ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شش زندانی دیگر را در زندان‌های لاکان، زاهدان و اصفهان اعدام کردند

دستگاه قضایی حکومت ایران در روزهای گدشته دست‌کم شش زندانی دیگر را با اتهامات مربوط به «مواد مخدر » و «قتل عمد» اعدام کرده است.

دستگاه قضایی جمهموری اسلامی ایران هم‌چنان جان زندانیان محکوم به اعدام را می‌گیرد.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در نروژ، حکم اعدام چهار زندانی به‌نام‌های مصطفی امانی، نصرالله پیراسته، آرمان عطایی و رامین پورصفر که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و یا «قتل عمد» به اعدام و یا قصاص نفس محکوم شده بودند، طی روزهای چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه و دوشنبه دوم مهر در زندان مرکزی لاکان رشت به اجرا درآمد.

پیش‌تر مصطفی امانی و نصرالله پیراسته، ۳۲ ساله در پرونده‌های جداگانه با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند.
هویت سومین زندانی که با اتهامات مربوط «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود نیز آرمان عطایی احراز شده است.

رامین پورصفر دیگر زندانی محکوم به اعدام بود که سحرگاه دوشنبه دوم مهر، به اتهام مواد مخدر در زندان مرکزی رشت اعدام شد.

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یک منبع آگاه درخصوص اعدام این چهار زندانی نوشت:

مصطفی امانی از سه سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود. نصرالله پیراسته نیز از زندان گرگان جهت اجرای حکم به زندان رشت منتقل شده بود، چون رشت محل قتلی بود که به او منتسب کرده بودند. رامین پورصفر نیز از سه سال پیش به اتهام حمل مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.

«حال‌وش» که خبرهای مربوط به بلوچ‌ها در ایران را پوشش می‌دهد، گزارش کرده است که سحرگاه پنج‌شنبه پنجم مهر، یک زندانی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان اعدام شده است.

بر مبنای این گزارش، امان‌الله در سال ۹۸ از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر در شهرستان زابل بازداشت و از دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بود.

او در آبان ۱۴۰۲، از زندان طاغذی زابل به زندان مرکزی زاهدان منتقل و سه‌شنبه سوم مهر از بند هفت این زندان جهت اجرای حکم به قرنطینه منتقل شده بود.

هویت این زندانی امان‌الله نهتانی، ۴۱ ساله و اهل زابل اعلام شده است.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۲۵۶ نفر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۸۴ درصد افزایش را شاهد بوده و ۴۷۱ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است.

هم‌چنین بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه پنجم مهر، حکم یک زندانی دیگر به‌نام محمود عطایی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان دستگرد اصفهان به اجرا درآمد.

بر مبنای این گزارش، محمود عطایی از پنج سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود.

بر این نهاد حقوق بشری از آغاز سال ۲۰۲۴ جمهوری اسلامی ایران ۴۵۲ زندانی را اعدام کرده است.

ایران بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری در سال گذشته بیش از ۸۰۰ نفر را اعدام کرد. بر اساس گزارش این سازمان‌ها در سال جاری شمار اعدام‌ها افزایش چشمگیری داشته است و تنها در هفت ماه نخست سال نزدیک به ۳۰۰ تن به دار آویخته شده‌اند.

جرایم مربوط به مواد مخدر و قصاص بیشترین احکام اعدام را داشته‌اند و به گفته سازمان عفو بین‌الملل اقلیت‌های اتنیکی همچون بلوچ‌، کرد و عرب کسر بزرگی از اعدام‌ها هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.