش می‌رود. تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس میان اسرائیل و حماس ادامه دارد.

الجزیره در گزارشی نوشته است که سه موضوع اصلی امروز در دومین روز مذاکرات دوحه مورد بحث قرار می‌گیرند:

ـ اسامی اسیران فلسطینی و اسرائیلی که قرار است در مرحله نخست طرح سه مرحله‌ای آتش‌بس آزاد شوند.

ـ امنیت جنوب غزه و حضور نظامی اسرائیل در این منطقه واقع در امتداد مرز با مصر.

ـ انتقال از مرحله نخست طرح به آتش‌بس بالقوه دائمی در نوار غزه.

طرح در دست بررسی از سوی جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ماه مه ‌ارائه شد و مورد حمایت سازمان ملل قرار گرفت.

الجزیره موضوع سوم را «دشوارترین» دانسته و نوشته است که این موضوع با توجه به اظهارات چند روز پیش بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دشوارتر هم شده است. نتانیاهو گفت اگرچه به توافق متعهد است، اما عناصر غیرقابل مذاکره‌ای وجود دارد که می‌خواهد تضمین شوند، از جمله توانایی اسرائیل برای ادامه جنگ در غزه برای نابودی حماس.

اسرائیل: عملیات در شجاعیه پایان یافت

ارتش اسرائیل می‌گوید عملیات خود را در محله‌ شجاعیه واقع در شرق شهر غزه به پایان رسانده است.

به‌گفته ارتش اسرائیل در جریان عملیات شجاعیه، هشت تونل منهدم شد و «ده‌ها تروریست کشته شدند».

یک سخنگوی دفاع مدنی محلی به الجزیره گفت که شجاعیه به «شهر ارواح» تبدیل شده و خسارت‌های زیادی به زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی وارد شده است.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه از همه ساکنان خواست که شهر غزه را ترک کنند. اعلامیه‌های ارتش  راه‌های گریز به سمت جنوب را نشان می‌دادند.

شجاعیه دومین محله بزرگ شهر غزه است و در ۱۰ روز گذشته زیر آتش توپخانه سنگین همراه با عملیات نیروی زمینی ارتش اسرائیل قرار داشت.

نیروهای اسرائیلی به محض عقب‌نشینی از این منطقه، آثار ویرانی از خود بر جای گذاشته‌اند. این سومین بار است که شجاعیه مورد گلوله‌باران ارتش اسرائیل قرار می‌گیرد.

زیرساخت‌های عمومی، از مدرسه‌ها گرفته تا دفاتر پست، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکونی، با خاک یکسان شده‌اند و هیچ منطقه امنی برای ساکنان باقی نمانده است.

حمله دیگر به یک کشتی تجاری در دریای سرخ

یک کشتی دیگر نیز در تنگه باب‌المندب هدف حمله موشکی قرار گرفت. مرکز اطلاعات دریایی مشترک، که تحت هدایت نیروی دریایی ایالات متحده است، این کشتی را کوه فوجی با پرچم لیبریا شناسایی کرد.

ناظر تجارت دریایی نیروی دریایی بریتانیا (UKMTO) اعلام کرد که این حمله در جنوب شهر المُخا یمن رخ داد. شبه‌نظامیان حوثی یمن مسئول این حمله مظنون بودند. ناظر تجارت دریایی نیروی دریایی بریتانیا گفت: «کشتی و همه خدمه آن در امنیت» و در راه رسیدن به بندر بعدی هستند.

حوثی‌ها از ماه نوامبر تاکنون بارها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و خلیج عدن حمله کرده‌اند و گفته‌اند این اقدامات را به تلافی حملات اسرائیل به نوار غزه انجام می‌دهند. تاکنون حوثی‌ها مسئولیت حمله اخیر را برعهده نگرفته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.