ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در حملات اسرائیل به بیروت ۲۲ نفر کشته و دو نیروی حافظ صلح سازمان ملل زخمی شدند

در میان کشته‌شدگان این حملات یک خانواده هشت نفره، از جمله سه کودک بودند که از جنوب به این منطقه پناه آورده بودند.

اسرائیل در حملات هوایی روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر / ۱۰ اکتبر به مرکز بیروت ۲۲ نفر را کشت و بیش از ۱۰۰ نفر را مجروح کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی لبنانی می‌نویسد این حملات یک مقام ارشد حزب‌الله را نیز هدف قرار داده بود که از این حمله جان به در برده است.

در جنوب لبنان، دو نیروی حافظ صلح سازمان ملل متحد نیز در پی شلیک تانک اسرائیلی به یک برج نگهبانی در مقر اصلی نیروهای سازمان ملل در ناقوره، مجروح شدند.

دور تازه درگیری میان اسرائیل و حزب‌الله یک سال پیش، زمانی که حزب‌الله به حمایت از گروه مسلح فلسطینی حماس در آغاز جنگ غزه درآمد، آغاز شد. این درگیری‌ها در هفته‌های اخیر به شدت تشدید شده است و اسرائیل مناطق جنوبی بیروت، جنوب لبنان و دره بقاع را بمباران کرده و بسیاری از رهبران ارشد حزب‌الله، از جمله سید حسن نصرالله، رهبر این گروه را به قتل رسانده است.

به نوشته رویترز، هدف حمله روز پنج‌شنبه اسرائیل، وَفیق صفا بوده است. صفا که ریاست واحد هماهنگی و ارتباطات حزب‌الله را بر عهده دارد و مسئول همکاری با نهادهای امنیتی لبنان است، از این حمله جان به در برد.

اسرائیل در این حملات یک محله مسکونی پرتراکم در مرکز بیروت را که شامل آپارتمان‌ها و فروشگاه‌های کوچک بود هدف قرار داد.

رویترز همچنین می‌نویسد که اسرائیل قبل از حملات هیچ هشداری برای تخلیه صادر نکرده و قبلاً این منطقه را که از حومه جنوبی بیروت - مقر حزب‌الله - فاصله دارد، هدف قرار نداده بود.

در میان ۲۲ کشته‌شده این حملات یک خانواده هشت نفره، از جمله سه کودک بودند که از جنوب به این منطقه پناه آورده بودند.

اسرائیل در طول یک سال گذشته دست‌کم ۲۱۶۹ نفر را در لبنان کشته است. اکثر این افراد از تاریخ ۲۳ سپتامبر تاکنون کشته شده‌اند که اسرائیل حملات خود به جنوب لبنان را گسترش داده است.

نیروی حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (UNIFIL) نیز اعلام کرد که در پی شلیک تانک اسرائیلی به یک برج نگهبانی در مقر اصلی این نیروها در ناقوره، دو تن از نیروهایش مجروح شده‌اند.

به گفته رتنو مارسودی، وزیر خارجه اندونزی، این دو نیرو اهل اندونزی بودند و پس از درمان به دلیل جراحات جزئی در وضعیت خوبی قرار دارند.

به گفته ژان-پیر لاکروا، رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در شورای امنیت، امنیت بیش از ۱۰هزار و ۴۰۰ نیروی حافظ صلح سازمان ملل در لبنان «بیش از پیش در معرض خطر» قرار دارد و عملیات این نیروها از اواخر سپتامبر تقریباً متوقف شده است.

یونیفیل حملات به نیروهای حافظ صلح را «نقض جدی حقوق بشردوستانه بین‌المللی» می‌خواند.

با این‌همه، حافظان صلح سازمان ملل مصمم هستند که در پست‌های خود در جنوب لبنان باقی بمانند.

۵۰ کشور تأمین‌کننده نیروهای حافظ صلح روز پنج‌شنبه توافق کردند که این نیروها را بین رود لیتانی در شمال و مرزِ به‌رسمیت‌شناخته‌شده سازمان ملل بین لبنان و اسرائیل که به خط آبی معروف است، مستقر نگه دارند.

آندرئا تِنِنتی، سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل می‌گوید «ما اینجا هستیم چون شورای امنیت سازمان ملل از ما خواسته که اینجا باشیم. بنابراین تا زمانی که اوضاع برایمان ناممکن نشود، می‌مانیم.»

نیروهای اسرائیلی همچنین به یک موضع دیگر در همان نزدیکی شلیک کردند که باعث آسیب دیدن خودروها و سیستم ارتباطی شد.

به گفته نیروهای حافظ صلح روز چهارشنبه ۱۸ مهر / ۹ اکتبر نیز اسرائیل دوربین‌های نظارتی منطقه را هدف قرار داده و از کار انداخت.

یونیفیل وظیفه دارد به ارتش لبنان کمک کند تا جنوب کشور را از وجود سلاح‌ها و پرسنل مسلح به جز نیروهای دولتی پاکسازی کند. این مسئله باعث تنش با حزب‌الله شده است که عملاً کنترل منطقه را در دست دارد.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به شدت نگران گزارش‌های شلیک نیروهای اسرائیلی به مواضع سازمان ملل است و از اسرائیل خواستار جزئیات بیشتر شد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفته که نیروهایش در منطقه ناقوره «نزدیک به یک پایگاه یونیفیل» فعالیت کرده‌اند و «به همین دلیل، نیروهای اسرائیلی به نیروهای سازمان ملل در منطقه دستور دادند که در مکان‌های امن باقی بمانند، و پس از آن نیروها در منطقه آتش گشودند.»

چین نیز حمله اسرائیل به مقر نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان را «قویاً محکوم کرد».

همزمان با این تحولات ارتش بلژیک ۱۰۰ شهروند اروپایی شامل ۵۸ بلژیکی و وابستگانشان، ۴۱ هلندی، ۱۱ فرانسوی و یک لوکزامبورگی را با هواپیمای نظامی از لبنان خارج کرد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.