ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کابینه اسرائیل مجوز واکنش حمله موشکی به حزب‌الله را صادر کرد

اسرائیل وعده داده است که علیه حزب‌الله لبنان دست به اقدامی تلافی‌جویانه خواهد زد. حزب‌الله حمله‌ای را که به کشته شدن ۱۲ نوجوان و کودک انجامید، به گردن نگرفته است.

کابینه امنیتی اسرائیل یکشنبه ۲۸ ژوئیه/ ۷ تیر به دولت نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو مجوز داد تا در مورد «نحوه و زمان» واکنش به حمله موشکی به بلندی‌های اشغالی جولان که به کشته شدن ۱۲ نوجوان و کودک منجر شد و اسرائیل و ایالات متحده آمریکا حزب‌الله لبنان را مسئول آن دانستند، تصمیم‌گیری کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، حزب‌الله مسئولیت حمله به مجدل شمس در بلندهای اشغالی جولان در روز شنبه ۲۷ ژوئيه نپذیرفت. این درگیری به چندین جبهه گسترش یافته است و خطر تبدیل شدن آن به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را در پی دارد. اسرائیل وعده داده است که علیه حزب‌الله لبنان اقدامی تلافی‌جویانه خواهد داشت. جت‌های اسرائیلی در روز یکشنبه اهدافی در جنوب لبنان را هدف قرار دادند.

اما انتظار می‌رفت واکنش شدیدتری پس از نشست کابینه امنیتی که توسط نتانیاهو در تل‌آویو برگزار شد، صورت گیرد. 

پس از پایان جلسه، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که کابینه «به نخست‌وزیر و وزیر دفاع مجوز داد تا در مورد نحوه و زمان واکنش تصمیم‌گیری کنند».

کاخ سفید نیز در روز یکشنبه حزب‌الله را به دلیل حمله به مجدل شمس مقصر دانست و در بیانیه‌ای گفت: «این حمله از سوی حزب‌الله لبنان انجام شد. موشک آن‌ها از منطقه‌ای که تحت کنترلشان بود، شلیک شده است.»

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده و نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری، از طریق مشاور امنیت ملی خود اعلام کرد که «حمایت او از امنیت اسرائیل قاطعانه است».

ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن از شنبه در گفت‌وگو با همتایان اسرائیلی و لبنانی بوده و در تلاش برای یافتن راه‌ حل دیپلماتیک است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفت واشنگتن نمی‌خواهد درگیری‌هایی که روزانه بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله در مرز رخ‌ داده‌اند بیش از این تشدید شود.

بریتانیا نیز نسبت به تشدید بیشتر درگیری ابراز نگرانی کرد در حالی که مصر گفت این حمله می‌تواند «به یک جنگ منطقه‌ایِ همه جانبه» تبدیل شود.

حمله به  مجدل شمس در بلندی‌های جولان

در حمله موشکی به زمین فوتبالی در شهر مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان ۱۲ نفر که شماری از آنها کودک بودند، کشته شدند. تمام قربانیان بین ۱۰ تا ۲۰ سال و به جامعه دروز تعلق داشتند. این یکی از مرگبارترین حملات به خاک اسرائیل از شروع درگیری بین اسرائیل و حزب‌الله بوده است.

هزاران نفر برای تشییع جنازه در روستای دروزی مجدل شمس در بلندی‌های جولان گرد هم آمدند. اسرائیل این منطقه از سوریه را در جنگ سال ۱۹۶۷ تصرف کرد و در حرکتی که از سوی اکثر کشورها به رسمیت شناخته نشده است، به خاک خود الحاق کرد. 

اعضای دین دروزی، که به اسلام، مسیحیت و یهودیت تعلق دارند، بیش از نیمی از جمعیت ۴۰ هزار نفری بلندی‌های جولان را تشکیل می‌دهند. بسیاری از جمعیت عزاداران با لباس‌های سنتی و سرپوش‌های سفید و قرمز دروزی، تابوت‌ها را در طول روستا همراهی کردند.

دولان ابوصالح، رئیس شورای محلی مجدل شمس در اظهاراتی که از تلویزیون اسرائیل پخش شد، گفت: «یک تراژدی سنگین، یک روز سیاه برای مجدل شمس فرا رسیده است.»

حزب‌الله ابتدا اعلام کرد که به سمت پایگاه‌های نظامی اسرائیل در بلندی‌های جولان موشک شلیک کرده است، اما گفت که «مطلقاً هیچ ارتباطی» با حمله به مجدل شمس ندارد.

وبسایت آکسیوس نیز گزارش داد که حزب‌الله به سازمان ملل گفته است که ردیاب ضد موشک اسرائیل به زمین فوتبال اصابت کرده است.

با وجود این، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که بر اساس تحقیقات آن‌ها نوع موشک «فلق ۱» و ساخت ایران است. این موشک از منطقه‌ای شمال روستای شبع در جنوب لبنان شلیک شده و مسئولیت را به طور کامل بر دوش حزب‌الله تحت حمایت ایران گذاشت.

هنوز مشخص نیست که آیا کودکان و نوجوانان کشته شده شهروندان اسرائیلی هستند یا خیر.

وزارت امور خارجه اسرائیل گفت: 

موشکی که پسران و دختران ما را به قتل رساند، موشک ایرانی بود و حزب‌الله تنها سازمان تروریستی است که در زرادخانه‌اش آن‌ها را دارد.

جوامع دروزی در دو طرف خط بین جنوب لبنان و شمال اسرائیل و همچنین در بلندی‌های جولان و سوریه زندگی می‌کنند. در حالی که برخی در ارتش اسرائیل خدمت می‌کنند و خود را اسرائیلی می‌دانند، بسیاری در اسرائیل حاشیه‌نشین هستند و برخی نیز تابعیت اسرائیل را رد می‌کنند.

ترس از جنگ تمام‌عیار

دو منبع امنیتی به رویترز گفتند که حزب‌الله در حالت آماده‌باش قرار دارد و در صورت حمله اسرائیل، برخی مکان‌های کلیدی را در جنوب لبنان و دره بقاع شرقی پاکسازی کرده است.

خطوط هوایی خاورمیانه لبنان، بدون اینکه دلیل آن را بیان کند اعلام کرد که ورود برخی از پروازها را از یکشنبه شب تا صبح دوشنبه به تعویق انداخته است.

نیروهای اسرائیلی ماه‌هاست که در حال تبادل آتش با جنگجویان حزب‌الله در جنوب لبنان بوده‌اند، اما به نظر می‌رسد که هر دو طرف از تشدید تنش‌هایی که می‌تواند به جنگ همه‌جانبه منجر شود، اجتناب می‌کنند، جنگی که به احتمال بسیار قدرت‌های دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا و ایران را درگیر می‌کند.

با این حال، حمله روز شنبه، تهدید به انتقال تنش به مرحله‌ای خطرناک‌تر بود. مقامات سازمان ملل متحد حداکثر خویشتن‌داری از هر دو طرف را درخواست کردند و هشدار دادند که تشدید درگیری می‌تواند «تمام منطقه را در یک فاجعه فراتر از باور فرو ببرد».

عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان به رویترز گفت، لبنان از آمریکا خواسته است که اسرائیل را به خویشتن‌داری ترغیب کند. بو حبیب گفت که ایالات متحده از دولت لبنان خواسته است تا پیامی به حزب‌الله منتقل کند که آن‌ها نیز خویشتن‌داری نشان دهند.

وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه به اسرائیل در مورد هرگونه ماجراجویی جدید در لبنان هشدار داد.

وزارت امور خارجه سوریه گفت که اسرائیل را «کاملاً مسئول تشدید خطرناک حمله‌ها در منطقه» می‌داند و گفت که اتهاماتش علیه حزب‌الله نادرست است.

این درگیری باعث شده است که ده‌ها هزار نفر از مردم هم در لبنان و اسرائیل خانه‌های خود را ترک کنند. حملات اسرائیل به کشته شدن حدود ۳۵۰ جنگجوی حزب‌الله در لبنان و بیش از ۱۰۰ غیرنظامی، از جمله امدادگران، کودکان و خبرنگاران منجر شده است.

بر مبنای گزارش خبرگزاری رویترز حمله اخیر مجموع قربانیان در طرف اسرائیلیِ مرز لبنان ـ اسرائیل را به ۴۴ نفر می‌رساند. این آمار از ماه اکتبر شمارش شده است و شامل ۲۱ سرباز اسرائیلی نیز می‌شود.

نشریه فایننشال تایمز پنج‌شنبه۲۷ ژوئن در گزارشی درباره وضعیت جنوب لبنان براساس آمار سازمان ملل نوشت بیش از ۹۵ هزار نفر مجبور به ترک خانه‌های خود در این منطقه شده‌اند.

در طرف اسرائیل، حملات حزب‌الله به مناطق شمالی به آواره شدن حدود ۶۰ هزار نفر انجامیده است.

حزب‌الله می‌گوید تا زمانی که آتش‌بس در نوار غزه برقرار نشود، حملات خود به خاک اسرائیل را متوقف نخواهد کرد. در عین‌حال اسرائيل به‌رغم اعتراض‌های بین‌المللی و درخواست شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه، به حمله به غزه و کشتار غیرنظامیان ادامه می‌دهد. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.