ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تداوم اعتراض پرستاران ـ وزیر بهداشت پرداخت بدهی دولت به بیمارستان‌ها را به حساب پرستاران نوشت

پرستاران در اراک، مریوان و چابهار به همکارانشان در سایر شهرها پیوستند. دبیرکل خانه پرستار گفت حداقل ۵۰ بیمارستان درگیر اعتصاب پرستاران هستند. وزیر بهداشت در نخستین روز کاریش پرداخت بخشی از بدهی دولت به بیمارستان‌ها را به حساب پاسخ به مطالبات پرستاران گذاشت.

دامنه اعتراض پرستاران گسترده‌تر شده است. در اراک، سیرجان، تهران، مریوان و چند شهر دیگر گروهی از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های دولتی دست از کار کشیدند. در برخی مناطق رئیسان دانشگاه علوم پزشکی برای جبران کمبود نیروی کار ناشی از اعتصاب، پذیرش بیماران غیر اورژانسی را متوقف کرده‌اند. وزارت بهداشت همانند چند ماه قبل وعده کرده است تمام مطالبات پرستاران تا سه ماه آینده پرداخت شود. آیا خواسته پرستاران تنها پرداخت مطالبات معوق است؟

محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت دولت چهاردهم در نخستین روز کاری خود به دانشکده پرستاری رفت اما حاضر نشد در باره اعتراض گسترده پرستاران سخنی بگوید و تنها گفت دولت پرداخت بدهی به بیمارستان‌ها و شرکت‌های بیمه را تصویب کرده است. پرستاران در بیش از ۱۲ شهر از ۹ مرداد دست به اعتصاب زده‌اند تا شاید در آغاز به کار دولت چهاردهم بتوانند بخشی از مطالبات چند ساله خود را به دست بیاورند.

«تجارت‌نیوز» ۳۱ مرداد گزارش کرد پرستاران تهران، کرمانشاه و گیلان نیز به این تجمع‌های اعتراضی پیوستند.

صبح یکم شهریور هم پرستاران در چابهار و اراک به همکاران خود در سایر شهرها پیوستند تا دامنه اعتراض گسترده‌تر شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

روزنامه شرق یکم شهریور ۱۴۰۳ به نقل از دبیرکل خانه پرستار نوشت الان حدود ۵۰ بیمارستان درگیر اعتراض هستند. چند تشکل صنفی و کارگری از جمله سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اتحادیه بازنشستگان، منشور آزادی، رفاه، برابری و انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی در بیانیه‌های جداگانه از پرستاران معترض حمایت کردند.

منشور آزادی، رفاه، برابری «حقوق‌های زیر خط فقر، اضافه‌کاری اجباری با دستمزد ناچیز، معوقات مزدی و تأخیر ۱۷ ساله در اجرای قانون و پرداخت تعرفه‌گذاری، عدم استخدام نیروهای طرحی و فشار کار غیر قابل تحمل» را عامل اعتراض گسترده همه کادر درمان دانست.

انجمن صنفی فرهنگیان خراسان شمالی هم پرستاران را قهرمان دوران کرونا خواند که همچون معلمان «طعم بی‌عدالتی و فشارهای اقتصادی» را چشیده‌اند و هدف برخورد امنیتی به دلیل اعتراض قرار گرفته‌اند.

پیش از این دبیرکل خانه پرستار از احضار پرستاران معترض به هیئت‌های رسیدگی به تخلف اداری و تعلیق آنها خبر داد. محمدرضا شریفی‌مقدم در تازه‌ترین گفت‌وگو با ««شبکه شرق» گفت برخی از پرستاران که تعلیق می‌شوند برای همیشه ترک شغل می‌کنند.

پرستاران چه می‌خواهند؟

نخستین مطالبه پرستاران اجرای عادلانه نظام تعرفه‌بندی خدمات پزشکی است که اجرای درست آن به افزایش درآمد پرستاران خواهد انجامید.

میانگین درآمد پرستاران در ایران ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است. به گفته دبیرکل خانه پرستار، پرستاران شرکتی بر اساس حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار حقوق دریافت می‌کنند.

تعرفه‌بندی خدمات سلامت در دهه ۸۰ خورشیدی تصویب شد اما اجرای آن تا سال ۱۴۰۰ به تعویق افتاد. پس از اجرای آن اما پرستاران گفتند پرداخت به آنها ناعادلانه است. دستمزد کم پرستاران را به ساعت کار طولانی و یا دو شغله شدن مجبور کرده است.

به گفته شریفی مقدم، برخی از پرستاران حتی سه شیفت هم کار می‌کنند و حتی به دلیل اینکه نمی‌توانند سرپناه اجاره کنند، در بیمارستان می‌مانند. او گفت پرستاران کمترین حقوق را در سطح کارکنان دولت می‌گیرند.

وزارت بهداشت که در سال‌های گذشته به دلیل آنچه که «کمبود منابع مالی» عنوان کرد، مانع استخدام و افزایش حقوق پرستاران شد، برای جبران کمبود پرستاران را به اضافه کاری اجباری در برابر دستمزد ۱۲ هزار تا ۲۰ هزار تومان مجبور کرده است. پرستاران در ماه‌های گذشته در چند شهر اعلام کردند اضافه کاری اجباری را نمی‌پذیرند.

روزنامه جهان صنعت به نقل از مسعود چمن‌زاده، فعال صنفی پرستاران نوشت:

دریافتی هر ساعت اضافه‌کاری حدود ۲۰ هزار تومان است. البته تازه‌کارها ساعتی ۱۷هزار تومان هم می‌گیرند. این در حالی است که این مبلغ پول یک بستنی چوبی یا پفک است. برخی از بیمارستان‌های خصوصی اضافه‌کار را پایان همان ماه به همراه حقوق ثابت پرداخت می‌کنند اما بسیاری از بیمارستان‌ها به خصوص دولتی هشت ماه تا یک سال بعد این مبلغ را واریز می‌کنند. در نتیجه یکی از درخواست‌های به‌حق همکاران ما این است ضریب این اضافه‌کاری‌ها افزایش پیدا کند. به عقیده برخی باید این مبلغ به ۱۰۰هزار تومان برسد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

یک خواسته دیگر پرستاران حذف شرکت‌های پیمانکاری است. سیاست خصوصی‌سازی خدمات سلامت در دهه‌های گذشته که با طرح خودگرانی بیمارستان‌ها و برون‌سپاری خدمات درمان آغاز شد، موجب حضور گسترده شرکت‌های پیمانکاری تأمین نیروی انسانی در حوزه سلامت شد.

شرکت‌های پیمانکاری حدود ۴۰ درصد از بیش از ۲۴۰ هزار پرستار شاغل در ایران را تحت قرارداد دارند.

پرستاران خواهان حذف قراردادهای پیمانی و شرکت‌های پیمانکاری هستند. بر اساس اطلاعات منتشر شده پرستاران با ۱۲ شکل قرارداد در بیمارستان‌ها کار می‌کنند.

سکوت وزیر بهداشت

وزیر بهداشت دولت چهاردهم پیش از این در مجلس یکی از برنامه‌های خود را تسویه مطالبات پرستاران و پزشکان اعلام کرد. ظفرقندی صبح یکم شهریور هم پس از حضور در دانشکده پرستاری گفت پرداخت بدهی پرستاران در هیئت دولت تصویب شده و به تدریج پرداخت خواهد شد.

منظور او از پرداخت بدهی دولت به پرستاران، پرداخت بخشی از مطالبات دولت به بیمارستان‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای است که نمی‌تواند پاسخ به مطالبات پرستاران باشد.

ظفرقندی تا به حال توضیحی در باره اصلی‌ترین مطالبه پرستاران که اجرای عادلانه نظام تعرفه‌بندی خدمات درمان و تبدیل قراردادهای موقت به دائمی است، نداده است. او در برنامه پیشنهادی خود به مجلس هم خصوصی‌سازی بیشتر خدمات درمان و سلامت را یکی از راهکارهای وزارت بهداشت دولت چهاردهم عنوان کرده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.