ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کاریکاتوریست‌ها و کاپ ۲۸: بی‌عملی جهانی و یکه‌تازی لابی‌گران سوخت‌های فسیلی

حدود ۲۵۰۰ لابی‌گر سوخت فسیلی در نشست اقلیمی در دبی حضور دارند. این اجلاس قرار است درباره گذار تدریجی به‌سوی انرژی‌های تجدیدپذیر تصمیم‌گیری کند. سیطره‌ی غول‌های نفتی بر سیاست‌گذاری‌ها با چشم بستن جهانی بر فاجعه اقلیمی در حال رخ دادن است. کاریکاتوریست‌هایی از کشورهای مختلف این نقدها را بازتاب داده اند.

بیست و هشتمین کنفرانس اقلیمی سازمان ملل (کاپ ۲۸) با انتقادهای فراوانی مواجه شده است. این انتقادها دو نکته اصلی را نشانه می‌روند: بی‌عملی جامعه جهانی در برابر سیاره‌ای رو به فروپاشی و ادامه سیطره‌ی لابی سوخت‌های فسیلی بر سیاست‌گذاری‌ها علی رغم این فاجعه.

کاریکاتوریست‌های مختلف از کشورهای گوناگون نیز این انتقادها را به نحوه‌های مختلفی بیان کرده اند. در زیر شماری از این کاریکاتورها را می‌بینید:

کارتونی از سلطان الجابر، رییس کاپ ۲۸ که روی یک بشکه نفت در دریایی سیاه از نفت ایستاده
الجابر: «هیچ علمی» در پس حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی وجود ندارد ـ ۲۰۲۳ ـ اثر بارت فان لیوون (Bart van Leeuwen) - منبع: Cartoonmovement
تصویری دو مرد در دریایی که سطحش بالا آمده که ماسک فاجعه جهانی به صورت دارند
خانه دریای در حال بالا آمده ـ ۲۰۲۳ ـ اثر رودریگو د ماتوس(Rodrigo de Matos) ـ منبع: Cartoonmovement
نمایی از جلسه ای از کاپ ۲۸ که در پشت بام آن ثروتمندان در استخری از نفت شنا می کنند و عده ای دراز کشیده اند.
در دبی ـ ۲۰۲۳ ـ اثر شیرد رویارد (Tjeerd Royaards) ـ منبع: Cartoonmovement
تصویری یک بز که دارد گزارش کاپ ۲۸ را می خورد
کاپ ۲۸ ـ ۲۰۲۳ ـ اثر رحما (Rahma) - منبع: Cartoonmovement
نمایی از سخنرانی در کاپ ۲۸ در دریایی آلوده و پشت آن آتشی برافروخته. از آسمان هم باران و برف همزمان می باردل.
کاپ ۲۸ ـ ۲۰۲۳ ـ اثر بکز آرژانتین (Becs Argentine) ـ منبع: Cartoonmovement
کارتونی از چند مرد کت و شلواری که دارند گزارشهای اقلیمی را می سوزانند
کاپ ۲۸ ـ ۲۰۲۳ ـ اثر آموریم برزیل (Amorim brazil) ـ منبع: Cartoonmovement
مردی در خواب دارد نمایی از چندین گوسفند که رویشان نام کاپهای قبلی اقلیمی نوشته شده و دارند می چرند و روی چوبی نوشته شده تعهدات اقلیمی را می بیند
تعهدات اقلیمی - ۲۰۲۲ - اثر امانوئل دل روسو (Emanuele Del Rosso) ـ منبع: Cartoonmovement
نمایی از یک ماشین گرانقیمت در کنار یک جت و نوشته شده کاپ ۲۸
آلودگی‌های کاپ ۲۸ ـ ۲۰۲۳ـ اثر استلینا چن (Stellina Chen) ـ منبع: Cartoonmovement
پایین و بالا بگیرید و بکشید

از ۳۰ نوامبر/ ۹ آذر تا ۱۲دسامبر/ ۲۱ آذر در شهرک نمایشگاه بین‌المللی دبی در جریان است. در این نشست بیش از ۷۰هزار شرکت کننده از ۱۹۹ کشور و سازمان گوناگون حضور دارند. 

ریاست این اجلاس را سلطان الجابر، وزیر صنعت و فن‌آوری پیشرفته و مدیرعامل ادنوک، شرکت ملی نفت ابوظبی در امارات متحده عربی به‌عهده دارد. الجابر ادعا می‌کند یکی از اهداف کاپ ۲۸، برنامه‌ریزی برای حرکت به‌سوی انرژی‌های تجدیدپذیر است. با وجود این، او ۲۱ نوامبر در مصاحبه‌ای آنلاین گفته بود: «نقشه‌ای برای حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی به من نشان دهید که امکان توسعه پایدار اجتماعی ـ اقتصادی را فراهم می‌کند، مگر اینکه بخواهید جهان را به غارها برگردانید». این سخنان او انتقادهای بیشتری را به سوی او روانه کرد و بر نگرانی‌ها افزود. 

هنوز هفته اول اجلاس به اتمام نرسیده است. بحث‌هایی که در این کنفرانس به بحث گذاشته شده‌اند شامل گذار تدریجی به‌سوی انرژی‌های تجدیدپذیر، گاز متان، سلامت، امنیت غذایی و انرژی هسته‌ای هستند. 

بخشی از جلسه‌ها نیز به فراهم کردن کمک‌هایی مالی اختصاص داده شده و صندوقی به نام «صندوق ضرر و زیان» طراحی شده است. کمک‌های مالی این صندوق قرار است به کشورهای در حال توسعه یا  کشورهایی که در جنوب جهانی قرار گرفته‌اند و از تغییرات اقلیمی و فجایع زیست‌محیطی آسیب دیده‌اند تعلق بگیرد؛ فجایع زیست‌محیطی که کشورهای پیشرفته بیشترین سهم را در ایجاد آن داشته‌‌اند.

هنوز نمی‌توان درباره دستاورد این اجلاس به درستی قضاوت کرد، اما نگرانی‌ها بسیار است. در هفته اول اجلاس سازمان مردم نهاد «غول‌های آلوده‌کننده را بیرون کنید» در ائتلافی با ۴۵۰ گروه فعال زیست‌محیطی گزارش کرده که شمار لابی‌گران سوخت‌های فسیلی که در کاپ ۲۸ شرکت کرده‌اند، رکورد زده و چهار برابر بیش از سال پیش است.

بر اساس این گزارش، ۲۴۵۶ لابی‌گر نفتی، کربنی و گازی امکان یافته‌اند که در مذاکرات اقلیمی کاپ ۲۸ شرکت کنند، یعنی چهار برابر بیش از کاپ ۲۷ که در ۲۰۲۲ به میزبانی مصر برگزار شد و طی آن ۶۳۶ نماینده از صنایع سوخت‌های فسیلی حضور داشتند. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.