ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حملات بی‌وقفه اسرائیل به لبنان و کرانه باختری جان ده‌ها نفر را گرفت

حملات اسرائیل از جمله جانشین احتمالی نصرالله را هدف قرار داد. اسرائیل در کرانه باختری نیز دست به حملات خونباری زد. دو تن از فرماندهان حماس و جهاد اسلامی در این حملات کشته شدند. آمریکا و اسرائیل همچنان درباره چگونگی حمله به ایران گفت‌وگو می‌کنند.

بیروت بار دیگر هدف حملات هوایی گسترده ارتش اسرائیل قرار گرفت. انفجارهای شدید در پایتخت لبنان گزارش شده است. گزارش‌های تأیید نشده حاکی از آن است که اسرائیل در این حمله هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله را هدف قرار داده است. او پیش از این به‌عنوان نامزد احتمالی جانشینی حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله در نظر گرفته می‌شد.

سه مقام دولتی اسرائیل به نیویورک تایمز گفتند که حملات اسرائیل «نشست رهبران ارشد حزب‌الله از جمله هاشم صفی‌الدین را هدف قرار داده است». هیچ بیانیه رسمی از سوی ارتش اسرائیل در این‌باره منتشر نشده است و مشخص نیست که آیا صفی‌الدین در این حمله کشته شده است یا خیر.

همچنین روشن نیست که چند نفر در حمله اخیر به بیروت کشته شدند. به‌گفته وزارت بهداشت لبنان، ظرف یک روز در سراسر لبنان ۳۷ نفر کشته و ۱۵۱ نفر زخمی شدند.

به‌گفته محافل امنیتی لبنان، حملات اسرائیل بار دیگر در حومه جنوبی بیروت که عمدتاً در کنترل حزب‌الله است، رخ داد.  در ویدئوهای منتشرشده، صدای انفجارها بر فراز شهر شنیده می‌شد، شعله‌های بزرگ آتش و توده‌های دود در آسمان تاریک شب بلند شده بود. انفجارهایی در نزدیکی فرودگاه بیروت نیز گزارش شد.

در همین حال گفته شد که اسرائیل خواستار تخلیه حومه بیروت شده است.

ادامه تهاجم زمینی در جنوب لبنان

پیشروی نیروهای اسرائیلی و تانک‌های ارتش این کشور در جنوب لبنان نیز همچنان ادامه دارد. روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از چند مقام اسرائیلی که در جریان این عملیات قرار دارند، نوشت: هدف از حمله زمینی تاکنون تخریب تونل‌ها و سلاح‌هایی بوده است که حزب‌الله در نزدیکی مرز برای حمله احتمالی به اسرائیل آماده کرده بود. بر این اساس، ارتش قصد ندارد این تهاجم را به یک جنگ زمینی گسترده در لبنان تبدیل کند.

اسرائیل رسماً حملات خود و استقرار نیروهای زمینی را با مبارزه با حزب‌الله توجیه می‌کند. اسرائیل می‌گوید حزب‌الله باید از مرز رانده شود تا حدود ۶۰ هزار اسرائیلی ساکن مناطق مرزی بتوانند به خانه‌های خود بازگردند.

با این حال حملات اسرائیل بدون توجه به تلفات بالای غیرنظامیان که شمار کودکان نیز در آن بسیار است ادامه دارد. دولت لبنان روز پنج‌شنبه شمار کشته‌شدگان لبنانی از آغاز حملات اسرائیل به این کشور را یک‌هزار و ۹۲۸ نفر و مجروح‌شدگان را ۹ هزار و ۲۹۰ نفر اعلام کرد. همچنین از اکتبر ۲۰۲۳ یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در لبنان آواره شده‌اند که ۱۶۰ هزار و ۲۰۰ نفر از آن‌ها در مراکز اسکان آوارگان ثبت‌نام شده‌اند.

حملات هوایی شدید اسرائیل به کرانه باختری

ارتش اسرائیل همچنین به عملیات خود در کرانه باختری ادامه داد. یک هواپیمای جنگی اسرائیلی کافه‌ای در شهر طولکرم واقع در شمال کرانه باختری را بمباران کرد. وزارت بهداشت فلسطین در رام‌الله اعلام کرد که در این حملات دست‌کم ۱۸ نفر کشته شدند. شمار مجروحان هنوز مشخص نیست.

رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که در پی حمله اسرائیل به محله «الحمام» در اردوگاه طولکرم، زاهی عوفی، ملقب به «طوفان» از فرماندهان گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس کشته شده است.

ارتش اسرائیل کشته شدن زاهی عوفی را تأیید کرد و گفت او در عملیات بمب‌گذاری در یک خودرو در تاریخ دوم سپتامبر ۲۰۲۴ در منطقه عطاره نقش داشته و این عملیات را طراحی و رهبری کرده بود.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است:

او در میان فعالیت‌های خود، به بسیاری در منطقه سلاح می‌رساند و قصد داشت چندین عملیات بزرگ دیگر را در کرانه باختری و عمق خاک اسرائیل انجام دهد.

رسانه‌های فلسطینی همچنین گزارش دادند که ارتش اسرائیل ظاهراً قیس رضوان، رهبر شاخه محلی گروه جهاد اسلامی را هم کشته است.

این اولین حمله هوایی اسرائیل در سال‌های اخیر به کرانه باختری است که به‌طور غیرقانونی توسط اسرائیل اشغال شده است.

اسرائیل: ۲۳۰ موشک از لبنان شلیک کرد

در همین حال، از خاک لبنان نیز حزب‌الله دست به حملات گسترده موشکی به اسرائیل زد. ارتش اسرائیل جمعه شب اعلام کرد، ظرف یک روز، حدود ۲۳۰ موشک و چندین پهپاد که توسط حزب‌الله به شمال اسرائیل شلیک شده بود، شمارش شد. روز قبل از آن تعداد این حملات ۱۴۰ مورد بود.

حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد که روز پنج‌شنبه ۱۷ سرباز و افسر ارتش اسرائیل را کشته است.

در بسیاری از شهرهای اسرائیل، آژیرهای هشدار هوایی بارها به صدا درآمد. برخی از موشک‌ها رهگیری شدند و برخی دیگر بر فراز مناطق خالی از سکنه سقوط کردند. اسرائیل تاکنون چیزی در مورد قربانیان احتمالی نگفته است.

پنتاگون: برای پاسخ به حمله ایران با اسرائیل مشورت می‌کنیم

در همین حال، دولت آمریکا همچنان به گفت‌وگو با اسرائیل درباره چگونگی پاسخ به حمله موشکی اخیر ایران ادامه می‌دهد.

سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون در پاسخ به این پرسش که آیا تأسیسات نفتی ایران هدف احتمالی اسرائیل خواهد بود یا خیر، گفت: «ما در حال گفت‌وگو با آن‌ها درباره چگونگی پاسخ به ایران هستیم».

او نخواست وارد جزئیات بیشتر شود و تنها به این بسنده کرد که «ما به‌دنبال درگیری و جنگ با هیچ گروه یا کشوری در منطقه نیستیم».

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود که ایالات متحده در حال گفت‌وگو درباره موضع خود در مورد حمله احتمالی اسرائیل به تأسیسات نفتی ایران است. این اظهارات به سرعت باعث تزلزل در بازار نفتی شد و قیمت نفت خام روز پنج‌شنبه ۵ درصد افزایش یافت. جو بایدن پیش از این گفته بود با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران مخالف است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کیف فرمایشی جنگ !

    بر چشم بد لعنت

  • مکعب خلقت

    فعلا اصول‌گرا هستیم در مواجهه با جنگ هسته ای یا اتمی !