ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گفت‌وگو با بهروز چمن‌آرا: «برخورد کنونی حکومت منجر به از بین رفتن فرهنگ و زبان کُردی خواهد شد»

بهروز چمن‌آرا، استاد دانشگاه در رشته ادبیات و زبان کُردی نتیجه سکوت در برابر فشارهای حکومت را از بین رفتن زبان و فرهنگ اقلیت می‌داند.

بهروز چمن‌آرا، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در رشته ادبیات و زبان کردی است که در جریان جنبش زن، زندگی آزادی دستگیر و سپس از دانشگاه اخراج شد. او در گفت‌وگو با فرشته نزاکتی می‌گوید سوال پرسیدن آزادانه، نقد کردن و برخورد ایدئولوژیک نکردن چه در کلاس و چه در دیگر محیط‌های آکادمیک و رعایت موازین آزادی بیان از دلایل مورد پرسش، مواخذه و تحت فشار قرار گرفتن او بوده است.

گفت‌وگو با بهروز چمن‌آرا را در ادامه ببینید و بشنوید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بهروز چمن‌آرا در فضای اعتراضی جنبش ژینا، به حمایت از دانشجویان و مردم پرداخت و سعی به برگزاری تجمع و جلسه‌های پرسش و پاسخ آکادمیک و ایجاد فضای مناسب گفت‌وگو کرد. فضایی که به گفته او از سمت حکومت پذیرفته شده نبود چرا که نیروهای امنیتی همواره به دنبال ایجاد هرج و مرج و سرکوب معترضین بوده اند. چمن‌آرا اولین عضو هیات علمی بازداشت شده در دانشگاه کردستان بود که به مدت ده روز بازداشت شد و در روزهایی بالغ بر ده ساعت بازجویی شده است. چمن‌آرا همچنین به دلیل دو تابعیتی بودن متهم به همکاری با دول متخاصم شده است.

بهروز چمن‌آرا معتقد است اقوام در حکومت‌های قبل از جمهوری اسلامی مانند قاجار نوعی حکومت ملوک‌الطوایفی داشته‌اند، اما در دوره‌های بعد و با شکل‌گیری دولت-ملت‌ها این شکل تغییر کرده است. او می‌گوید گرچه اقوام و احزاب کُرد در شکل‌گیری انقلاب نقش مهمی داشته‌اند، اما نتوانسته‌اند حق تعیین سرنوشت خود را به دست آورند. چمن‌آرا افزود کُردها گرچه به دنبال استقلال به عنوان یک حکومت نیستند اما خودمختاری معمولا به این معنا دانسته شده و با این تفسیر بین مردم کُرد و با دیگر ساکنان ایران و حاکمیت شکافی آنقدر بزرگ شکل گرفته که گفت‌وگو عملا غیرممکن شده است.

به نظر چمن‌آرا طیف‌های مختلفی به لحاظ استقلال‌طلبی وجود دارند و اکثریت کُردها به دنبال استقلال در ساختار رسمی و سیاسی ایران هستند و نه به‌دنبال جدایی و تشکیل کشوری جدید. او نتیجه سکوت در برابر فشارهای حکومت را از بین رفتن زبان و فرهنگ اقلیت می‌داند و معتقد است برخورد کنونی حکومت منجر به از بین رفتن فرهنگ و زبان کُردی خواهد شد.

بیشتر ببینید و بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.