ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سالگرد قیام ژینا

با یک صدا: «بیزارم از دین شما»

فرشته نزاکتی ــ ترانه‌ فقط سه بیت است که در جریان قیام ژینا دو بیت آن بیانگر خشم و نفرت ملت ایران از حکومت شد. ما همه صدای این بیزاری و خشم را از حنجره قدرتمند صبا ضامنی شنیدیم. گفت‌و‌گویی با او.

یکی از مهم‌ترین رویدادها در جریان قیام ژینا، قتل کیان پیرفلک در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ بود. همزمان با این رویداد تأثربرانگیز صبا ضامنی ترانه «بیزارم از دین شما/ نفرین به آیین شما» را اجرا کرد و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت. در کمتر از ۲۴ ساعت ۱۳ میلیون نفر این اجرا را دیدند و هزاران بار آن را به اشتراک گذاشتند. صدای خشم و نفرت مردم از متشرعان اکنون از حنجره یک زن توانا به گوش می‌رسید.

با صبا ضامنی گفت‌وگو کرده‌ایم:  

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

صبا ضامنی که در رشته آواز فعالیت می‌کند، از سن بسیار کم به عنوان همخوان و تحت هدایت مادرش کارش در عرصه موسیقی را با گروه آئینی تئاتر به کارگردانی پری صابری آغاز کرد و سپس به عضویت گروه تلفیقی «آوای مهربانی» درآمد و چندین اجرا در کنسرت‌هایی در داخل و خارج از کشور داشت. او در مصاحبه با زمانه می‌گوید به زودی اما دامنه فعالیت او به عنوان یک خواننده زن را محدود کردند و ناچار با اجرا در کافه‌ها و عمارت‌ها و برخی مراکز فرهنگی خصوصی به موسیقی زیرزمینی روی آورد. مأموران امنیتی که فعالیت‌های او را زیر نظر داشتند، در یکی از اجراها، او را روی صحنه بازداشت کردند و چنین بود که او از زندان قرچک ورامین سردرآورد.

صبا ضامنی در ادامه مصاحبه با زمانه می‌گوید هنگامی که کیان پیرفلک به قتل رسید، ترانه «بیزارم از دین شما» از سروده‌های سید شهاب‌الدین موسوی در ذهن او بود. خشم او از این جنایت‌ها تبدیل به یک ملودی شد. او می‌گوید در آن زمان دچار شک شده بود و از خود می‌پرسید چرا ظلم اتفاق می‌افتد و در همان حال با مشت روی درامز می‌کوبید که شعر ترانه موسوی به ذهن او رسید.

سید شهاب‌الدین موسوی از گروه مداحانی‌ست که به این نتیجه رسیده‌اند که مداحی به عنصری ضد خود تبدیل شده و در تلاش‌اند که به جای آنکه صدای حکومت باشند، به مردم نزدیک شوند.  

علاوه بر صبا ضامنی، جی دال و سامی بیگی و ایمانمون در ترانه‌ای به نام «نفرین»،شعر شهاب‌الدین موسوی را به شکل دیگری همراه با رپ با محتوای قوی سیاسی و اجتماعی منتشر کرده‌اند.

ضامنی می‌گوید این ترانه با زبان خود حاکمیت سرکوبگر به خودشان دشنام می‌دهد:

بیزارم از دین شما، نفرین به آیین شما
از پینه پیشانی و دل‌های سنگین شما
‌ای شهر بی‌آیین شده، ‌ای مردم نفرین شده
‌ای عالمی بی‌دین شده، از عهد ننگین شما

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مراسم عزاداری دهه‌ی اول محرم در سال جاری با سال‌های گذشته تفاوت چشمگیری داشت: برای اولین بار سویه‌های اعتراضی نسبت به وضع موجود در نوحه‌ها صراحت و وضوحی باورنکردنی یافت. علاوه بر جنبه‌های اعتراضی در نوحه‌های عزاداری، مفاهیم معطوف به جنبش اعتراضی که در سال گذشته به اوج رسید، نیز ابراز می‌شد.

اغراق نکرده‌ایم اگر بگوییم علاوه بر اشعار جریان ساز شهاب‌الدین موسوی، صدای قدرتمند صبا ضامنی هم در گشایش این راه بی‌تأثیر نبود.

ضامنی اکنون از ایران خارج شده و ساکن تورنتو کاناداست. او می‌گوید می‌خواهد در خارج از ایران زندگی هنری‌اش را بسازد:

تمام خواسته من از زندگی این است که روزم سرشار از موسیقی باشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.