ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله به مقر اطلاعات حزب‌الله؛ بایدن می‌گوید بیش از هر دولت دیگری به اسرائیل کمک کرده ‌است

رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه گفت که اگر جای اسرائیل باشد به گزینه‌های دیگری غیر از حمله به میادین نفتی ایران فکر می‌کند و افزود که فکر می‌کند اسرائیل هنوز به این نتیجه نرسیده است که چگونه به ایران پاسخ دهد.

اسرائیل روز جمعه ۴ اکتبر/ ۱۳ مهر اعلام کرد که مقر اطلاعاتی حزب الله در بیروت را هدف قرار داده و در حال ارزیابی خسارات پس از یک سری حملات به شخصیت‌های ارشد این گروه است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که حمله هوایی به بیروت، بخشی از یک حمله گسترده‌تر است که بیش از ۱٫۲ میلیون لبنانی را از خانه‌های خود رانده است. اسرائیل می‌گوید در حمله روز پنج‌شنبه هم جانشین بالقوه سید حسن نصرالله را که یک هفته پیش توسط اسرائیل کشته شد، هدف قرار داده است.

وضعیت هاشم صفی‌الدین

سرنوشت هاشم صفی‌الدین، یکی از مقام‌های حزب الله نامشخص است و نه اسرائیل و نه حزب الله هیچ اظهار نظری نکرده‌اند.

اداو شوشانی، یک مقام نظامی اسرائیلی روز جمعه گفت که ارتش همچنان در حال ارزیابی حملات هوایی پنجشنبه شب است که به گفته او مقر اطلاعات حزب الله را هدف قرار داد. پیش‌تر ارتش اسرائیل گزارش داده بود که محمد راشد سکافی، رئیس شبکه‌های ارتباطی حزب الله را کشته است. این سازمان از اظهار نظر درباره این گزارش مبنی بر هدف قرار گرفتن صفی‌الدین خودداری کرد. حزب الله درباره سرنوشت سکافی نیز اظهارنظری نکرد.

بامداد روز شنبه صدای چند انفجار در بیروت شنیده شد و ستون‌های دود بر فراز حومه جنوبی بیروت قابل دیدن بود.  ارتش اسرائیل همچنین سه هشدار برای ساکنان این منطقه صادر کرد تا فوراً آنجا را تخلیه کنند.

حزب‌الله در بیانیه‌ای در بامداد روز شنبه همچنین اعلام کرد که ارتش اسرائیل در تلاش است تا به شهرک اودیسه در جنوب لبنان نفوذ کند و درگیری‌ها در آنجا ادامه دارد.

در عین حال حماس نیز اعلام کرد سعید عطاالله علی، یکی دیگر از فرماندهان گردان‌های عزت‌الدین القسام (شاخه مسلح حماس)، به همراه همسر و دو دخترش در حمله هوایی اسرائيل به اردوگاه پناهندگان بداوی در حومه طرابلس، شمال لبنان کشته شده است. این منطقه تاکنون در درگیری‌های اخیر هدف قرار نگرفته بود.

نتانیاهو و بایدن؛ انتخابات در راه است

اسرائیل در پاسخ به حمله موشکی بالستیک ایران در روز سه‌شنبه گزینه‌هایی را بررسی کرده است. در همین حال قیمت نفت به دلیل احتمال حمله به تاسیسات نفتی ایران افزایش یافته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا روز جمعه گفت که اگر جای اسرائیل باشد به گزینه‌های دیگری غیر از حمله به میادین نفتی ایران فکر می‌کند و افزود که فکر می‌کند اسرائیل هنوز به این نتیجه نرسیده است که چگونه به ایران پاسخ دهد.

در یک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفید از بایدن پرسیده شد که آیا فکر می‌کند نخست‌وزیر اسرائیل با پشت کردن به تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش، تلاش می‌کند تا بر انتخابات ۵ نوامبر آمریکا که در آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق جمهوری‌خواه با کامالا هریس، معاون دموکرات رئیس‌جمهور روبرو می‌شود، تأثیر بگذارد. بایدن در پاسخ گفت:

آیا او تلاش می‌کند بر انتخابات تأثیر بگذارد، نمی‌دانم، اما روی آن حساب نمی‌کنم. هیچ دولتی بیشتر از من به اسرائیل کمک نکرده است.

آمار تلفات و وضعیت انسانی

دولت لبنان می‌گوید که بر اثر حملات اسرائیل بیش از ۲ هزار نفر در سال گذشته در لبنان کشته شده‌اند که بیشتر آن‌ها در دو هفته گذشته بوده است. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل تلفات غیرنظامیان را «کاملاً غیرقابل قبول» خواند. دولت لبنان با اشاره به کشته شدن ده‌ها زن و کودک، اسرائیل را به هدف قرار دادن غیرنظامیان متهم کرده است.

اسرائیل می‌گوید که اماکن نظامی را هدف قرار می‌دهد و اقداماتی را برای کاهش خطر آسیب به غیرنظامیان انجام می‌دهد و حزب الله و حماس را به پنهان شدن در میان غیرنظامیان متهم می‌کند که آن‌ها این ادعا را رد می‌کنند.

سازمان بهداشت اسلامی که یک آژانس دفاع مدنی مرتبط با حزب الله است، گفت ۱۱ پزشک در سه حمله جداگانه اسرائیل در روز جمعه در جنوب لبنان کشته شدند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در روز گذشته چندین انبار تسلیحات، مراکز فرماندهی و کنترل و زیرساخت‌های حزب الله در منطقه بیروت را هدف قرار داده است.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، در سفر به بیروت و دیدار با مقامات ارشد لبنانی، گفت که تهران از تلاش‌ها برای آتش‌بس در لبنان به شرط حمایت حزب‌الله و همزمان با آتش‌بس غزه حمایت می‌کند. طبق گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران او روز شنبه به دمشق رفته و با بشار اسد، رئيس جمهوری سوریه «درباره تحولات اخیر منطقه» گفت‌وگو کرده است.

کشته شدن یک آمریکایی

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که یک آمریکایی در هفته گذشته در لبنان کشته شد و واشنگتن در تلاش برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در این زمینه است.

کامل احمد جواد، اهل دیربورن میشیگان، به گفته دخترش، دوستش و نماینده کنگره آمریکا که نماینده منطقه او بود، روز سه‌شنبه در یک حمله هوایی اسرائیل کشته شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این وزارتخانه از این رویداد ناراحت شده است و افزود: «این یک الزام اخلاقی و استراتژیک است که اسرائیل تمام اقدامات احتیاطی ممکن را برای کاهش آسیب غیرنظامیان انجام دهد.»

تحرکات نظامی اسرائیل

ارتش اسرائیل اعلام کرد که حدود ۷۰ پرتابه از لبنان به سمت خاک اسرائیل در شامگاه جمعه پرتاب شد که یا رهگیری شد یا در زمین باز سقوط کرد. اسرائیل هفته گذشته و پس از حملات موشکی ایران، نیروی زمینی‌اش را به لبنان اعزام کرد.

اسرائیل گفته است که عملیات زمینی‌اش در روستاهای نزدیک مرز متمرکز شده است، اما مشخص نکرده است که تا چه اندازه در عمق خاک لبنان پیشروی خواهند کرد یا تا چه زمانی این عملیات ادامه خواهد داشت.

اسرائیل می‌گوید هدف از این عملیات تضمین امنیت ساکنان شهرک‌ها و روستاهای شمال اسرائیل در بازگشت به خانه‌هایشان است. افرادی که در نتیجه حملات حزب‌الله در یک سال گذشته آواره شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • A3EILM2S2Y @ €€€

    آخر خط هست ! از نوشیدنی لذت ببرید !!!