ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه حملات سنگین اسرائیل به لبنان و غزه: بیم گسترش جنگ در آستانه ۷ اکتبر

دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت ۷ اکتبر خواهان آزادی بدون قید و شرط گروگان‌های اسرائيلی و پایان جنگ و خونریزی در غزه و لبنان شد. هزاران نفر در شهرهای مختلف جهان علیه جنگ تظاهرات کردند.

در شرایطی که یکسال پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل و شروع قتل‌عام فلسطینیان در غزه هیچ نشانه‌ای از احتمال توقف جنگ اسرائيل علیه حماس و غزه دیده نمی‌شود و دامنه این جنگ به لبنان نیز گسترش پیدا کرده است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای ویدئویی به مناسبت سالگرد یک‌ساله حملات ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل، خواستار آزادی «بدون قید و شرط» تمامی گروگان‌های اسرائیلی شد.

او در این پیام ویدیویی گفت: «حمله ۷ اکتبر جان‌های بسیاری را زخمی کرد، و در این روز، ما به یاد همه کسانی هستیم که به طرز وحشیانه‌ای کشته شدند و خشونت‌های غیرقابل تصوری، از جمله خشونت جنسی، را تجربه کردند در حالی که فقط داشتند زندگی می‌کردند». گوترش از حماس خواست تا به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اجازه دسترسی به گروگان‌های اسرائيلی را بدهد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دبیرکل سازمان ملل درباره «خشونت‌ها و خونریزی‌های تکان‌دهنده» که پس از وقایع ۷ اکتبر رخ داده است نیز سخن گفت و تأکید کرد جنگی که به دنبال این حملات آغاز شده، همچنان در حال تحمیل«رنج عمیقی» بر مردم غزه و اکنون لبنان است.

او افزود:

زمان آن رسیده که گروگان‌ها آزاد شوند، اسلحه‌ها خاموش شوند، رنج‌ها پایان یابد و صلح، قانون بین‌المللی و عدالت در منطقه برقرار شود.

ساعاتی پیش از این بیانیه، ارتش اسرائیل نیز بیانیه‌ای را منتشر کرد و در خلال آن وعده داد در سالگرد ۷ اکتبر دامنه حملات خود را گسترش دهد و به حمله موشکی ایران نیز با «روش، مکان و زمان» دلخواه خود پاسخ دهد. برخی رسانه‌های اسرائیلی از طرح ارتش اسرائيل برای حمله «جدی و قابل توجه» در پاسخ به ایران، نوشتند.

با افزایش بیم گسترش دامنه جنگ در سالگرد حمله ۷ اکتبر، یک مقام دفاعی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده ارشد سنتکام در منطقه به خاورمیانه سفر کرده است اما از اعلام نام کشور مقصد یا تأیید گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر حضور او در این کشور برای مشاوره با مقام‌های نظامی اسرائیل، خودداری کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هم در تماس‌های تلفنی با وزرای امور خارجه فرانسه، قطر و عربستان سعودی درباره درگیری‌های جاری در اسرائیل، غزه و لبنان گفتگو کرد. به گفته یک سخنگو، بلینکن با ژان نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه، درباره اهمیت دیپلماسی برای حل این درگیری‌ها صحبت کرده و با فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی هم درباره «تلاش‌ها برای برآورده کردن نیازهای فوری در لبنان، دستیابی به آتش‌بس در غزه و کاهش تنش‌های منطقه‌ای» رایزنی کرده است. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر هم در گفت‌وگو با بلینکن درباره «اهمیت اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل برای اجازه بازگشت غیرنظامیان به خانه‌هایشان در لبنان و اسرائیل و همچنین تلاش‌های مداوم برای دستیابی به آتش‌بس در غزه» صحبت کرده است.

حملات سنگین اسرائیل به بیروت

اسرائيل در شامگاه یکشنبه ۶ اکتبر/۱۵ مهر حملات هوایی سنگینی را به بیروت انجام داد. شبکه الجزیره در این رابطه نوشت جنگنده‌های اسرائیلی در بیش از ۳۰ بمباران حومه جنوبی بیروت را هدف گرفته اند. طبق گزارش رسانه‌های لبنانی این خشونت‌بارترین حملات شبانه در تهاجم تازه اسرائيل به لبنان بوده است. شمار کشته‌شدگان و زخمی‌ها هنوز اعلام نشده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در این حمله‌ها انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله در بیروت را هدف قرار داده است. حساب کاربری ارتش اسرائيل در ایکس/توییتر نوشت جنگنده‌های اسرائیلی در سراسر بیروت به تعدادی از انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله و زیرساخت‌های دیگر حمله کرده اند.

خبرگزاری ملی لبنان (NNA) گزارش داد در خشونت‌بارترین شب بیروت، این شهر شاهد انفجارهای عظیمی بوده و منطقه ضاحیه در دود سیاه پوشیده شده است.

ارتش اسرائيل روز یکشنبه در اعلامیه‌ای که نشان از توسعه حمله به لبنان دارد، به ساکنان ۲۵ روستای واقع در جنوب لبنان از جمله حولا، میس الجبل و بیلدا هشدار داد خانه‌هایشان را تخلیه و ترک کنند و گرنه «جانشان را در معرض خطر قرار داده اند». جنگنده‌های اسرائیل همزمان کفرکیلا را بمباران کردند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که در این حمله علی طویل، از فرماندهان حزب‌الله که اسرائیل او را مسئول حمله به روستای یووال در تاریخ ۱۴ ژانویه بود می‌داند، کشته است.

از سوی مقابل حزب‌الله لبنان نیز به حملات موشکی به اسرائيل ادامه داد و ادعا کرد که نیروهایش از زمان آغاز عملیات زمینی ارتش اسرائیل در جنوب لبنان در اوایل هفته، حداقل ۲۵ سرباز اسرائیلی را کشته‌اند. حزب‌الله اعلام کرد که موشک‌هایی را به سمت «شرکت ATA برای صنایع نظامی نزدیک به پایگاه سخنین» در نزدیکی حیفا، شلیک کرده است. ارتش اسرائیل هم گفت که از دو پرتابه‌ای که از لبنان شلیک شده یکی رهگیری شده و دیگری بدون خسارت در زمین فرود آمده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل روز شنبه ضمن تأیید کشته‌شدن ۹ سرباز اسرائیلی در جنوب لبنان از آغاز تهاجم جدید، ادعا کرد که اسرائیل در عملیات زمینی خود در جنوب لبنان، ۴۴۰ جنگجوی حزب‌الله را کشته و دو هزار هدف حزب‌الله را نابود کرده است.

حزب‌الله تاکنون آماری از کشته‌شدگان خود منتشر نکرده است.

طبق گزارش مقام‌های لبنانی حملات اسرائیل صدها غیر نظامی لبنانی را به کام مرگ فرستاده و حداقل ۱,۲ میلیون نفر، یعنی تقریبا یک چهارم جمعیت را مجبور به آوارگی و ترک خانه‌هایشان کرده است.

در عین‌حال بسیاری از کشورها به خارج کردن شهروندانشان از لبنان ادامه می‌دهند. وزارت امور خارجه استرالیا اعلام کرد که ۴۰۷ استرالیایی و اعضای خانواده‌هایشان شب گذشته بیروت را با دو پرواز دولتی ترک کردند. در عین‌حال گفته می‌شود انفجارهای شب گذشته لبنان به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بیروت نیز رسیده است و احتمال آسیب‌دیدن فرودگاه در حملات اسرائیل وجود دارد.

فرانسه خواستار توقف فروش تسلیحات به اسرائیل شد

در شرایطی که هر ساعت به تعداد فلسطینی‌های کشته‌شده در غزه افزوده می‌شود، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز شنبه خواستار توقف فروش سلاح به اسرائیل شد. ۸۸ عضو سازمان بین‌المللی فرانکوفونی(فرانسه زبانان) هم خواستار «آتش‌بس فوری و پایدار» در لبنان شدند.

امانوئل ماکرون در گفت‌وگویی با رادیو فرانس اینتر گفت باید ارسال تسلیحاتی که در درگیری‌های غزه استفاده می‌شود به‌عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای یافتن یک راه‌حل سیاسی، متوقف شود.

ماکرون افزود: «من فکر می‌کنم اولویت امروز بازگشت به یک راه‌حل سیاسی است و این‌که ارسال تسلیحاتی که در غزه استفاده می‌شود متوقف شود. فرانسه هیچ تسلیحاتی ارسال نمی‌کند. اولویت ما اکنون جلوگیری از تشدید اوضاع است. مردم لبنان نباید قربانی شوند و لبنان نمی‌تواند به غزه دیگری تبدیل شود.»

این اظهارات ماکرون در حالی بیان می‌شود که ژان نوئل باروت، وزیر امور خارجه کابینه‌اش در سفر چهار روزه‌ای به خاورمیانه به سر می‌برد و این سفر روز دوشنبه در اسرائیل به پایان می‌رسد.

فرانسه از تأمین‌کنندگان عمده تسلیحات برای اسرائیل نیست. با این‌حال طبق گزارش سالانه صادرات تسلیحاتی وزارت دفاع، فرانسه در سال گذشته به ارزش ۳۰ میلیون یورو تجهیزات نظامی به اسرائیل ارسال کرده است.

اظهارات ماکرون به واکنش بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائيل و در ادامه تأکید فرانسه بر دوستی با اسرائیل منجر شد. دفتر نتانیاهو ویدیویی را از واکنش نتانیاهو منتشر کرد که گفت: «اسرائیل با حمایت یا بدون حمایت پیروز خواهد شد» و افزود درخواست برای تحریم تسلیحاتی «شرم‌آور» است. در ادامه دفتر ماکرون هم اعلام کرد که فرانسه «دوست وفادار اسرائیل» است و افزود که واکنش نتانیاهو «بیش از حد و دور از دوستی بین فرانسه و اسرائیل» بوده است.

حمله مرگبار اسرائیل به یک مدرسه و یک مسجد در غزه

اسرائیل همچنان در جنگ با حماس به کشتار فلسطینیان در غزه نیز ادامه می‌دهد.

وزارت بهداشت غزه، یکشنبه ۶ اکتبر تعداد کشته‌شدگان در حملات اسرائیل از اکتبر گذشته تاکنون را دست‌کم ۴۱ هزار و ۸۷۰ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۹۷ هزار و ۱۶۶ نفر اعلام کرد. به‌خاطر ماندن جسدها زیر آوارهای سنگین و مفقودالاثرشدن هزاران نفر در جنگ، ارقام واقعی بالاتر از این آمارها برآورد می‌شوند.

طبق گزارش این وزارتخانه در حملات ۲۴ ساعت گذشته اسرائیل ۴۵ فلسطینی کشته و ۲۵۶ نفر زخمی شده اند.

طبق گزارش شبکه الجزیره ارتش اسرائيل یک مسجد و یک مدرسه را که محل سکونت آوارگان فلسطینی در مرکز غزه بود با این ادعا که حماس از دو ساختمان مذکور به‌عنوان مراکز «فرماندهی و کنترل» استفاده می‌کرده، بمباران کرد. این بمباران جان دست‌کم ۲۴ فلسطینی را گرفت و ۹۳ نفر دیگر را زخمی کرد.

دفتر رسانه‌ای دولت غزه بمباران «مسجد الاقصی» و «مدرسه ابن رشد» را «کشتار وحشیانه» خواند و تأکید کرد که هر دو ساختمان به پناهگاه آوارگان تبدیل شده بودند و صدها نفر در آن‌ها سکونت داشتند.

اسرائيل علاوه بر این حملات، در ۴۷ ساعت گذشته بیش از ۲۷ حمله به ۲۷ خانه و مرکز اسکان مردم در سراسر نوار غزه انجام داده است.

در حملات هوایی اسرائیل به شمال غزه هم حداقل ۱۱ نفر کشته شده و بسیاری دیگر در بیت حنون، بیت لاهیا و جبالیا زیر آوارها مانده اند.

تظاهرات ضد جنگ در آستانه ۷ اکتبر

روز شنبه ششم اکتبر ده‌ها هزار نفر در شهرهای بزرگ جهان، از جمله لندن، پاریس و رم، به خیابان‌ها آمدند و خواستار خاتمه جنگ اسرائیل علیه غزه و پایان خونریزی‌ها در غزه و منطقه خاورمیانه شدند.

در بریتانیا حدود ۴۰,۰۰۰ تظاهرکننده حامی فلسطین در مرکز لندن راهپیمایی کردند. هزاران نفر دیگر هم در پاریس، رم، مانیل، کیپ‌تاون، نیویورک، سیدنی و ملبورن به خیابان‌ها آمدند. تظاهراتی نیز در نزدیکی کاخ سفید در واشنگتن علیه حمایت آمریکا از اسرائیل در کارزارهای نظامی در غزه و لبنان صورت گرفت که نزدیک به هزار نفر در آن شرکت کردند.

در جریان تظاهرات ضدجنگ در واشنگتن یک مرد خود را به آتش کشید. خبرگزاری رویترز تصاویری از او در حالی که دستش آتش‌ گرفته منتشر کرد و همچنین تصاویری از حاضران که با استفاده از شال‌هایشان تلاش می‌کردند آتش را خاموش کنند. روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که این مرد، که نامش فاش نشده، ادعا کرده است که او یک روزنامه‌نگار است و به خاطر انتشار اطلاعات نادرست درباره بحران خاورمیانه احساس گناه می‌کند.

در همین زمینه:



این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.