ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: مذاکره‌کنندگان به‌دنبال جایگزینی برای سربازان اسرائیلی در مرز غزه و مصر هستند

چند منبع به رویترز گفته‌اند میانجی‌گران، در حال مذاکره برای استقرار سامانه نظارت الکترونیکی در امتداد مرز غزه و مصر هستند که در صورت توافق می‌تواند به اسرائیل این امکان را بدهد که نیروهای خود را از منطقه خارج کند.

رویترز جمعه ۲۲ تیر / ۱۲ ژوئیه در گزارشی اختصاصی نوشته است این پرسش که آیا نیروهای اسرائیلی در مرز غزه و مصر باقی می‌مانند یا خیر، یکی از موضوعاتی است که مانع از توافق آتش‌بس احتمالی می‌شود، زیرا هم گروه حماس و هم مصر، یکی از کشورهای میانجی در مذاکرات، مخالف ماندن نیروهای اسرائیلی در این نوار مرزی هستند. اسرائیل این نوار مرزی را «محور فیلادلفیا» می‌نامد.

بنا به این گزارش، اسرائیل نگران است که در صورت خروج نیروهایش از این منطقه مرزی، شاخه مسلح حماس از طریق تونل‌های خود تسلیحات و تدارکات لازم را از مصر به غزه قاچاق کند و این به حماس امکان می‌دهد که دوباره تجهیز شود و اسرائیل را باز هم تهدید کند.

اگرچه موانع متعدد دیگری باقی مانده است اما اگر طرف‌های مذاکره بر سر جزئیات توافق کنند، یک سامانه نظارتی می‌تواند مسیر را برای توافق آتش‌بس هموار کند.

پیش از این نیز بحث‌هایی درباره استقرار یک سامانه نظارتی در مرز غزه و مصر گزارش شده بود، اما رویترز برای نخستین بار گزارش می‌دهد که اسرائیل به‌عنوان بخشی از دور کنونی مذاکرات، با هدف عقب‌نشینی نیروهایش از منطقه مرزی، درگیر چنین بحث‌هایی است.

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، گفت این بحث‌ها در مورد حسگرهایی است که در سمت مصری «محور فیلادلفیا» مستقر می‌شوند.

این منبع گفت طرح این است که تونل‌ها و راه‌های دیگری را که نیروهای حماس می‌خواهند از آن طریق سلاح یا افرادی را به غزه قاچاق کنند، شناسایی کنیم.

این منبع در پاسخ به این پرسش که آیا توافق بر سر این‌که سربازان اسرائیلی دیگر مجبور نیستند در «محور فیلادلفیا» حضور داشته باشند، برای دستیابی به توافق کلی آتش‌بس مهم است، پاسخ داد: «درست است».

دو منبع امنیتی مصری نیز که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند مذاکره‌کنندگان اسرائیلی درباره سامانه نظارتی با فن‌آوری پیشرفته صحبت کرده‌اند.

به‌گفته این دو منبع، اگر این طرح از سوی ایالات متحده آمریکا حمایت و هزینه آن پرداخت شده بود، مصر با آن مخالف نبود. آن‌ها گفتند مصر با طرح تازه‌ای که ترتیبات مرزی قیدشده در پیمان صلح قبلی بین اسرائیل و مصر را تغییر دهد، موافقت نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنج‌شنبه گفت او تنها می‌تواند با توافقی موافقت کند که کنترل اسرائیل بر مرز غزه و مصر را حفظ کند، اما توضیح نداد که آیا این به معنای حضور فیزیکی نیروهایش در این منطقه است یا خیر.

در واشنگتن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت هنوز بسیاری از جزئیات باید برای حصول اطمینان بررسی شود.

حماس روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اسرائیل را متهم کرد که مانند دورهای قبلی، برای خنثی کردن این دور از مذاکرات نیز می‌خواهد زمان بخرد.

مذاکرات آتش‌بس در قطر و مصر با حمایت واشنگتن در جریان است. این توافق قرار است منجر به توقف جنگ در غزه که اکنون وارد دهمین ماه خود شده و آزادی گروگان‌ها و اسیران دو طرف اسرائیل و حماس شود.

پیشروی اسرائیل به سمت جنوب غزه در منطقه رفح در اوایل ماه مه منجر به بسته شدن گذرگاه رفح بین مصر و غزه و کاهش شدید کمک‌های بین‌المللی به غزه شد. مصر می‌گوید که می‌خواهد ارسال کمک‌ها به غزه از سر گرفته شود، اما حضور فلسطینی‌ها باید در گذرگاه رفح احیا شود تا دوباره بازگشایی انجام شود.

کشته شدن ده‌ها نفر در حملات شدید اسرائیل

اسرائیل در طول یک هفته اخیر بمب‌هایی را بر غزه فرو ریخت که ساکنان غزه آن را با شدیدترین درگیری‌ها در طول جنگ مقایسه می‌کنند.

به‌گفته مقامات پزشکی در غزه، اسرائیل ۱۰ ماه است که نوار غزه را بمباران می‌کند و بیش از ۳۸ هزار فلسطینی را کشته است.

مقامات فلسطینی می‌گویند حملات هوایی اسرائیل در روز پنج‌شنبه حداقل شش نفر را در شهر غزه و ۱۹ نفر را در نقاط دیگر آن کشتند. امدادگران مدنی اعلام کردند که جسدهای دست‌کم ۳۰ فلسطینی که در سه روز گذشته کشته شدند نیز در جاده‌های غیرقابل دسترس شهر غزه پراکنده‌اند.

اسرائیل یک بار دیگر دستور خروج مردم را داده است اما مشخص نیست که ساکنان غزه کجا می‌توانند به امنیت دست یابند زیرا اسرائیل کنترل بیشتر مرزهای غزه را در دست دارد.

به‌رغم اعلام اسرائیل خیلی‌ از فلسطینی‌ها می‌گویند که محل زندگی خود را ترک نمی‌کنند. محمدعلی، ۳۰ ساله، به رویترز گفت:

ما می‌میریم اما به جنوب نمی‌رویم. ما ۹ ماه گرسنگی و بمب را تحمل کرده‌ایم و آماده‌ایم که در این‌جا به‌عنوان شهید کشته شویم.

علی که خانواده‌اش چندین بار در غزه نقل مکان کرده‌اند گفت با کمبود غذا، آب و دارو مواجه‌اند. او گفت: «اسرائیل اشغالگر شهر غزه را بمباران می‌کند و گویی جنگ در حال شروع مجدد است».

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه به ساکنان شهر غزه اعلام کرد که از دو «مسیر امن» برای حرکت به سمت جنوب استفاده کنند. برخی در شبکه‌های اجتماعی هشتگ «ما نمی‌رویم» را منتشر کردند.

ارتش اسرائیل در پاسخ به درخواست رویترز برای اظهار نظر درباره عملیات خود در شهر غزه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهایش در تلاش برای از بین بردن قابلیت‌های حماس هستند و از قوانین بین‌المللی پیروی می‌کنند و اقدامات احتیاطی ممکن را برای کاهش آسیب به غیرنظامیان انجام می‌دهند. ارتش اسرائیل می‌گوید این موضوع در مورد حماس صدق نمی‌کند.

روز پنج‌شنبه پس از دو هفته حمله مداوم ارتش اسرائیل به محله شجاعیه در شرق شهر غزه و عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی، ساکنان این منطقه پیاده به سمت ساختمان‌های ویران‌شده برمی‌گشتند.

گورستان اصلی این منطقه توسط ارتش اسرائیل با بولدوزر تخریب شده بود. مردم وسایل خود را در پشت دوچرخه‌ها و گاری‌ها در مسیرهای پر از آوار و از میان بقایای خودروهای زرهی سوخته و منفجر شده عبور می‌دادند.

کسانی که به شجاعیه بازگشتند می‌گویند نیروهای اسرائیلی همه چیز، حتی درختان را ویران کرده‌اند و جسد افراد غیرنظامی در خیابان‌ها دیده می‌شود.

بایدن: جنگ اسرائیل و غزه باید اکنون پایان یابد

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه گفت که جنگ اسرائیل و غزه باید اکنون پایان یابد و اسرائیل نباید غزه را پس از جنگ اشغال کند. او گفت:

ما خواستار ایجاد روندی برای تشکیل دو کشور اسرائیل و فلسطین با همکاری کشورهای منطقه بوده‌ایم.

بایدن به خبرنگاران گفت چارچوب طرح آتش‌بسی که او ارائه داده مورد توافق اسرائیل و حماس قرار گرفته است، اما هنوز اختلاف‌هایی برای تصویب آن وجود دارد. بایدن گفت:

این چارچوب اکنون مورد توافق اسرائیل و حماس است. بنابراین من تیم خود را به منطقه فرستادم تا جزئیات را بررسی کنند.

بایدن با تأکید بر این‌که مسائل مورد بحث «دشوار و پیچیده» هستند، افزود:

ما در حال پیشرفت هستیم. روند مثبت است. من مصمم هستم که این توافق را به سرانجام برسانم و به این جنگ پایان دهم. این جنگ باید اکنون پایان یابد.

حماس بخش مهمی از طرح ایالات متحده را پذیرفته است و این خواسته را که اسرائیل قبل از امضای توافق‌نامه ابتدا باید متعهد به آتش‌بس دائمی شود، کنار گذاشته است.

بنیامین نتانیاهو هم تأکید کرده است که این توافق نباید مانع از سرگیری نبردهای اسرائیل تا دستیابی به هدف‌هایش شود. در آغاز جنگ او متعهد شده بود که حماس را نابود کند.

دفتر نتانیاهو روز چهارشنبه اعلام کرد که او متعهد به تضمین توافق آتش‌بس در غزه است، مشروط بر این‌که خطوط قرمز اسرائیل رعایت شود.

دولت بایدن به دلیل حمایت مستمر از اسرائیل در مواجهه با تلفات فزاینده غیرنظامیان، با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده است. ده‌ها مقام دولت آمریکا نیز به‌دلیل مخالفت با سیاست بایدن در غزه، استعفا داده‌اند.

ادامه راهپیمایی خانواده‌های گروگان‌ها در اسرائیل  

خانواده‌های گروگان‌های اسرائیلی که توسط حماس به اسارت گرفته شده‌اند همچنان به راهپیمایی خود به سمت اورشلیم (بیت‌المقدس) ادامه می‌دهند.

انتظار می‌رود در این راهپیمایی سه روزه آن‌ها روز شنبه به اورشلیم (بیت‌المقدس) برسند و در آن‌جا تجمع اعتراضی برگزار کنند.

ایناو، مادر متان زانگاوکر، گروگان اسرائیلی به روزنامه «هاآرتص» گفت خانواده‌ها با این اقدام خود می‌خواهند به نتانیاهو بگویند «ما به شما اجازه نمی‌دهیم مذاکرات را نابود کنید». او افزود:

ما از شما می‌خواهیم که گروگان‌ها را به خانه‌هایشان بازگردانید، حتی به قیمت پایان دادن به جنگ.

انتقاد وزیران خارجه گروه ۷ از شهرک‌سازی‌های اسرائیل

وزیران امور خارجه کشورهای گروه ۷ متشکل از کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا روز پنج‌شنبه بیانیه‌ای صادر کردند و از اعلامیه بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی راست افراطی اسرائیل برای قانونی کردن پنج شهرک جدید در کرانه باختری انتقاد کردند.

در این بیانیه ضمن انتقاد از تصمیم اسرائیل برای شهرک‌سازی در بیش از یک‌هزار و ۲۷۰ هکتار از سرزمین‌های کرانه باختری آمده است:

برنامه شهرک‌سازی دولت اسرائیل با قوانین بین‌المللی مغایرت و بر صلح تأثیر منفی دارد.

بیانیه بر تعهد کشورهای گروه ۷ به «صلح پایدار» و مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، براساس راه حل دو کشوری تأکید کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.