ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیوستن سه کشور دیگر به پرونده «نسل‌کشی اسرائیل» در دیوان بین‌المللی دادگستری

آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد می‌گوید که برقراری آتش‌بس در غزه «مسئله مرگ و زندگی است.» با این حال آمریکا به مخالفت خود با طرح آتش‌بس ادامه می‌دهد.

مالدیو، نامیبیا و پاکستان به فهرست کشورهایی پیوسته‌اند که از پرونده نسل‌کشی که آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل تشکیل داده است، حمایت می‌کنند.

این سه کشور هر یک در سخنرانی‌های خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه ۱۹ دی/۹ ژانویه حمایت خود را از این پرونده ابراز کردند.

نویل گرتزه، سفیر نامیبیا به مجمع عمومی سازمان ملل گفت که کشورش از دادخواست آفریقای جنوبی «استقبال و حمایت می‌کند». گرتزه گفت: «نامیبیا هم استدلال‌های ارائه‌شده توسط آفریقای جنوبی را تصدیق می‌کند و با آن همسو است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سایر کشورهایی که قبلاً از این پرونده حمایت کرده‌اند عبارتند از بولیوی، اردن، مالزی و ترکیه.

دیوان بین‌المللی دادگستری در روزهای پنجشنبه و جمعه این هفته جلساتی را برای بررسی اقدامات اولیه برای رسیدگی به این درخواست برگزار خواهد کرد.

همزمان با این رویداد، فرماندهی مرکزی ارتش آمریكا (سنتکام) گفت كه جت‌های آمریكا و بریتانیا، ۱۸ پهپاد حوثی‌ها، دو موشك ضد کشتی معمولی و یك موشك بالستیک ضد کشتی را در دریای سرخ منهدم كردند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

سنتکام گفت که حوثی‌های این پهپادها و موشک‌ها را به سمت دریای سرخ جنوبی شلیک کرده بودند و بنا داشتند اختلالی جدی در خطوط کشتیرانی بین‌المللی ایجاد کنند. در این بیانیه آمده است که همه آن پهپادها و موشک‌ها با موفقیت سرنگون شدند.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که هیچ تلفات یا خسارتی گزارش نشده است و افزود که این بیست و ششمین حمله حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی تجاری در دریای سرخ از ۱۹ نوامبر بوده است.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران در اعتراض به جنگ اسرائیل در غزه حملات خود را به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ افزایش داده‌اند. خطوط کشتیرانی مختلف فعالیت خود را در دریای سرخ به حالت تعلیق درآورده‌اند و در عوض سفر طولانی‌تری را با دور زدن قاره آفریقا انجام می‌دهند.

حوثی‌ها وعده داده‌اند تا زمانی که اسرائیل درگیری در غزه را متوقف نکند، به حملات خود ادامه خواهند داد و هشدار داده‌اند که در صورت هدف قرار گرفتنشان، به کشتی‌های جنگی آمریکا حمله خواهد کرد.

در نیویورک قرار است روز چهارشنبه ۲۰ دی، شورای امنیت سازمان ملل در مورد محکومیت حملات حوثی‌ها به خطوط کشتی‌رانی در دریاس سرخ رأی‌گیری ‌کند.

این نهاد سازمان ملل قرار است امروز درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا که خواستار توقف فوری حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ است، بحث کند.

پیش‌نویس قطعنامه می‌گوید این حملات «حقوق و آزادی‌های دریانوردی و همچنین صلح و امنیت منطقه‌ای را تضعیف می‌کند» و خواستار محکومیت تمامی معاملات تسلیحاتی انجام شده با گروه مورد حمایت ایران شده است.

ماه گذشته، ایالات متحده یک ائتلاف دریایی بین‌المللی متشکل از ۱۲ کشور را برای مبارزه با حملات در این مسیر حیاتی کشتیرانی بین‌المللی تشکیل داد.

در فلسطین و همزمان با ادامه حملات گسترده در کرانه باختری اشغالی، بولدوزرهای اسرائیلی در حال تخریب خیابان‌ها و زیرساخت‌های شهر جنین هستند.

در لبنان، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که دست کم ۷۶هزار نفر در لبنان به دلیل جنگ از جنوب این کشور آواره شده‌اند.

دو نوزاد سالم در مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر فلسطین در جبالیا، منطقه‌ای از غزه که برخی از شدیدترین بمباران‌های اسرائیل را تجربه کرده، به دنیا آمدند.

در اسرائیل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه از سران این کشور خواست که «انتخاب‌های سخت» داشته باشند. بلینکن گفت که ایجاد یک کشور فلسطینی مسیر عادی‌سازی روابط با همسایگان اسرائیل را بسیار هموار می‌کند.

بلینکن در چهارمین سفر خود به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ در ماه اکتبر، همچنین از اسرائیل خواست از رهبران فلسطینی که مایل به زندگی مسالمت‌آمیز در کنار اسرائیلی‌ها هستند حمایت کند و هشدار داد که تلفات روزانه در جنگ با حماس در غزه بسیار زیاد است.

او در پایان یک روز مذاکره فشرده در تل آویو گفت که این نیز حیاتی است که اسرائیل به هدف خود برای ریشه‌کن‌کردن تهدید حماس دست یابد. آمریکا هنوز از موضع اسرائیل برای رد هرگونه طرح آتش‌بس حمایت می‌کند ولی مشخص نیست که این حمایت تا چه زمانی قرار است ادامه یابد.  

زمانی که بلینکن سرگرم مذاکره با رهبران سیاسی و نظامی در اسرائیل بود، نبردهای شدیدی در بخش‌های جنوبی و مرکزی غزه در جریان بود. نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله نیز در مرز لبنان و اسرائیل به تبادل آتش می‌پرداختند.

نگرانی بین‌المللی نسبت به تلفات عظیم فلسطینی‌ها و بحران انسانی‌ای که صدها هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده است، افزایش یافته است.

به گفته وزارت بهداشت غزه، حمله هوایی و زمینی اسرائیل، اکنون ۲۳۲۱۰ فلسطینی را کشته و مناطق وسیعی را در غزه به طور کامل ویران کرده است.

ایالات متحده و سایر کشورهای غربی فعلا نگران گسترش جنگ در خاورمیانه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت، بلینکن در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در یک پایگاه نظامی در تل آویو، بر اهمیت اجتناب از آسیب بیشتر غیرنظامیان و حفاظت از زیرساخت‌های غیرنظامی در غزه تاکید کرد.

بلینکن حمایت دولت بایدن از حق اسرائیل برای دفاع از خود و جلوگیری از تکرار حمله برق آسای ۷ اکتبر توسط حماس که بر اساس آمارهای اسرائیلی به کشته شدن ۱۲۰۰ نفر انجامید را تکرار کرد.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدارهایش در اسرائیل گفت که تلفات روزانه جنگ علیه غیرنظامیان در غزه بسیار زیاد است - اگرچه او اضافه کرد که اتهامات مربوط به «نسل‌کشی اسرائیل» «بی مبنا» است.

وی همچنین گفت فلسطینی‌هایی که در اثر جنگ آواره شده‌اند باید بتوانند به محض فراهم‌شدن شرایط به خانه خود بازگردند. ایالات متحده پیشنهاد برخی از جناح راست افراطی اسرائیل مبنی بر اسکان مجدد فلسطینیان در خارج از غزه را رد کرده است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به بلینکن گفت که حمله به منطقه خان یونس در جنوب غزه «تشدید خواهد شد و ادامه خواهد یافت تا زمانی که رهبری حماس دستگیر شود و گروگان‌های اسرائیلی سالم به خانه بازگردند».

سامی ابوزهری از مقام‌های حماس در واکنش به سخنان بلینکن گفت که این دیدار نشان می‌دهد که هیچ تغییر اساسی در موضع ایالات متحده وجود ندارد. او به رویترز گفت که «هدف از این دیدار حمایت از امنیت اشغالگران بود و هیچ اختلافی بین اسرائیل و آمریکایی‌ها وجود ندارد.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.