ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه اسرائیل را مسئول حمله به بیمارستان دوستی ترکیه-فلسطین در غزه دانست

وزارت امور خارجه ترکیه می‌گوید استفاده اسرائیل از بیمارستان ویژه بیماران سرطانی به‌عنوان پایگاه نظامی بخشی از سیاست نظام‌مند اسرائیل با هدف نابودی مردم فلسطین است.

وزارت امور خارجه ترکیه سه‌شنبه ۲۶ تیر / ۱۶ ژوئیه با انتشار بیانیه‌ای حملات اسرائیل به بیمارستان دوستی ترکیه - فلسطین در غزه را محکوم کرد. در این بیانیه آمده است:

خسارت‌های وارده به بیمارستان توسط نیروهای اسرائیلی و استفاده از آن به‌عنوان پایگاه نظامی بخشی از سیاست نظام‌مند اسرائیل با هدف نابودی مردم فلسطین است.

به‌گفته این وزارتخانه انتشار تصویری از سربازان اسرائیل در رسانه‌های فلسطین که در مقابل این بیمارستان ایستاده‌اند «شواهد جدید دیگری بر نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بشردوستانه بین‌المللی توسط اسرائیل است».

وزارت خارجه ترکیه همچنین افزوده است که بیمارستان دوستی ترکیه - فلسطین تنها مرکز خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی در غزه است.

در مهرماه سال گذشته (اکتبر ۲۰۲۳) نیز خبرگزاری آناتولی ترکیه به‌نقل از وزارت خارجه این کشور از حمله اسرائیل به این بیمارستان خبر داده و نوشته بود که تمامی اطلاعات لازم از جمله مختصات بیمارستان قبلاً در اختیار مقام‌های اسرائیلی قرار گرفته بود.

بمباران پنج مدرسه غزه در یک هفته

در همین حال روز گذشته، دوشنبه ۲۵ تیر / ۱۵ ژوئیه مقام‌های فلسطینی، پزشکان و امدادگران، اعلام کردند که نیروهای اسرائیلی تنها در هشت روز به پنج مدرسه جداگانه در غزه حمله کرده و ده‌ها نفر را که در آنها پناه گرفته بودند، کشته‌اند.

در حمله روز یکشنبه آن‌ها به مدرسه‌ ابو عریبان متعلق به سازمان ملل در اردوگاه نصیرات، ۱۷ نفر کشته و نزدیک به ۸۰ نفر زخمی شدند. بخشی از قربانیان کودکان بودند.

این حمله پس از حمله مرگبار ۱۹ تیر / ۹ ژوئیه به چادرهای آوارگان در نزدیکی مدرسه العوده خان‌یونس صورت گرفت که دست‌کم ۲۹ نفر کشته بر جای گذاشت.

دو روز قبل از آن نیز در حمله دیگری به مدرسه خانواده مقدس در غزه که توسط کلیسا اداره می‌شود، چهار نفر کشته شدند.

حمله به مدرسه‌های غزه که به پناهگاه مردم تبدیل شده‌اند صحنه تکراری در طول جنگ بوده است. اسرائیل می‌گوید نیروهای حماس در مدرسه‌ها پناه می‌گیرند.

اسرائیل بارها به ساختمان‌های غیرنظامی به این بهانه که نیروهای حماس از آن‌ها برای مقاصد نظامی خود استفاده می‌کنند حمله کرده است، اما هیچ مدرکی برای ادعای خود ارائه نکرده است.

نقض قوانین بین‌المللی

کارزارهای حقوق بشری اسرائیل را به استفاده نامتناسب از زور علیه غیرنظامیان در غزه متهم کرده‌اند. براساس آمار وزارت بهداشت غزه، در ۹ ماه جنگ بیش از ۳۸ هزار و ۶۰۰ نفر که بخش زیادی از آن‌ها کودک بودند در بمباران و حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

شنبه گذشته اسرائیل منطقه المواصی را که به‌عنوان منطقه امن تعیین شده بود، بمباران کرد که در آن دست‌کم ۹۰ نفر کشته و ۳۰۰ نفر زخمی شدند.

از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر گذشته، اسرائیل بیش از ۴۰۰ مدرسه را در غزه که از معدود پناهگاه‌های فلسطینی‌هاست تخریب و ۸۸ درصد از تمام امکانات آموزشی را ویران کرده است.

با از بین رفتن نظام آموزشی غزه، امید چندانی برای آموزش حدود ۶۲۰ هزار کودک فلسطینی که از مدرسه محروم مانده‌اند وجود ندارد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) در گزارشی که ژوئن گذشته منتشر کرد گفت حملات مکرر اسرائیل به زیرساخت‌های غیرنظامی غزه، از جمله مدرسه‌ها نقض قوانین بین‌المللی است.

فولکر تورک، مدیر شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت:

زندگی و زیرساخت‌های غیرنظامی تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی باید محافظت شوند. این قانون تعهدات بسیار واضح طرفین درگیری‌های نظامی را مشخص می‌کند و حفاظت از غیرنظامیان را در اولویت قرار می‌دهد.

افزون بر تخریب مدرسه‌های غزه، حملات اسرائیل تاکنون ۶۰ درصد خانه‌های این منطقه، ۸۰ درصد مغازه‌ها و ۶۰ درصد جاده‌های غزه را ویران کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.