ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش هفتگی

اعتراض جامعه معلولان به حرف پزشکیان در مجلس و کاهش دغدغه معلولان به «مناسب‌سازی معابر شهری»

موسسه خیریه نرجس شیراز، که ازجمله به خاطر شکنجه کودکان معروف بود، بالاخره منحل شد. مسعود پزشکیان در استفاده از واژگان مناسب برای توصیف افراد دارای معلولیت نمره قبولی نگرفت و معلولان ایران همچنان در انتظار اجرای وعده‌های رئیس‌جمهورهای مختلف در مورد قانون حمایت از معلولان هستند. در ادامه، مهم‌ترین اخبار هفته اخیر جامعه معلولان ایران را بخوانید.

جامعه معلولان ایران در سخنرانی پزشکیان در رابطه با بررسی کابینه پیشنهادی‌اش به مجلس شورای اسلامی، به انتخاب واژه‌های او در رابطه با معلولان معترض شدند. این اعتراض زمانی شدت گرفت که پزشکیان با مدرک پزشکی و سابقه کار در حوزه پزشکی از واژه‌های تحقیرآمیز نسبت به معلولان استفاده کرد.

هم‌زمان با این که «کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» تأکید می‌کند که تأمین بودجه برای اجرای کامل «قانون حمایت از معلولان»، به‌ویژه ماده ۲۷ آن، مهم‌ترین مطالبه آنهاست تا مشکلات مادی این جامعه کاهش یابد و از سقوط بیشتر آن‌ها به زیر خط فقیر جلوگیری شود، رسانه‌های داخل ایران «مناسب‌سازی معابر شهری» را به‌عنوان مهم‌ترین دغدغه این جامعه معرفی کرده‌اند.

«مناسب‌سازی معابر شهری» یکی از مطالبات معلولان است، اما سیاست رسانه‌ها که این موضوع به‌عنوان مطالبه اصلی معلولان مطرح شود، مطالباتی چون اجرای ماده ۲۷ و پرداخت مستمری برابر با حداقل دستمزد به معلولان شدید و خیلی شدید را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

وزارت کشور به معلولانی که در آزمون استخدامی قبول شده‌اند و بدون توجه به نیازمندی‌های مسافرت یک فرد معلول ، «دو روز وقت داد تا مدارک‌شان را حضوری در تهران تحویل دهند».

درنهایت گفته می‌شود «موسسه خیریه نرجس شیراز» که یکی از بدنام‌ترین موسسه‌های خیریه به اسم حمایت از افراد معلول بود توسط بهزیستی شیراز منحل شده است هرچند «۲۰ روز مهلت اعتراض به این حکم وجود دارد».

مهم‌ترین خبرهای هفته اخیر جامعه معلولان ایران را در ادامه بخوانید.

«ادبیات ترحم‌برانگیز رئیس جمهور در خصوص معلولان»

این هفته، مجلس شورای اسلامی میزبان مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری و هیأت دولت پیشنهادی او بود تا صلاحیت وزرا را بررسی کنند. پزشکیان که علاقه خاصی به خواندن قرآن و نهج‌البلاغه به زبان عربی و سپس ترجمه تحت‌اللفظی آن به فارسی دارد، در بخشی از صحبت‌های خود به مجلس، آیات ۹۷ و ۹۸ سوره نساء را مطرح کرد و از واژگانی مانند «چلاق، شل و کور» در تفسیر آن استفاده کرد.

کمپین معلولان در رشتویی با تیتر «ادبیات ترحم‌برانگیز رئیس‌جمهور در خصوص معلولان» در ایکس/توییتر سابق نوشت:

استفاده از این کلمات با لحنی که ممکن است به‌عنوان توهین یا ترحم تلقی شود، نه‌تنها در شأن مقام رئیس‌جمهور کشور نیست، بلکه می‌تواند احساسات معلولان و خانواده‌های آنان را نیز جریحه‌دار کند. با توجه به تأثیرگذاری تریبون‌های رسمی، از رئیس جمهور انتظار می‌رود در انتخاب واژگان درباره معلولان دقت بیشتری داشته باشند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برخی از طرفدارهای پزشکیان به کمپین معلولان گفتند که «برداشت اشتباهی دارید» و «دقیقا ترجمه آن [آیه‌های قرآن] متوجه افراد ناتوان است» و این کمپین در پاسخ با انتشار ترجمه‌ای از این بخش سوره نساء نوشت:

ممنون از کامنتتون. در ترجمه آیه صحبتی از افراد حتی ناتوان هم نیست فقط درباره مستضعفینه که شامل اقشار آسیب‌پذیر می‌شه.

کلمه‌ای که در این آیه استفاده شده، «مستضعف» است. این واژه، اصطلاحی محبوب در جمهوری اسلامی است که این حکومت از ابتدا به‌طور مکرر از آن بهره برده است. با این حال، در طول ۴۵ سال حیات جمهوری اسلامی، این حکومت با کاهش برنامه‌ها و بودجه‌های مرتبط با دولت رفاه و حذف حمایت از «مستضعفان»، مفهوم این کلمه را نیز تغییر داده است.

به‌ویژه علی خامنه‌ای که به این واژه علاقه دارد، ولی آن را به‌عنوان بخش آسیب‌پذیرتر یا فقیرتر جامعه معرفی نمی‌کند. از دید خامنه‌ای، «مستضعفان در حقیقت کسانی‌اند که به رهبر دینی خود ایمان آورده و در برابر زورگویان و مستکبران، مقاومت می‌کنند تا در نهایت بر مستکبران غلبه کنند».

پزشکیان، علاوه بر نام خانوادگی‌اش، یک پزشک است و تحصیلات خود را در این زمینه گذرانده است. بنابراین، انتظار می‌رود که با حقوق افراد دارای معلولیت آشنا باشد و بتواند از واژگان مناسب در خطاب به گروه‌های مختلف جامعه استفاده کند، به‌ویژه اکنون که رئیس‌جمهوری ایران است.

علی‌اصغر شفیعیان، مدیر انصاف‌نیوز در واکنش به این خبر در ایکس نوشت:

تذکر مشفقانه‌ای از سوی دوستان کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت است که مورد توجه قرار خواهد گرفت. واژه‌هایی در ادبیات محاوره‌ی همه‌ی ما هست که باید آنها را به تدریج اصلاح کنیم. دکتر پزشکیان در گذشته در مجلس و حالا در دولت پیگیر حقوق افراد دارای معلولیت بوده و خواهد بود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

«می‌دونید تردد بین‌شهری معلولان چقدر مشقت‌باره؟!»

ماده ۷ «قانون حمایت از معلولان» می‌گوید:

ماده ۷- دولت موظف است جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم نماید:\nالف- اختصـاص حـداقل سه درصد (۳%) از مجـوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاههای دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات، شرکت ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه هایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می نمایند به افراد معلول واجد شرایط.

جای خالی این استخدام سه درصدی همچنان در سازمان‌های دولتی احساس می‌شود و در ماه‌های گذشته، آزمون‌ استخدامی متمرکز افراد معلول برگزار شده است و حالا یک درخواست وزارت کشور، جامعه معلولان را مبهوت کرده است: اگر در آزمون دولت قبول شده‌اید، دو روز فرصت دارید تا حضوری مدارک‌تان را در تهران تحویل این وزارتخانه بدهید.

کمپین معلولان در واکنش در ایکس نوشت:

وزارت کشور طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده معلولان قبول‌شده در آزمون استخدامی دو روز وقت دارند تا مدارکشون رو به صورت حضوری در تهران تحویل این وزارتخانه بدن! نمی‌شد تحویل مدارک غیرحضوری یا حضوری به استانداری‌ها انجام بشه؟ می‌دونید تردد بین‌شهری معلولان چقدر مشقت‌باره؟!

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

«دولت چهاردهم به وعده‌هایش عمل کند»

«معیشت ما مشکل دارد، کلا دو میلیون تومان هم دریافت نمی‌کنیم. سبد غذایی این افراد از مواد مورد نیازِ بدن خالی شده و این افراد عملا میوه و گوشت و مرغ نمی‌توانند بخرند» این خلاصه گفت‌وگوی بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان با خبرگزاری ایلناست که با تیتر «معلولان وضعیت بغرنجی دارند/ دولت چهاردهم به وعده‌هایش عمل کند» در ۲۴ مرداد منتشر شد. مروتی در ابتدای این گفت‌وگو یادآور می‌شود که «قانون حمایت از معلولان» در اردیبهشت ۱۳۹۷ ابلاغ شد و باید ۱۵ روز بعد اجرا می‌شود «اما با گذشت بیش از ۶ سال هنوز این قانون به صورت درست و موثر اجرا نشده است».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جامعه معلولان ایران در ماه‌های اخیر، اعتراضات گوناگونی را در سراسر ایران به عدم اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برگزار کردند. این تجمع‌ها با فشارهای امنیتی و وعده‌های دولتی متوقف شد و مروتی گفت دولت به قولش عمل نکرده است:

ما به این امید که بودجه قانون قرار است ۱۰برابر شود، تجمعات را ادامه ندادیم. هر چند بودجه‌ای که وعده داده بودند، هم نمی‌توانست ماده ۲۷ را به صورت کامل اجرا کند و شامل همه مشمولان نمی‌شد. با افزایش ۱۰ برابریِ بودجه، اگر می‌خواستند برای حدود ۴۰ – ۵۰ درصد از معلولان قانون ماده ۲۷ را اجرا کنند حدودا ۳۰درصد از حداقل دستمزد را می‌‎توانستند پرداخت کنند، اما طبق ماده ۲۷ دولت باید به معلولان کمک هزینه معیشتی به اندازه حداقل دستمزد معیشتی پرداخت کند.

مروتی افزود:

ببینید بیش از ۶ سال از تصویب قانون حمایت از معلولان می‌گذرد اما این قانون به درستی اجرا نمی‌شود. یکی از مشکلات کشور امروز مشکل معیشتی است و خانواده‌هایی که چند شاغل دارند هم با این مشکل مواجه هستند. خب حالا افراد دارای معلولیت که هزینه‌هایشان نسبت به خانواده‌های دیگر چندین برابر است، قطعا مشکلاتِ معیشتیِ بیشتری دارند و از حمایت دولت هم برخوردار نیستند. یعنی نه فاقد شغل هستند و نه قوانین حمایتی برای آن‌ها اجرا می‌شود.

مروتی گفت کمک هزینه معیشتی «کلا به دو میلیون تومان» هم نمی‌رسد و «این مبلغ هیچ مشکلی از افراد دارای معلولیت حل نمی‌کند. سبد غذایی این افراد از مواد مورد نیازِ بدن خالی شده و این افراد عملا میوه و گوشت و مرغ نمی‌توانند بخرند». با وجود این و هم‌زمان با بررسی کابینه پزشکیان، رسانه‌های داخل ایران اوج دغدغه افراد این جامعه را به «مناسب‌سازی معابر شهری» خلاصه کردند. مانند خبرگزاری برنا که نوشت:‌ «مناسب‌سازی معابر شهری مهم‌ترین دغدغه معلولان است» یا خبرگزاری صداوسیما که نوشت «مناسب‌سازی معابر، مهمترین مطالبه معلولان».

«انحلال موسسه خیریه نرجس شیراز»

بیش از سه سال است که «روایت‌های شکنجه کودکان در خیریه نرجس» منتشر شده است و بالاخره سازمان بهزیستی استان فارس رای به انحلال این موسسه داد، هرچند هنوز ۲۰ روز مهلت اعتراض به این حکم موجود است. پس از آنکه در اردیبهشت امسال خبر شکنجه کودکان در این خیریه منتشر شد، در تیر ماه مدیرعامل آن برکنار شده بود.

در آبان سال گذشته، رئیس خیریه‌ی نرجس با شکایت شاکی خصوصی به اتهاماتی از جمله «ایراد صدمات بدنی به معلولان و تحصیل مال از طریق نامشروع و سوء استفاده و تقلب» بازداشت شد اما شکنجه‌گاه کودکان دارای معلولیت همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. 

در اردیبهشت امسال،

خبرنگار «شهر مردم» به نقل از یکی از اعضای موسسه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی می‌نویسد که سه سال پیش، پس از دریافت ویدئوهایی که نشان از وضعیت هولناک کودکان این مرکز داشت، همراه با رئیس وقت بهزیستی شیراز و دو کارشناس بهزیستی به طور سرزده از این مرکز بازدید می‌کند و از نزدیک وضعیت بهداشتی و غذایی اسفناک کودکان این مرکز را می‌بیند.

مادری که فرزند مبتلا به اوتیسمش مدتی در این مؤسسه نگهداری می‌شده می‌گوید فرزندش را شاداب تحویل آن‌جا داده و افسرده تحویل گرفته است. او می‌گوید که در دوره‌ی کرونا، مسئولان «نرجس» ابتدا اجازه‌ی مدرسه رفتن را به بچه‌ها نمی‌دهند و سپس برنامه‌ی اتاق بازی را هم حذف و کودکان را مجبور می‌کنند تمام روز در تخت بمانند.

مادر «ماهان»، یکی دیگر از کودکان مددجوی «نرجس» که مبتلا به معلولیت سی‌پی (فلج مغزی) ۹۲ درصد است می‌گوید با وجود کمک به این خیریه در قالب ۱۵۰ میلیون تومان پوشک، فرزندش را با پارچه‌ی قدیمی کهنه می‌کردند. او همچنین می‌گوید وقتی از زبان فرزندش فحش رکیک می‌شود، پس از بررسی متوجه می‌شود مسئولان «نرجس» با کودکان این‌گونه حرف می‌زنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.