ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای: دشمن ایران همان دشمن فلسطین و لبنان است

رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نماز جمعه تهران به پیوندهای تاریخی شیعیان ایران و لبنان اشاره کرد، خواستار همبستگی ملت‌های مسلمان شد و اسرائیل را یک رژیم «ناپایدار» خواند.

برای نخستین بار پس از پنج سال، نماز جمعه تهران به تاریخ ۱۳ مهر به امامت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، برگزار شد.

خامنه‌ای پیشتر در دی‌ماه ۱۳۹۸ و پس از ترور قاسم سلیمانی امامت نماز جمعه را برگزار کرد.

این‌بار، ترور حسن نصرالله و چند فرمانده ارشد حزب‌الله به همراه عباس نیلفروشان، از فرماندهان سپاه پاسداران، و عملیات انتقام‌جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حمله موشکی دهم مهر به اسرائیل بهانه آن بوده که علی خامنه‌ای خود امامت نماز جمعه تهران را بر عهده بگیرد.

خامنه‌ای در آغاز خطبه اول، با ارجاع به قرآن، مفهوم «ولایت» را به معنای پیوستگی مؤمنان با یکدیگر تعبیر کرد و آن را «رحمت الهی» خواند و گفت:

اگر ملت‌های مسلمان این همبستگی را با هم داشته باشند موجب این است که عزت خداوند پشت سر شماست و بر همه موانع غلبه پیدا کرده و بر همه دشمنان پیروز می‌شوید و حکمت الهی پشت سر شماست یعنی همه قوانین آفرینش جهت پیشرفت شما به کار گرفته خواهد شد. این منطق و سیاست قرآن است.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه، با ساختن جبهه‌ای واحد بر اساس تعلق دینی گفت «دشمن ملت ایران همان دشمن ملت فلسطین، لبنان، عراق، مصر، سوریه و یمن است.» او هدف این دشمن را «حمله به جمعیت‌های مسلمان» خواند که به ادعای او با روش‌های مختلفی انجام می‌شود: «یک‌جا با جنگ روانی، یک‌جا با فشار اقتصادی، یک‌جا با بمب‌های دو تُنی، یک‌جا با لبخند».

خامنه‌ای در توجیه مداخله‌ی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه و به‌ویژه در منازعه فلسطین و اسرائیل، گفت هر ملتی که می‌خواهد به «محاصره فلج‌کننده دشمن» دچار نشود، باید «وقتی دید دشمنان سراغ یک ملت دیگر رفت خود را با آن ملت مظلوم و زیر ستم شریک بداند و به او کمک کند تا دشمن آن‌جا موفق نشود». او در ادامه افزود: «باید کمربند دفاعی، استقلال‌طلبی  و عزت را از افغانستان تا یمن و از ایران تا غزه و لبنان در همه کشورهای اسلامی ببندیم.»

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به «احکام دفاعی اسلام» و قوانین بین‌المللی و بیان اینکه «دفاع فلسطینی‌ها مشروع است و حمایت از آن‌ها هم مشروع است» گفت که «هر ملتی از خاک، نام و منافع خود در مقابل تعرض دفاع کند» و «هیچ کس بر اساس هیچ منطقی حق ندارد به حزب‌الله لبنان اعتراض کند که از قیام ملت فلسطین حمایت کردید».

خامنه‌ای در ادامه و بر همین مبنا عملیات هفتم اکتبر حماس علیه اسرائیل، موسوم به «طوفان الاقصی» را که منجر به آغاز مرحله اخیر حملات اسرائیل به غزه شد، «یک حرکت درست، منطقی و قانونی» خواند.

خامنه‌ای همچنین با اشاره به حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اسرائیل افزود که «کار درخشان نیروهای مسلح ما نیز برای دفاع از مردم غزه و فلسطین کاملاً قانونی و مشروع بود.» رهبر جمهوری اسلامی همچنین این عملیات را «کمترین مجازات» برای اسرائیل که او آن را «رژیم خون آشام و گرگ صفت و سگ هار آمریکا در منطقه» خواند، دانست و افزود که «جمهوری اسلامی هر وظیفه‌ای در این زمینه داشته باشد با قدرت و صلابت انجام خواهد داد» و در عین حال تأکید کرد که در انجام این وظیفه «نه تعلل می‌کنیم نه شتاب‌زده می‌شویم».

رهبر جمهوری اسلامی خطبه دومش را به زبان عربی ایراد کرد. او در آغاز این خطبه حسن نصرالله را «زبان گویای ملت‌های منطقه» خواند و عزاداری برای او را از جنس عزاداری برای حسین، امام سوم شیعیان دانست که به گفته او عزاداری «زنده‌کننده و امیدآفرین» است. او افزود که «خواسته امروز سیدحسن نصرالله از لبنان و حزب‌الله ناامید نشدن است».

اسرائیل در ادامه ترور فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان و هدف قرار دادن پایگاه‌های شبه‌نظامیان حامی جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه، جمعه ششم مهر / ۲۷ سپتامبر در حمله‌ای به محله ضاحیه بیروت، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان را کشت.

خامنه‌ای در ادامه ترور و بمباران اسرائیل را عامل «تراکم خشم و افزایش انگیزه‌ی مردم و سر برآوردن مردان و سرداران و رهبران و از جان‌گذشتگان بیشتر» دانست.

علی خامنه‌ای در ادامه حزب‌الله و نصرالله را «عصاره‌ی فضائل تاریخی و هویّتی لبنان» خواند و به پیوندهای تاریخی شیعیان ایران و لبنان اشاره کرد و گفت:

ما ایرانی‌ها از زمانی دور با لبنان و امتیازهایش آشناییم؛ کسانی چون شهید محمد بن مکی عاملی، و علی بن عبدالعال کَرَکی، شهید زین‌الدین عاملی، و حسین بن عبدالصّمد عاملی، و پسرش محمّد بهاءالدّین، معروف به شیخ بهائی و غیر آنها از مردان علم و دین، ایران را در دولت‌های سربداران و صفوی در قرن‌های هشتم و دهم و یازدهم هجری از برکات دانش سرشار خود بهره‌مند کرده‌اند.

حکومت سربداران در شمال شرق ایران در قرن چهاردهم میلادی و حکومت صفویه برای تحکیم پایه‌های قدرت و ایدئولوژی خود، روحانیان شیعه را از جبل عامل لبنان به ایران دعوت کردند و از آن‌ها در ساختار سیاسی و دینی حکومت خود بهره بردند.

خامنه‌ای در ادامه اسرائیل را «ابزار آمریکا و همدستانش برای تصاحب همه منابع خاورمیانه و استفاده از آن در درگیری‌های بزرگ جهانی» خواند. به ادعای خامنه‌ای، آمریکا قصد دارد اسرائیل را به «دروازه صادرات انرژی از منطقه به جهان غرب و واردات کالا و فن‌آوری از غرب به منطقه» تبدیل کند.

او همچنین اسرائیل و حضور قدرت‌های غربی را عامل «جنگ، ناامنی و عقب‌ماندگی» در منطقه خواند.

رهبر جمهوری اسلامی در پایان اسرائیل را «با تزریق حمایت‌های آمریکا» سرپا خواند و همچون دعاوی سال‌های پیش خود گفت که این وضعیت «دیری نخواهد پایید». او اسرائیل را «رژیم خبیث و ناپایدار» خواند اما برخلاف سابق، زمان مشخصی برای این امر تعیین نکرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • دیگ به دیگ میگه روت سیاه!

    دیگ به دیگ میگه روت سیاه! هیچ فرق اساسی بین مذهبیون افراطی اسرائیلی و حزب الله ی ها نیست. اما این وسط، این ما ملت درمانده ی بی امید، بی هیچ سازماندهی و پر از هر گونه تفرقه و تشتت هستیم، که تکه تکه خواهیم شد!