ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل یکی دیگر از رهبران حماس را در لبنان کشت

در حمله اسرائیل به بیروت، فتح شریف ابوالامین، رهبر حماس در لبنان و همچنین سه تن از گروه چپ‌گرای جبهه مردمی برای آزادی فلسطین کشته شدند.

حماس اعلام کرد که در حمله هوایی اسرائیل در روز دوشنبه رهبر این گروه در لبنان کشته شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دوشنبه ۹ مهر/ ۳۰ سپتامبر حماس اعلام کرد که فتح شریف ابوالامین، رهبر این گروه در لبنان، به همراه همسر، پسر و دخترش در حمله‌ای که خانه آنها را در اردوگاه آوارگان فلسطینی «البوس» در جنوب شهر «صور» هدف قرار داد، کشته شدند. این حمله در ساعات اولیه روز دوشنبه رخ داد.

در حالی که اسرائیل حملات علیه متحدان ایران در منطقه را تشدید کرده است، گروه چپ‌گرای جبهه مردمی برای آزادی فلسطین (PFLP) نیز اعلام کرد که سه تن از رهبران آن در حمله‌ای که «منطقه کولا» در بیروت را هدف قرار داد، کشته شدند. به نظر می‌رسد حمله روز دوشنبه در منطقه کولا اولین حمله در محدوده شهر بیروت است. 

یکی از مقامات دفاع مدنی لبنان که نخواست نامش فاش شود، گفت که در این حمله هوایی حداقل یک نفر کشته و ۱۶ نفر زخمی شدند. او گفت که فرد کشته شده یکی از اعضای الجماعه الاسلامیه یا گروه اسلامی، یک گروه سیاسی و شبه نظامی سنی متحد با حزب‌الله بود.

به گفته یکی از خبرنگاران آسوشیتدپرس در محل حادثه، حمله هوایی در مرکز بیروت یک ساختمان مسکونی چند طبقه را هدف قرار داد. ویدئوها آمبولانس‌ها و جمعیتی را در نزدیکی ساختمان در منطقه‌ای عمدتاً سنی‌نشین با یک گذرگاه شلوغ با مغازه‌ها نشان دادند.

هنوز هیچ اظهارنظری از سوی ارتش اسرائیل منتشر نشده است.

در روزهای گذشته چه رخ داد؟

در هفته گذشته، اسرائیل مکرراً حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داده است، جایی که حزب‌الله در آن حضور قوی دارد، از جمله حمله بزرگ روز جمعه که به کشته شدن حسن نصرالله، رهبر دیرینه حزب‌الله انجامید.

اسرائیل یکشنبه ۸ مهر/ ۲۹ سپتامبر پس از کشته شدن رهبر حزب‌الله، حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان حوثی در یمن و ده‌ها هدف حزب‌الله در سراسر لبنان را آغاز کرد. وزارت بهداشت حوثی‌ها اعلام کرد در حملات هوایی به بندر حدیده یمن دست‌کم چهار نفر کشته و ۲۹ نفر زخمی شدند. اسرائیل گفت که حملات این کشور پاسخی به حملات موشکی حوثی‌ها است. 

مقامات لبنانی گفتند که در حملات هوایی اسرائیل در روز یکشنبه دست‌کم ۱۰۵ نفر کشته شده‌اند. وزارت بهداشت لبنان بدون اینکه به تعداد غیرنظامیان اشاره کند اعلام کرد که بیش از هزار لبنانی در دو هفته گذشته کشته و شش هزار نفر زخمی شده‌اند. دولت لبنان گفت یک میلیون نفر از ساکنان این کشور یعنی یک‌پنجم جمعیت خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

تشدید بمباران اسرائیل در دو هفته گذشته علاوه بر کشته شدن سید حسن نصرالله،  به مرگ شماری از مقامات ارشد حزب‌الله نیز منجر شده است.

اسرائیل می‌گوید که به این حمله‌ها ادامه خواهد داد و می‌خواهد مناطق شمالی خود را دوباره برای ساکنانی که مجبور به فرار از حملات موشکی حزب‌الله شده‌اند، امن کند.

پهپادهای اسرائیلی روز یکشنبه بیشتر بر فراز بیروت پرواز کردند و انفجارهای شدید ناشی از حملات هوایی جدید در اطراف پایتخت لبنان طنین انداز شد. خانواده‌های آواره شب را روی نیمکت‌ها در خلیج زیتونی، مجموعه‌ای از رستوران‌ها و کافه‌ها در ساحل بیروت سپری کردند.

بسیاری از حملات اسرائیل در جنوب لبنان، مکان اصلی استقرار حزب‌الله یا حومه جنوبی بیروت انجام شده است.

واکنش ایالت متحده آمریکا

ایالات متحده خواستار حل و فصل دیپلماتیک درگیری در لبنان شده است، اما همچنین به ارتش خود اجازه داده است در منطقه تقویت شود.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان از یک جنگ همه جانبه در خاورمیانه جلوگیری کرد، گفت: «باید از آن جلوگیری کرد.» او گفت که با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت‌وگو خواهد کرد.

جو بایدن در واکنش به مرگ نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در حمله هوایی اسرائیل گفت که این مرگ اجرای «نوعی عدالت» برای قربانیان است. او حزب‌الله و نصرالله را مسئول قتل صدها آمریکایی و هزاران غیرنظامی اسرائیلی و لبنانی در طول چهار دهه دانست.

به گفته جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، حملات هوایی اسرائیل بسیاری از ساختارهای فرماندهی حزب‌الله را نابود کرده‌اند، اما این گروه احتمالاً به‌سرعت برای بازسازی تلاش خواهد کرد.

همچنین، ارتش اسرائیل اعلام کرده که حملاتی علیه اهداف حوثی‌ها در یمن انجام داده است. این حملات به‌دنبال حمله موشکی حوثی‌ها به سمت فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل انجام شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.