ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله پهپادی حوثی‌های یمن به ساختمانی در مرکز تل‌آویو – هاآرتص: نشانه «مرحله جدیدی از جنگ» است

به اعتراف مقام‌های نیروی هوایی ارتش اسرائیل، فعال‌نشدن سیستم دفاع هوایی عامل موفقیت حمله صبح جمعه بوده است. یک تحقیق اولیه نشان می‌دهد که پهپاد در حال حرکت به سمت اسرائیل شناسایی شده است، اما به دلایلی تهدید محسوب نشده و ارتش تلاش نکرده آن را رهگیری کند.

بامداد جمعه ۱۹ ژوئیه / ۲۹ تیر در پی حمله پهپادی حوثی‌های یمن به مرکز شهر تل‌آویو یک مرد پنجاه‌ساله کشته و چند نفر زخمی شدند.

یک مقام نظامی اسرائیل می‌گوید این حمله یک مجموعه آپارتمانی را مورد اصابت قرار داده است. در این حمله از یک پهپاد بزرگ دوربرد به نام «یافا» استفاده شده است و رادارهای حمله هوایی اسرائیل در واکنش به آن فعال نشده بودند.

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، حوثی‌ها می‌گویند که تل‌آویو از این پس هدف اصلی خواهد بود.

این روزنامه حمله پهپادی بامداد جمعه به تل‌آویو را نشان‌دهنده «مرحله جدیدی از جنگ» خواند که این جنگ را به یک درگیری منطقه‌ای و چند جبهه‌ای تبدیل می‌کند.

آپارتمان مورد اصابت در نزدیکی شعبه سفارت آمریکا در تل‌آویو قرار داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل با فرماندهان نظامی دیدار کرده تا سیستم دفاع هوایی را بررسی کنند. بیانیه دفتر وزیر دفاع با بیان اینکه کشورش باید برای همه سناریوها آماده باشد، گفت: «ما باید برای اقدامات دفاعی و تهاجمی آماده باشیم.»

یک مقام اسرائیلی نیز به رویترز گفته که ارتش هنوز در حال بررسی علت فعال‌نشدن آژیر خطر است، اما گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که هواپیما شناسایی شده بود اما به دلیل خطای انسانی آژیرها به صدا در نیامدند. این مقام اسرائیلی همچنین افزود: «ما داریم در مورد یک پهپاد بزرگ حرف می‌زنیم که می‌تواند مسافت‌های طولانی را پرواز کند.»

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که گشت‌های هوایی افزایش یافته‌اند تا از حریم هوایی اسرائیل محافظت کنند اما دستورالعمل‌های جدیدی برای دفاع مدنی صادر نشده است. شهردار تل‌آویو نیز اعلام کرد که این شهر، که مرکز اقتصادی اسرائیل است، به حالت آماده‌باش شدید درآمده است.

در ساعات پس از حمله جمعه، آژیرها مکرراً در مناطق نزدیک به مرز لبنان به صدا درآمدند و دفاع هوایی اسرائیل حداقل یک هدف هوایی را که وارد اسرائیل شده بود رهگیری کرد.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها، تل‌آویو را «هدف اصلی در محدوده سلاح‌های» این گروه خواند. او گفت که این حمله با استفاده از یک پهپاد جدید به نام «یافا» انجام شده که قادر به عبور از سیستم‌های رهگیری است و رادارها نمی‌توانند آن را شناسایی کنند.

از آغاز جنگ حرکت مقاومت اسلامی (حماس) و اسرائیل در غزه، اسرائیل هر روزه در مرز شمالی خود با جنوب لبنان با حزب‌الله در حال تبادل آتش موشکی و توپخانه‌ای بوده که ترس از یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را به دنبال داشته است. حوثی‌های یمن، شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نیز حملات خود را علیه اهداف اسرائیلی و غربی افزایش داده‌اند.

شبه‌نظامیان فلسطینی تحت رهبری حماس روز هفتم اکتبر سال گذشته میلادی به جنوب اسرائیل حمله کردند و دست‌کم ۱۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند. از آن زمان تاکنون، اسرائیل در حملات تلافی‌جویانه خود نزدیک به ۳۹هزار فلسطینی را کشته است.

هاآرتص می‌نویسد برخی از ناظران در استودیوهای خبری و شبکه‌های اجتماعی خواستار اعلام جنگ علیه نیروهای پشت این حمله و همچنین پاسخگوکردن مقام‌های اسرائیلی مقصر در فعال‌نشدن سیستم دفاع هوایی شدند.

این روزنامه همچنین هدف‌گیری تل‌آویو از سوی حوثی‌ها را «معامله‌ای عالی برای ایرانی‌ها» خواند، چرا که «حوثی‌ها به آن‌ها کمک می‌کنند تا به اهدافشان برسند اما به آن‌ها امکان قابل‌قبولی برای انکار [دست‌داشتن در حملات حوثی‌ها] را می‌دهند.»

محسن رضایی، فرمانده کل سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در واکنش به این حمله در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

فرود یافا در تل آویو آغاز ماجرا است... درود خدا بر برادران مجاهد یمنی.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یحیی سریع سخنگوی ارتش یمن در سخنانی، تصریح کرده است:

بانکی از اهداف در فلسطین اشغالی داریم و در پاسخ به کشتارهای دشمن به اجرای عملیات علیه آنان ادامه می‌دهیم.

چرا سیستم دفاع هوایی فعال نشد؟

طبق دستورالعمل‌های نظامی اسرائیل، هنگامی که یک پهپاد مشاهده می‌شود، باید آن را سرنگون کنند؛ اتفاقی که صبح جمعه نیفتاد.

به اعتراف مقام‌های نیروی هوایی ارتش اسرائیل، فعال‌نشدن سیستم دفاع هوایی عامل موفقیت حمله صبح جمعه بوده است. یک تحقیق اولیه نشان می‌دهد که پهپاد در حال حرکت به سمت اسرائیل شناسایی شده است، اما به دلایلی تهدید محسوب نشده و ارتش تلاش نکرده آن را رهگیری کند.

به گزارش هاآرتص، اولین توضیح نیروی هوایی خطای انسانی بوده است که در دست بررسی است.

همچنین در آن ساعت‌ها، نیروی هوایی یک هدف هوایی دیگر را که از سمت شرق به سمت اسرائیل می‌آمد رهگیری می‌کرد. صبح پنجشنبه ۱۸ ژوئیه / ۲۸ تیر نیز آمریکایی‌ها سه پهپاد و یک موشک کروز را که از یمن به سمت شمال شلیک شده بودند سرنگون کردند.

مسیر حرکت پهپاد صبح جمعه به سوی تل‌آویو هنوز کاملاً مشخص نیست. هاآرتص می‌نویسد «احتمالاً از جنوب و شاید از شرق و احتمالاً با هماهنگی حوثی‌ها با شبه‌نظامیان عراقی» آمده باشد. مقام‌های اسرائیلی همچنان دارند نوع پهپاد و توانایی کنترل از راه دور آن را بررسی می‌کنند. هنوز مشخص نیست که آیا هدف آن سفارت آمریکا نزدیک محل انفجار بوده یا خیر.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.