ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چندین کشته در دومین روز از حملات گسترده اسرائیل به کرانه باختری

ارتش اسرائیل اعلام کرد که پنج تن از رهبران فلسطینی را که در مسجدی پنهان شده بودند در حملات به شمال کرانه باختری اشغالی کشته است. محمد جابر یکی از رهبران محلی جهاد اسلامی از کشته‌شدگان است.

حملات نظامی اسرائیل به کرانه باختری اشغالی پنج‌شنبه ۸ شهریور / ۲۹ اوت وارد دومین روز خود شد.

ارتش اسرائیل پیش از این اعلام کرده بود که پس از اعزام خودروهای زرهی به سمت جنین، طولکرم، طوبس و اردوگاه‌های آوارگان در طول شب گذشته، ۹ نفر از نیروهای فلسطینی را «از بین برده است.»

خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد که روز چهارشنبه با تشدید حملات اسرائیل به کرانه باختری اشغالی حداقل ۱۸ نفر کشته شدند.

انجمن اسیران فلسطینی که از زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل حمایت می‌کند گفت از روز چهارشنبه دست‌کم ۴۵ نفر بازداشت شده‌اند.

به‌گفته ارتش اسرائیل، روز پنج‌شنبه پنج فلسطینی که «در یک مسجد پنهان شده بودند» در اردوگاه نور شمس واقع در طولکرم کشته شدند.

ارتش اسرائیل افزود محمد جابر، موسوم به «ابو شجاع»، یکی از رهبران گردان طولکرم، گروه شبه‌نظامی محلی جهاد اسلامی و چهار شبه‌نظامی دیگر در این عملیات کشته شده‌اند.

در بیانیه ارتش اسرائیل که در شبکه اکس (توییتر سابق) منتشر شده، آمده است که جابر به‌دنبال تبادل آتش در جریان «عملیات ضدتروریستی» در طولکرم کشته شد.

ساعاتی بعد جهاد اسلامی کشته شدن محمد جابر را تأیید کرد. این گروه در بیانیه‌ای نوشت:

ابو شجاع، فرمانده تیپ طولکرم از گردان‌های قدس به‌همراه چند برادر از تیپ خود پس از نبردی قهرمانانه علیه سربازان اشغالگر (اسرائیل) جان باختند.

«تیپ طولکرم» یک گروه مسلح وابسته به گردان‌های قدس شاخه نظامی جهاد اسلامی است که حضور پررنگی در اردوگاه‌های آوارگان در شمال کرانه باختری اشغالی دارد.

در اوایل سال جاری میلادی گزارش شد که محمد جابر در عملیات اسرائیل کشته شده است. او برای بسیاری از فلسطینی‌ها قهرمان شد، اما در مراسم تشییع جنازه گروهی از شبه‌نظامیان جابر ظاهر شد و مردم او را بر روی شانه‌های خود بلند کردند.

اسرائیل می‌گوید بزرگترین عملیات نظامی خود را در بیش از ۲۰ سال گذشته در کرانه باختری اشغالی انجام داده و دست‌کم ۹ فلسطینی را کشته است.

خبرگزاری فرانسه صبح پنج‌شنبه گزارش داد که درگیری‌ها هنوز در طولکرم و در جنین ادامه دارد. هلال احمر فلسطین نیز از قطع ارتباط با تیم‌های خود در جنین خبر داد. به‌گفته هلال احمر  تلفن و اینترنت نیز قطع شده‌اند.

دفاع مدنی غزه روز پنج‌شنبه از کشته شدن هشت نفر در حملات اسرائیل به شمال غزه خبر داد. یک منبع پزشکی به خبرگزاری فرانسه گفت که سه فلسطینی در حمله هواپیمای بدون سرنشین در رفح (جنوب غزه) کشته شدند.

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته به حدود ۴۰ هدف تروریستی در نوار غزه حمله کرده است.

به‌گفته ارتش، نیروهای اسرائیلی همچنین به عملیات خود در رفح، منطقه خان‌یونس در جنوب و حومه دیرالباله (مرکز) ادامه می‌دهند.

بسیاری از خانواده‌های فلسطینیِ مضطرب به‌دنبال دستورهای رو به افزایش تخلیه توسط ارتش اسرائیل، به حرکت خود ادامه می‌دهند.

برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) روز چهارشنبه اعلام کرد که جابه‌جایی کارکنان این نهاد را «تا اطلاع ثانوی» متوقف کرده است. این تصمیم پس از آن گرفته شد که یکی از خودروهای برنامه جهانی غذا در حالی‌که «مجوزهای متعددی از مقام‌های اسرائیل داشت» روز سه‌شنبه مورد حمله ارتش اسرائیل قرار گرفت اما تلفاتی نداشت. ارتش اسرائیل گفت این تیراندازی در دست بررسی است.

طبق آمار سازمان ملل، از زمان آغاز جنگ غزه، ارتش اسرائیل یا شهرک‌نشین‌های اسرائیلی دست‌کم ۶۳۷ فلسطینی را در کرانه باختری اشغالی کشته‌اند. همچنین براساس داده‌های رسمی اسرائیل، حداقل ۱۹ اسرائیلی از جمله سربازان در حملات فلسطینی‌ها یا در جریان عملیات ارتش در این منطقه کشته شده‌اند.

یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل می‌گوید ارتش قصد دارد «زیرساخت‌های تروریستی ایرانی-اسلامی» را در کرانه باختری از بین ببرد. او در شبکه اجتماعی اکس خواستار اقدامی «با همان عزم (...) مانند غزه، و با تخلیه موقت فلسطینی‌ها» شد.

براساس توافق‌نامه صلح اسلو بین اسرائیل و فلسطین در سال ۱۹۹۳، ارتش اسرائیل مجاز نیست وارد مناطق خودمختاری شود که تحت کنترل تشکیلات خودگردان فلسطین است.

تحریم دو وزیر راست افراطی اسرائیل

از سوی دیگر، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواستار تحریم بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل شد.

این پیشنهاد در حاشیه اولین نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا پس از تعطیلات تابستانی در بروکسل داده شد.

اسموتریچ و بن گویر، دو سیاستمدار راست افراطی به‌تازگی درخواست‌های تندی برای مقابله با فلسطینی‌ها مطرح کردند. آن‌ها خواستار توقف ارسال کمک‌های انسانی به نوار غزه حتی به بهای گرسنگی دادن به دو میلیون فلسطینی شده بودند تا به این طریق گروه اسلامگرای حماس را مجبور به تسلیم کنند. همچنین هر دو وزیر طرفدار ادامه شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری اشغالی هستند در حالی‌که دیوان عالی سازمان ملل آن را غیرقانونی می‌داند.

جوزپ بورل گفته که ممکن است تحریم‌هایی علیه اسموتریچ و بن گویر به دلیل نفرت‌پراکنی و نقض حقوق بشر اعمال و دارایی‌های آن‌ها در اتحادیه اروپا مسدود شود و دیگر اجازه ورود به اتحادیه اروپا را نداشته باشند. با این حال، هنوز مشخص نیست که این پیشنهاد چه زمانی تصویب و اجرا خواهد شد. تصمیم  در مورد تحریم‌ها در اتحادیه اروپا باید به اتفاق آرا گرفته شود و کشورهایی مانند آلمان، جمهوری چک و مجارستان تاکنون با تحریم‌ها علیه اسرائیل مخالفت کرده‌اند.

اتحادیه اروپا تاکنون تنها تحریم‌هایی را علیه برخی شهرک‌نشین‌های تندرو اسرائیلی و نهادهای آن‌ها اعمال کرده است.

تحریم‌های آمریکا

در همین زمینه، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا یک سازمان غیردولتی اسرائیلی به نام «هاشومر یوش» و سه عضو آن را به‌دلیل اِعمال خشونت علیه فلسطینی‌ها تحریم کرد.

این گروه تا حدوی از سوی دولت اسرائیل تأمین مالی می‌شود و به ایتامار بن گویر و بتسالل اسموتریچ وزیران راست افراطی وابسته است.

یک اسرائیلی دیگر به نام اسحاق لوی‌فیلانت نیز به‌دلیل اقدام خارج از محدوده اختیارات خود به‌عنوان افسر مجری قانون در کرانه باختری، تحریم شد. گفته می‌شود که او تلاش‌هایی برای جلوگیری از بازگشت ۲۵۰ فلسطینی یک روستا به خانه‌های خود انجام داده است. افراد گروه «هاشومر یوش» دور آن روستا را با دیوار حصار کشیدند.

آمریکا گفته نگران آن است که خشونت‌های مستمر و فزاینده‌ی شهرک‌نشین‌ها صلح و امنیت در منطقه را تضعیف ‌کند. دولت بایدن اظهار امیدواری کرده است که این اقدام اسرائیل را وادار سازد که این افراد را مورد بازخواست قرار دهد. دولت اسرائیل اما با این تحریم‌ها مخالفت کرده است.

وزیر امور خارجه اسرائیل در واکنش به این تحریم‌ها خواستار جلوگیری از «تصمیم‌های ضداسرائیلی» شد و در شبکه اجتماعی اکس نوشت در مواجهه با ایران و «سازمان‌های تروریستی نیابتی آن»، جهان آزاد باید در کنار اسرائیل باشد و با این کشور مخالفت نکند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.