ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پوتین: روسیه به اهداف خود در جنگ اوکراین همچنان پایبند است

رئیس ‌جمهوری روسیه در کنفرانس رسانه‌ای سالانه خود تأکید کرد که روسیه با وجود تحریم‌های اقتصادی، جنگ در اوکراین و رویارویی با غرب به «پیشرفت» خود ادامه می‌دهد.

برای نخستین بار از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری این کشور پنج‌شنبه ۲۳ آذر / ۱۴ دسامبر مردم را به کنفرانس رسانه‌ای بزرگ سالانه خود دعوت کرد. او در ابتدای سخنان خود تصریح کرد که صلح در جنگ اوکراین تنها زمانی برقرار خواهد شد که روسیه به اهداف خود دست یافته باشد.

ولادیمیر پوتین ۷۱ ساله در کنفرانس سالانه خود هیچ نشانه‌ای از تسلیم روسیه ارائه نکرد و با بیان این‌که «روسیه به اهداف خود در جنگ اوکراین پایبند است»، گفت اهداف «عملیات نظامی ویژه» - نامی که روسیه بر جنگ با اوکراین گذاشته - بدون تغییر باقی مانده است. او گفت: «زمانی که ما به اهداف خود برسیم صلح برقرار خواهد شد.»

روسیه گفته است که می‌خواهد با جنگ به «نازی‌زدایی و غیرنظامی‌کردن اوکراین» ادامه دهد. شرط دیگر برای صلح، بی‌طرفی اوکراین و انصراف این کشور از عضویت در ناتو است. پوتین گفت اوکراین آماده مذاکره درباره غیرنظامی‌شدن نبود و به همین دلیل روسیه «مجبور شد اقدامات دیگری از جمله عملیات نظامی انجام دهد».

پوتین جنگ اسرائیل و غزه را  «یک فاجعه» نامید و در مورد مقایسه وضعیت در اوکراین و نوار غزه گفت: «هیچ چیز مشابهی وجود ندارد».

او گفت: «به عملیات ویژه نظامی (جنگ با اوکراین) و آن‌چه در غزه در حال وقوع است نگاه کنید و همان‌طور که گفته شد تفاوت را احساس کنید.»

پوتین در مورد برخورد سازمان ملل با جنگ در غزه گفت: «هیچ چیز غیرعادی در رفتار سازمان ملل در مورد وضعیت غزه وجود ندارد، زیرا کشورها نمی‌توانند به توافق دست یابند.»

او افزود روسیه به درخواست اسرائیل، ارسال تجهیزات و دارو به نوار غزه را افزایش خواهد داد.

«نیازی به بسیج بیشتر نیست»

رهبر کرملین در مورد وضعیت جبهه‌های جنگ در اوکراین گفت ارتش روسیه در حال بهبود مواضع خود «تقریباً در تمام طول خط مقدم» است. اوکراین ضد حمله‌ای را در ماه ژوئن آغاز کرد، اما موفقیت‌هایی را که کی‌یف انتظار داشت به ارمغان نیاورد. خط مقدم جبهه امسال به سختی تغییر کرده است.

در روسیه افزون بر ۳۰۰ هزار سربازی که در طول بسیج نسبی سال گذشته به خدمت سربازی اعزام شدند، حدود ۴۸۶ هزار داوطلب دیگر برای سربازی ثبت ‌نام کرده‌اند و به‌گفته پوتین، ارتش روسیه نیازی به بسیج بیشتر نیروهای ذخیره ندارد. او گفت «آن‌ها عالی می‌جنگند» و «حملات رو به کاهش نیست».

«پیشرفت»، به‌رغم تحریم‌ها

رئیس جمهوری روسیه همچنین به اقتصاد این کشور پرداخت. او گفت با وجود تحریم‌های غرب، پیشرفت اقتصادی روسیه افزایش یافته است. او گفت تولید ناخالص داخلی (GDP) امسال ۳,۵ درصد افزایش خواهد یافت. تولید ناخالص داخلی ارزش پولی همه‌ کالاها و خدمات تولید و عرضه‌شده را در دوره زمانی معینی که به‌طور معمول یک سال است، در یک کشور نشان می‌دهد.

پوتین اعتراف کرد که تورم بین ۷,۵ تا ۸ درصد بالاتر از هدفی است که خود تعیین کرده بود. با این حال، رهبر کرملین خوش‌بین بود که افزایش قیمت‌ها در سال آینده کمتر خواهد بود.

به‌گفته پوتین، دستمزدهای واقعی نیز با وجود تورم ۸ درصدی افزایش یافته است. او تأکید کرد که اقتصاد روسیه به‌شکل غیرمنتظره‌ای انعطاف‌پذیری بالایی از خود نشان داده است و به این کشور اجازه می‌دهد تا به‌رغم فشار غرب در مسیر رشد باقی بماند.

پوتین اشاره نکرد که این رشد به‌ویژه به دلیل اقتصاد جنگی و تولید تسلیحات بوده است. کارشناس‌های اقتصادی بارها تأکید کرده‌اند که این رشد طبیعی یا سالم نیست.

پوتین در مورد پرهیز روسیه از استفاده از دلار یادآور شد که در سال ۲۰۲۱ مسکو در صادرات و واردات خود ۸۷ درصد از ارز خارجی دلار و یورو و ۱۱ تا ۱۳ درصد از روبل استفاده می‌کرد اما تا سپتامبر ۲۰۲۳، استفاده از روبل ۴۰ درصد افزایش یافت، استفاده از یورو و دلار به ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد و یوان نیز ۳۳ درصد شد.

نمایش رسانه‌ای تلویزیون دولتی

کنفرانس رسانه‌ای سالانه پوتین با حضور صدها روزنامه‌نگار روسی و خارجی معمولاً ساعت‌ها طول می‌کشد. در طول این مدت، رهبر روسیه به صورت زنده به پرسش‌هایی در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات پاسخ می‌دهد.

کنفرانس امسال در تلویزیون دولتی روسیه با برنامه تلویزیونی «خط مستقیم» که در آن شهروندان می‌توانند مشکلات خود را بیان کنند، ترکیب شد تا برنامه «نتایج سال» شکل بگیرد. این بار پرسش‌ها از دو هفته پیش  به این برنامه ارسال شده بودند.

ولادیمیر پوتین قصد دارد با نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۷ اسفند سال جاری / ۱۷ مارس ۲۰۲۴ برای پنجمین بار به‌عنوان رئیس جمهوری روسیه انتخاب شود. او قانون اساسی را برای این منظور تغییر داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.