ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

روز نوزدهم جنگ اسرائیل و غزه: دیدار حسن نصرالله با رهبران حماس و جهاد اسلامی

دیدار رهبر حزب‌الله لبنان با رهبران گروه‌های اسلامی فلسطین برای چگونگی پیشبرد عملیات طوفان الاقصی انجام شد. تنش میان اسرائیل و سازمان ملل پس از سخنان گوترش افزایش یافت. اسرائیل غزه را همچنان بمباران می‌کند و رهبران جهان خواستار توقف درگیری‌ها برای ورود کمک‌ها به غزه شده‌اند.

شبکه تلویزیونی المنار متعلق به حزب‌الله لبنان، چهارشنبه ۳ آبان / ۲۵ اکتبر از دیدار حسن نصرالله، رهبر این گروه با زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و صالح العاروری، نایب‌رئیس دفتر سیاسی حماس خبر داد.

المنار در گزارش خود گفت: «در این دیدار به رویدادهای اخیر در نوار غزه از آغاز عملیات طوفان الاقصی و پیامدهای آن در تمامی سطوح و نیز درگیری‌های جاری در مرزهای لبنان و اسرائیل پرداخته شد.»

شبکه تلویزیونی حزب‌الله لبنان افزود: «همچنین مواضع اتخاذشده منطقه‌ای و بین‌المللی و آن‌چه طرف‌های محور مقاومت باید در این مرحله حساس برای تحقق پیروزی حقیقی در غزه و فلسطین و توقف تجاوز وحشیانه علیه فلسطینی‌ها انجام دهند، ارزیابی شد.»

در پایان این دیدار سه رهبر گروه‌های اسلامی موافقت کردند که روزانه و پیوسته به هماهنگی و پیگیری دائمی تحولات ادامه دهند.

این نخستین حضور رسانه‌ای حسن نصرالله از آغاز حمله حماس به خاک اسرائیل بود.

ادامه حملات اسرائیل به غزه

شب گذشته ارتش اسرائیل بمباران جنوب غزه را تشدید کرد. به‌گزارش روزنامه هاآرتص ارتش اسرائیل اعلام کرد که در روز گذشته نیروی هوایی این کشور صدها هدف نظامی و دولتی متعلق به حماس را مورد حمله قرار داد و عوامل حماس را کشت.

به‌گفته ارتش اسرائیل، زیرساخت‌های این سازمان از جمله تونل‌ها، مقرهای نظامی، انبارهای تسلیحات و مواضع پرتاب خمپاره و موشک‌های ضد تانک در این حملات منهدم شدند.

در بیانیه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، وزارت بهداشت فلسطین در غزه تحت حاکمیت حماس اعلام کرد که از آغاز جنگ در ۱۵ مهر / ۷ اکتبر تاکنون دست‌کم پنج‌هزار و ۷۹۱ فلسطینی در اثر بمباران‌های اسرائیل در غزه کشته شده‌اند و دو هزار و ۳۶۰ نفر آن‌ها کودک بودند.

وزارت بهداشت فلسطین همچنین اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به کرانه باختری اشغالی نیز از آغاز درگیری‌ها به ۱۰۳ نفر رسیده است.

ارتش اسرائیل گفته است که نیروهای اسرائیلی در یک حمله شبانه در کرانه باختری اشغالی هدف گلوله گروهی از فلسطینی‌ها قرار گرفتند که پس از آن ارتش با پهپاد به آن‌ها حمله کرد. مقام‌های فلسطینی از کشته شدن سه نفر خبر دادند.

ارتش اسرائیل همچنین گفت که در پاسخ به راکت‌های شلیک‌شده از سوریه، جت‌های جنگنده‌اش زیرساخت‌های ارتش سوریه و خمپاره‌انداز‌های آن را مورد هدف قرار دادند.

براساس این بیانیه ارتش سوریه دو موشک به سمت بلندی‌های جولان اشغالی شلیک کرد و آژیرهای هوایی در این منطقه به صدا در آمد.

خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) به نقل از یک منبع نظامی گفته است که در «تجاوز هوایی» اسرائیل به نزدیکی شهر درعا در جنوب غربی سوریه هشت سرباز کشته و هفت تن دیگر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل همچنین گفت یک واحد از غواصان حماس را که قصد داشتند از طریق دریا وارد اسرائیل شوند در نزدیکی کیبوتز زیکیم هدف قرار داده است. حماس در مورد این رویداد اظهارنظری نکرده است.

در میان آخرین تلفات یک جوان ۱۹ ساله به نام حمزه سایل طه دیده می‌شد که صبح روز چهارشنبه در پی یورش به شهر قلقیلیه به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی کشته شد.

پیش از این روز چهارشنبه، نیروهای اسرائیلی حمله مشابهی را در شهر جنین در شمال این کشور انجام دادند که در آن حداقل سه جوان فلسطینی کشته شدند.

یک جوان فلسطینی دیگر به نام خالد سلام فقهاء ۱۹ ساله نیز بامداد روز چهارشنبه بر اثر جراحات شدیدی که چند روز پیش در جریان حمله اسرائیل به اردوگاه آوارگان طولکرم متحمل شده بود، جان باخت.

هاآرتص به‌نقل از ارتش اسرائیل نوشته است که نیروهای این کشور فرمانده گردان خان یونس حماس را که حملاتی علیه سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی انجام داده بود، کشته‌اند.

اجازه ارسال کمک به غزه

کاخ سفید اعلام کرد، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی روز سه‌شنبه تلفنی گفت‌وگو کردند و بر دیپلماسی گسترده‌تر «برای حفظ ثبات در سراسر منطقه و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها» توافق کردند.

ایالات متحده به اسرائیل توصیه کرده است که از حمله زمینی برنامه‌ریزی شده خودداری کند تا بتوان بیش از ۲۰۰ گروگانی را که حماس همچنان در اسارت دارد، آزاد کنند.

با این حال، جو بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا او از اسرائیل می‌خواهد تهاجم زمینی خود را به تعویق بیندازد، به خبرنگاران گفت: «اسرائیلی‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند.»

اواخر روز سه‌شنبه هشت کامیون حاوی آب، غذا و دارو از مصر وارد غزه شدند. نهاد‌های سازمان ملل گفتند که بیش از ۲۰ برابر اقلام فعلی برای ۲,۳ میلیون نفر جمعیت غزه مورد نیاز است.

سه دیپلمات و یک منبع آگاه در منطقه به رویترز گفتند که میانجی‌های قطری از حماس خواسته‌اند که سرعت آزادی گروگان‌های زن و کودک را افزایش دهد و این کار را بدون انتظار دریافت امتیازی از اسرائیل انجام دهد.

قطر با هماهنگی ایالات متحده، مذاکرات میانجیگری با حماس و اسرائیل را بر سر آزادی گروگان‌ها هدایت می‌کند.

حماس تاکنون چهار گروگان را آزاد کرده است - یک مادر و دختر با تابعیت دوگانه آمریکایی-اسرائیلی در روز جمعه و دو زن سالمند غیرنظامی اسرائیلی در روز دوشنبه.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل روز گذشته (سه‌شنبه) به شورای امنیت گفت: «تمام جهان از شورای امنیت انتظار درخواست آتش‌بس سریع و بدون قید و شرط دارد». کشورهای عربی نیز قاطعانه از آتش‌بس فوری در غزه حمایت می‌کنند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز هفته گذشته خواستار آتش‌بس فوری بشردوستانه در غزه شد.

یک مقام ارشد آمریکایی به رویترز گفت: «ما مخالف آتش‌بس هستیم اما فکر می‌کنیم در عملیات نظامی‌ اسرائیل برای دفاع از خود، توقف‌های بشردوستانه برای ارسال کمک‌ها ارزش بررسی دارد.»

سوخت بیمارستان‌ها تمام می‌شود

پزشکان در غزه می‌گویند بیمارانی که به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند با ازدحام بیش از حد و بهداشت نامناسب روبه‌رو می‌شوند.

بیش از ۱,۴ میلیون نفر در غزه آواره شده‌اند و دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید بیش از یک سوم بیمارستان‌ها در غزه و نزدیک به دو سوم مراکز بهداشتی اولیه به دلیل آسیب یا کمبود سوخت تعطیل شده‌اند.

انروا، آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد که به دلیل کمبود سوخت چهارشنبه شب عملیات خود را در غزه متوقف خواهد کرد.

با این حال، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه بار دیگر تأکید کرد که برای جلوگیری از رسیدن سوخت به دست حماس، ورود سوخت به غزه را ممنوع می‌کند.

اسرائیل به مقامات سازمان ملل ویزا نخواهد داد

روز چهارشنبه، رسانه‌های اسرائیلی به‌نقل از گیلاد اردان، سفیر این کشور در سازمان ملل اعلام کردند که اسرائیل به مقامات سازمان ملل ویزا نمی‌دهد.

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (سه‌شنبه) در سخنانی در برابر ۱۵ عضو شورای امنیت به‌طور غیرمستقیم از اسرائیل به دلیل دستور تخلیه غیرنظامیان از شمال به جنوب نوار غزه انتقاد کرد و گفت حمله حماس به اسرائیل «در خلاء» و بدون پیش‌زمینه رخ نداد و مردم فلسطین ۵۶ سال تحت اشغال قرار دارند.

گوترش در همین حال افزود: «نارضایتی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات وحشتناک حماس را توجیه کند و این حملات وحشتناک نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.»

این سخنان با واکنش تند سفیر اسرائیل در سازمان ملل مواجه شد و گیلاد اردان در شبکه اجتماعی ایکس اظهارات گوترش را «غم‌انگیز» و «دیدگاه‌های وحستناک» خواند.

مقامات اسرائیلی خواستار استعفای دبیرکل سازمان ملل شدند و الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل نشست برنامه‌ریزی‌شده خود با گوترش را لغو کرد.

دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه در شبکه ایکس بار دیگر گزیده‌ای از سخنرانی روز گذشته خود را منتشر کرد و در پی آن  گیلاد اردان به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «با توجه به اظهارات او [گوترش]، ما از صدور ویزا برای نمایندگان سازمان ملل خودداری خواهیم کرد.»

سفیر اسرائیل در سازمان ملل افزود: «ما ویزا برای مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه را رد کرده‌ایم.  وقت آن رسیده است که به آن‌ها درسی بدهیم.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا: ائتلاف علیه حمایت مالی از حماس

چند روز پس از اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه اعضای حماس، عاملان و تسهیلگران مالی این گروه، والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که این کشور قصد دارد یک ائتلاف بین‌المللی برای هدف قرار دادن تأمین مالی حماس ایجاد کند.

والی آدیمو در واشنگتن گفت: «هدف ما ایجاد ائتلافی با کشورهای منطقه و همچنین در سراسر جهان است تا مانع از تأمین مالی حماس شویم.»

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا افزود که در طول سفر خود به اروپا در اواخر این هفته، قصد دارد با متحدان و شرکای خود دیدار کند و در مورد این مسئله صحبت کند.

اظهارات آدیمو پس از آن بیان شد که امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه - در جریان سفر روز گذشته خود به اسرائیل خواستار افزودن حماس به اهداف ائتلاف بین‌المللی علیه گروه «دولت اسلامی» (داعش) شد.

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا بدون اشاره مستقیم به این سخنان مکرون گفت: «راهبردی که برای مقابله با داعش و سایر گروه‌های تروریستی استفاده شد، همان راهبردی است که ما باید در این مورد از آن استفاده کنیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.