ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به حملات گسترده اسرائیل به لبنان؛ شمار کشته‌ها افزایش یافت

اسرائیل می‌گوید حدود ۱۶۰۰ هدف حزب‌الله را مورد حمله قرار داده است. حزب‌الله می‌گوید که مواضع نظامی اسرائیل را هدف موشک‌هایش قرار داده است. لبنان می‌گوید ۴۹۲ نفر کشته شدند که مرگبارترین روز این کشور در چند دهه اخیر است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که روز دوشنبه ۲ مهر / ۲۳ سپتامبر حملات هوایی را علیه سایت‌های حزب‌الله در لبنان انجام داد که به گفته مقامات لبنانی منجر به کشته شدن ۴۹۲ نفر و آوارگی ده‌ها هزار نفر در مرگبارترین روز این کشور در دهه‌های اخیر شد.

پس از انجام شدیدترین تبادل آتش برون مرزی اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه در ماه اکتبر، اسرائیل به مردم لبنان هشدار داد مناطقی را که زاغه سلاح حزب‌الله است، تخلیه کنند. در واکنش حزب‌الله هم با پرتاب چندین موشک به مناطق مختلف اسرائیل پاسخ داد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بیانیه ویدئویی کوتاهی را خطاب به مردم لبنان ارسال کرد. او گفت:

جنگ اسرائیل با شما نیست، با حزب‌الله است. حزب‌الله برای مدت طولانی از شما به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

خانواده‌های زیادی از جنوب لبنان با ماشین‌ها، وانت‌ها و کامیون‌هایشان به سمت شمال این کشور در حرکتند.

در ساعات گذشته بزرگراه‌های جنوب به شمال لبنان برای ساعت‌های متوالی مسدود شده بود.

ناصر یاسین، وزیر هماهنگ کننده دولت لبنان در واکنش به بحران، به رویترز گفت که ۸۹ پناهگاه موقت در مدارس و سایر تأسیسات عمومی فعال شده‌اند که ظرفیت بیش از ۲۶ هزار نفر را دارد، چرا که به گفته او غیرنظامیان زیادی در حال فرار از «جنایت‌های اسرائیل» هستند.

به گفته وزارت بهداشت این کشور، حداقل ۴۹۲ نفر از جمله ۳۵ کودک در حملات بی‌امان اسرائیل به لبنان کشته شده‌اند. حداقل ۱۶۴۵ نفر زخمی شدند. یکی از مقامات لبنانی گفت که این بالاترین تلفات روزانه در لبنان بر اثر خشونت از زمان جنگ داخلی ۱۹۹۰ـ۱۹۷۵ بوده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که مواضع حزب‌الله را در جنوب، شرق و شمال لبنان از جمله «پرتابگرها، پست‌های فرماندهی و زیرساخت‌های تروریستی» هدف قرار داده است. بر اساس این بیانیه، نیروی هوایی اسرائیل حدود ۱۶۰۰ هدف حزب‌الله را در جنوب لبنان و دره بقاع هدف قرار داده است.

این جنگ این نگرانی را ایجاد کرده است که پای ایالات متحده آمریکا و ایران هم به جنگ گشوده شود.

خبرگزاری دولتی سعودی گزارش داد که عربستان سعودی روز دوشنبه از بمباران لبنان ابراز نگرانی عمیق کرد و از همه طرف‌ها خواست که خویشتن‌داری کنند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده از تشدید تنش فرامرزی بین اسرائیل و حزب‌الله حمایت نمی‌کند و واشنگتن قصد دارد «ایده‌های ملموس» را با متحدان و شرکا برای جلوگیری از گسترش جنگ مورد بحث قرار دهد.

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که افزایش حملات هوایی اخیر به اهداف حزب‌الله در لبنان برای وادار کردن این گروه به موافقت با راه‌حل دیپلماتیک طراحی شده است.

همچنین در نیویورک، مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران گفت که اسرائیل می‌خواهد با تحریک ایران برای پیوستن به مناقشه اسرائیل و حزب‌الله، خاورمیانه را به یک جنگ تمام‌عیار بکشاند.

پزشکیان پس از ورود به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت:

این اسرائیل است که به دنبال ایجاد یک درگیری همه‌جانبه است و عواقب چنین بی‌ثباتی‌ای غیرقابل برگشت خواهد بود.

در اتحادیه اروپا هم بالاترین مقام دیپلماتیک این نهاد هشدار داد که جنگ تمام‌عیار آغاز شده است

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نیویورک گفت که بدترین سناریوهای ممکن در حال وقوع است و  به رویترز گفت: «می‌توانم بگویم که ما درگیر یک جنگ تقریباً تمام‌عیار شده‌ایم.»

ساعاتی پیش هم وزیران خارجه گروه ۷ دموکراسی بزرگ در بیانیه‌ای هشدار دادند که خاورمیانه در خطر کشیده شدن به یک درگیری گسترده‌تر است که هیچ کشوری از آن سود نخواهد برد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.