ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل جسد شش اسیر را در غزه پیدا کرد ــ اعتراض گسترده علیه نتانیاهو

«انجمن خانواده گروگان‌ها و مفقودین» اسرائیلی مرگ شش تن دیگر از افرادی را که حماس به اسارت گرفته بود، نتیجه مستقیم تاخیر در پذیرش آتش‌بس دانست. حماس هم گفت بایدن و دولت اسرائیل مسئول کشته شدن شش اسیر اسرائیلی هستند. وزیر دفاع اسرائیل خواهان لغو مصوبه دولت برای «باقیماندن ارتش در گذرگاه فیلادلفیا» شد.

ارتش اسرائیل مرگ شش تن دیگر از افرادی را که حماس در حمله غیرمنتظره هفت اکتبر ۲۰۲۳ به اسارت گرفته بود، تایید کرد. «انجمن خانواده گروگان‌ها» بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را مسئول مرگ آنها دانست. دو مقام دولتی سابق هم خواستار تظاهرات گسترده با هدف «سرنگونی دولت نتانیاهو» شدند.

ارتش اسرائیل صبح یکشنبه یک سپتامبر ۲۰۲۴ گفت اجساد شش تن از افرادی را که در حمله هفت اکتبر ۲۰۲۳ به گروگان گرفته شده بودند، «به خاک اسرائیل بازگردانده شدند».

بر اساس اعلام ارتش و رسانه‌های اسرائیل، پیکر این شش تن به نام‌های کارمل گات، ادن یروشالمی، هرش گلدبرگ پولین، الکساندر لوبانوف، آلموگ ساروسی و سرگروهبان اوری دانینو، شنبه ۳۱ اوت/ ۱۰ شهریور در یک تونل زیرزمینی در منطقه رفح در خان یونس پیدا شدند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا گفت هرش گلدبرگ شهروند آمریکا بود و او از مرگش «حیرت‌زده و خشمگین است».

«انجمن خانواده گروگان‌ها و مفقودین» هم در واکنش به این موضوع، دولت بنیامین نتانیاهو را مسئول مرگ شش اسیر دیگر دانست. این انجمن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر خرابکاران، بهانه‌ها و فریب‌ها نبودند، گروگان‌هایی که امروز صبح از مرگ‌شان مطلع شدیم احتمالا زنده بودند».

به گفته آنها، مرگ گروگان‌ها نتیجه مستقیم تاخیر در امضاء توافق برای آتش بس است.

این انجمن خطاب به نتانیاهو نوشت: «بهانه بس است، خرابکاری بس است، بی‌توجهی بس است. زمان آن فرا رسیده است گروگان‌هایمان را به خانه بیاوریم؛ زنده‌ها را برای بازپروری و کشته شدگان را برای دفن در سرزمین‌شان».

به گفته «انجمن خانواده گروگان‌ها و مفقودین»، دولت نتانیاهو طی ۱۱ ماه نتوانست کاری را که از یک دولت انتظار می‌رود، بازگرداندن پسران و دخترانش به خانه، انجام دهد.

خانواده شهروندان اسرائیلی اسیر در غزه در روزهای گذشته با برگزاری تظاهرات در نزدیکی باریکه غزه خواستار پذیرش آتش‌بس شدند.

منابع اسرائیلی گفته‌اند که حداقل نام دو تن از اتباع اسرائیلی کشته شده در فهرست «تبادل زندانیان» قرار داشت.

سخنگوی ارتش اسرائیل هم مدعی شد شش اسیر اسرائیلی «مدت کمی قبل از رسیدن آنها» کشته شدند.

اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهوری اسرائیل نیز از اینکه «نتوانسته‌اند گروگان‌ها را زنده بازگرداند»، عذرخواهی کرد اما بدون توجه به درخواست خانواده آنها که خواهان پذیرش توافق آتش‌بس و تبادل زندانیان دو طرف هستند، گفت اسرائیل «به مبارزه بی‌امان با حماس ادامه خواهد داد».

یوآو گالانت، وزیر دفاع اما از کابینه جنگ خواست جلسه فوری تشکیل دهد و مصوبه باقیماندن ارتش اسرائیل در گذرگاه فیلادلفیا را لغو کند. او گفت: ما باید گروگان‌هایی که زنده مانده‌اند را «به خانه بازگردانیم».

یاییر لاپید، از مخالفان دولت نتانیاهو در واکنشی تند نتانیاهو را متهم کرد «هر کاری می‌کند تا در قدرت بماند». او در اطلاعیه‌ای که صبح یکشنبه یکم سپتامبر منتشر کرد، نوشت: «به جای یک معامله، سیاسی‌کاری می‌کند. به جای نجات جان گروگان‌ها، آنها را دفن می‌کند. به جای اینکه برای بازگردان آنها هر کاری بکند، نتانیاهو هر کاری می‌کند تا در قدرت بماند».

وزیر امنیت دولت اسرائیل اما خواستار آن شد که «اسرائیل با تمام توان، بدون سوخت و کمک‌های بشردوستانه» با «تروریست‌ها» مبارزه کند و تمام آنها را بکشد.

حماس هم در واکنش به مرگ شش اسرائیلی دیگر در نوار غزه، اسرائیل و آمریکا را به سبب حمایت از این رژیم و شریک بودن در جنگ، مسئول مرگ آنها دانست.

عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس گفت: «اسرای اسرائیلی در غزه نیز تنها در حملات و بمباران‌های این رژیم کشته شدند و بایدن رئیس جمهور آمریکا اگر به زندگی اسرا اهمیت می‌دهد، باید دست از حمایت مالی و نظامی از رژیم صهیونیستی کشیده و این رژیم را برای توقف فوری جنگ تحت فشار قرار دهد.»

او با بیان اینکه حماس «طرح پیشنهادی بایدن برای آتش‌بس و قطعنامه شورای امنیت برای تبادل اسیران موافقت کرد اما نتانیاهو آن را نپذیرفت و دولت آمریکا نیز تسلیم شروط و خواسته‌های او با هدف به شکست کشاندن توافق به منظور حفظ قدرت و دولت خود شد»، مدعی شد: ««جنبش حماس بیش از بایدن نگران جان اسرای اسرائیلی است».

حماس پیش از این گفته بود که با طرح پیشنهادی بایدن برای آتش‌بس و تبادل زندانیان موافق است. این طرح پینشهادی اما در دور تازه مذاکره میانجی‌ها به نفع اسرائیل تغییر کرده است، به گونه‌ای که به نظامیان اسرائیل مجوز باقی ماندن در باریکه غزه، کنترل گذرگاه فیلادلفیا و نظارت بر بازگشت آواره‌گان در باریکه غزه را می‌دهد و آزادی برخی از زندانیان را به تبعید از غزه به کشور ثالث مشروط می‌کند. حماس این پیشنهاد را رد کرده است.

اسرائیل در حملات پیاپی به باریکه غزه دستکم بیش از ۴۰ هزار و ۵۰۰ تن را کشته و بالغ بر ۹۲ هزار تن را مجروح کرده است. این حملات پس از حمله غیرمنتظره حماس و گروه‌های فلسطینی به شهرک‌های نزدیک به مرز باریکه غزه که به مرگ بیش از هزار نفر و اسارت ۲۵۰ تن انجامید، آغاز شد.

دولت اسرائیل با وعده آزادی «گروگان‌ها» به غزه لشکرکشی کرد اما تنها در یک مرحله توافق ۸۱ تن از آنها با فلسطینی‌های زندانی مبادله شدند. رسانه‌های اسرائیل شمار «گروگان»های باقیمانده در غزه را ۱۰۳ نفر گزارش کرده‌اند که احتمال می‌رود ۳۳ تن از آنها کشته شده باشند.

دولت نتانیاهو از پذیرش آتش‌بس و قطعنامه شورای عالی امنیت سازمان ملل امتناع می‌کند. آخرین دور گفت‌وگوها برای رسیدن به یک توافق به دلیل اصرار اسرائیل بر کنترل گذرگاه فیلادلفیا و تبعید برخی از زندانیان فلسطینی که قرار بود در تبادل اسیران آزاد شوند، بی‌نتیجه ماند.

سه نظامی اسرائیل در الخلیل کشته شدند

حملات اسرائیل تنها به غزه محدود نیست. «اورشلیم پست» یکم سپتامبر گزارش کرد ارتش اسرائیل از هفت اکتبر ۲۰۲۳، ۶۰۰ تن را در کرانه باختری کشته و دو هزار عضو حماس را بازداشت کرده است. حملات اسرائیل به کرانه باختری در روزهای اخیر شدت گرفته است. همزمان با این تحول، حمله به نظامیان و اتباع اسرائیلی نیز افزایش یافته است.

در تازه‌ترین واقع سه مامور پلیس در نزدیکی ایست بازرسی «ترقومیا» در شمال غرب الخلیل به دست افراد ناشناس کشته شدند. رسانه‌های اسرائیل مهاجمان را «چند نفر» گزارش کردند که به سمت خودرو پلیس تیراندازی کردند.

هنوز هیچ یک از گروه‌های فلسطینی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

ارتش اسرائیل به دنبال این رویداد شهرک اذنا را محاصره کردند تا ردی از مهاجمان که گفته شده است از محل تیراندازی «به سلامت» گریخته‌اند، به دست بیاورند.

ارتش اسرائیل پیش از این به اردوگاه‌های نورالشمس و جنین در کرانه باختری حمله کرده بود. به گفته خبرگزاری وفا در تازه‌ترین حمله به جنین حداقل یک کودک ۱۴ ساله به دست نظامیان اسرائیل کشته شد.

اسرائیل در حمله به یک خانه در رفح واقع در کرانه باختری نیز سه تن را کشت.

حملات اسرائیل که از اکتبر ۲۰۲۳ تا به امروز ادامه دارد علاوه بر مرگ بیش از ۴۰ هزار تن، موجب آوارگی چند باره ساکنان غزه، از بین رفتن زیرساخت‌ها، نابودی مدارس، درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و شیوع بیماری در باریکه غزه شده است.

شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه‌ای از اسرائیل خواسته بود به حمله نظامی و اشغال باریکه غزه خاتمه بدهد. دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه نیز خواستار توقف فوری عملیات نظامی در غزه شده بود. اسرائیل هیچ یک از این حکم‌ها را نپذیرفت.

دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی که پیشتر خواستار صدور حکم بازداشت برای نخست وزیر و وزیر جنگ اسرائیل به همراه سه تن از رهبران ارشد حماس به دلیل ارتکاب جنایت جنگی شده بود، اوت ۲۰۲۴ بار دیگر از قضات خواست برای صدور این حکم تعجیل کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.