ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل به جنین حمله کرد ـ ارتش اسرائیل می‌گوید یک فرمانده محلی حماس را کشته است

مقام‌های بهداشتی فلسطین می‌گویند در حملات تازه اسرائیل به شمال کرانه باختری اشغالی سه فلسطینی کشته شدند. ارتش اسرائیل گفت نیروهای پلیس مرزی واسم حازم، رهبر حماس در جنین را کشته‌اند. همزمان قرار است کودکان غزه واکسن فلج اطفال بزنند.

نیروهای اسرائیلی در سومین روز از عملیات گسترده خود در کرانه باختری شمالی جمعه ۹ شهریور / ۳۰ اوت سه فلسطینی را کشتند.

ارتش روز جمعه همچنین شهر جنین در کرانه باختری را بمباران کرد. ارتش گفته است که شبه‌نظامیان فلسطینی را هدف قرار داده و یکی از فرماندهان ارشد حماس را در این شهر کشته است.

چنین حملاتی در طول جنگ چند ماهه اسرائیل و حماس در نوار غزه رایج بود و تاکنون در کرانه باختری نادر بوده است. اسرائیل می‌گوید حملات به شمال کرانه باختری که از شامگاه سه‌شنبه منجر به کشته شدن حداقل ۱۹ نفر شده با هدف جلوگیری از حمله طرف مقابل صورت می‌گیرد. فلسطینی‌ها این حملات را گسترش جنگ در غزه و تلاش برای تداوم حکومت نظامی چندین دهه اسرائیل بر این سرزمین می‌دانند.

کشته شدن فرمانده محلی حماس

به‌گزارش رویترز، ارتش اسرائیل گفت نیروهای پلیس مرزی واسم حازم را که رهبر حماس در جنین بود و در تیراندازی و بمب‌گذاری در اسرائیل دست داشت، کشته‌اند.

ارتش اسرائیل افزود دو مرد مسلح دیگر حماس که سعی داشتند از خودرویی که در حال حرکت بود بگریزند، با یک پهپاد کشته شدند. به‌گفته ارتش، در این خودرو سلاح، مواد منفجره و مقادیر زیادی پول نقد کشف شد.

حماس کشته شدن هر سه نفر را که از اعضای شاخه مسلح این گروه بودند، تأیید کرد.

نفربرهای زرهی اسرائیل با پشتیبانی بالگردها و پهپادها روز جمعه به سمت جنین و طولکرم حرکت کردند. بولدوزرهای زرهی نیز جاده‌ها را شخم زدند تا بمب‌های کنار جاده‌ای کار گذاشته شده توسط گروه‌های شبه‌نظامی را نابود کنند.

تشدید خشونت‌ها در کرانه باختری در حالی رخ می‌دهد که جنگ بین نیروهای اسرائیلی و حماس با گذشت نزدیک به ۱۱ ماه از آغاز آن همچنان در نوار غزه ادامه دارد و درگیری‌ها با حزب‌الله لبنان در منطقه مرزی اسرائیل و لبنان تشدید شده است.

در نوار غزه یک موشک اسرائیلی به کاروان حامل تجهیزات پزشکی و سوخت به بیمارستان اماراتی در غزه اصابت کرد و چندین نفر از یک شرکت حمل و نقل محلی را کشت. اسرائیل بدون هیچ مدرکی مدعی شد که پس از تصرف کاروان توسط افراد مسلح به سوی آن تیراندازی کرده است.

در پی پایان یافتن مدت تخلیه خان‌یونس، مردم این منطقه پس از هفته‌ها جنگ به سمت خانه‌های خود بازگشتند اما بسیاری از آن‌ها فقط ویرانی یافتند.

دولت بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که از عملیات اسرائیل در کرانه باختری «عمیقاً نگران» است و گفت که نیاز فوری به کاهش تنش وجود دارد.

در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا آمده است:

ما نیاز اسرائیل به دفاع از خود در برابر تهدیدات امنیتی را تشخیص می‌دهیم، اما از روش‌هایی که اسرائیل به‌کار گرفته است و گزارش‌های مربوط به تلفات غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی عمیقاً نگران هستیم.

توقف‌های موقت جنگ برای واکسیناسیون فلج اطفال در غزه

در همین حال مقام‌های سازمان ملل متحد در حال آمادگی برای آغاز واکسیناسیون فلج اطفال در غزه در روز یکشنبه آینده هستند. این واکسیناسیون متکی بر توقف محدود جنگ بین نیروهای اسرائیل و حماس است و دو طرف با آن موافقت کرده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید برای موفقیت این کارزار باید دست‌کم ۹۰ درصد از کودکان غزه را واکسینه کند، اما با چالش‌های بزرگی در منطقه محاصره‌شده فلسطین روبه‌روست.

ریک پیرکورن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در کرانه باختری و غزه اعلام کرد که کارزار واکسینه کردن کودکان قرار است از روز یکشنبه آغاز شود و این توافق مستلزم آن است که آتش‌بس از ساعت شش صبح به‌وقت محلی آغاز و تا ساعت ۱۵ ادامه داشته باشد.

به‌گفته پیرکورن این کارزار طی سه مرحله و به مدت سه روز از مرکز غزه آغاز و پس از آن به جنوب و شمال غزه منتقل خواهد شد.

او افزود در صورت لزوم توافقی بر سر تمدید آتش‌بس بشردوستانه در تمامی منطقه برای روز چهارم وجود دارد.

کارزار واکسیناسیون فلج اطفال در غزه پس از آن سازماندهی شد که سازمان بهداشت جهانی در ۲ شهریور / ۲۳ اوت اعلام کرد یک نوزاد به دلیل ویروس فلج اطفال نوع دو، فلج شده است. نهاد‌های سازمان ملل نیز خواستار تلاش فوری برای واکسیناسیون شدند.

یک مقام سازمان جهانی بهداشت روز جمعه گفت حدود ۱,۲ میلیون دوز واکسن برای ۶۴۰ هزار کودک به غزه تحویل داده شده است. ریک پیرکورن افزود ۴۰۰ هزار دوز اضافی در مسیر این منطقه است.

توقف‌های برنامه‌ریزی‌شده جنگ غزه ارتباطی با مذاکراتی ندارد که ماه‌ها برای توافق بر سر توقف جنگ و بازگشت گروگان‌های اسرائیلی و خارجی در ازای آزادی اسیران فلسطینی در دست اسرائیل در جریان بوده

بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، اکثر بیمارستان‌های غزه آسیب دیده یا ویران شده‌اند و تنها ۱۷ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان این منطقه تا حدی فعال هستند و کمتر از نیمی از ۱۳۲ مرکز بهداشتی اولیه هنوز فعالیت می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.