ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک روز پس از نشست دادگاه لاهه، اسرائیل ۱۳۵ فلسطینی را کُشت

حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای مسکونی شهر رفح در جنوب نوار غزه به کشته‌شدن ۱۴ نفر انجامید. نیروهای اسرائیلی سه کودک و جوان را نیز در کرانه باختری اشغالی به قتل رساندند.

اسرائیل روز شنبه ۱۳ ژانویه / ۲۳ دی، نزدیک به صدمین روز جنگ غزه و یک روز پس از پایان جلسه رسیدگی دیوان دادگستری بین‌المللی پرونده نسل‌کشی اسرائیل به درخواست دولت آفریقای جنوبی، به بمباران نوار غزه ادامه داد.

وزارت بهداشت غزه گزارش کرد که در شهر جنوبی رفح، در نزدیکی مرز با مصر، حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای که سرپناه دو خانواده آواره‌شده بود، منجر به کشته‌شدن دست‌کم ۱۴ نفر شد. 

خبرگزاری رویترز، به نقل از باسم عرفه، یکی از بستگان این خانواده‌ها که عکس دختری کشته‌شده با تکه‌نانی در دستش را بالا گرفته بود، می‌نویسد که این خانواده‌ها شب جمعه در حال صرف شام در خانه بودند که ارتش اسرائیل آن‌جا را ویران می‌کند.

اسرائیل ادعا می‌کند که فقط پیکارجویان حماس را هدف قرار می‌دهد و هر کار بتواند برای پایین‌آوردن تلفات شهروندان عادی انجام می‌دهد.

با این‌همه، مقیاس حملات اسرائیل چنان وسیع است که این ادعا را زیر سوال برده، و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان خواستار آتش‌بس فوری و پایان جنگ شده‌اند.

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که نیروهایش چندین پیکارجو را در جنوب خان یونس در مرکز نوار غزه کشته است.

در مرکز نوار غزه، ساکنان درگیری‌های مسلحانه شدید و شلیک تانک‌ها و حملات هوایی اسرائیل را در اردوگاه‌های البریج، النصیرات و المغازی که محل اقامت پناهجویان هستند گزارش کرده‌اند.

همچنین شاهدان می‌گویند یک موشک اسرائیلی اتوبوسی در نزدیکی شهر دیر البلح در غرب نوار غزه را هدف قرار داده است.

در شمال نوار غزه نیز دست‌کم ۲۰ نفر در نتیجه حملات اسرائیل به شهر غزه کشته شده‌اند.

اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت غزه می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته در نتیجه حملات اسرائیل ۱۳۵ فلسطینی کشته و ۳۱۲ نفر زخمی شده‌اند.

در مجموع، از آغاز جنگ اسرائیل و غزه در هفتم اکتبر، دست‌کم ۲۳هزار و ۸۴۳ فلسطینی کشته شده‌اند که اکثریت قاطعشان غیرنظامی بودند. اسرائیل مدعی است که تاکنون هشت‌هزار پیکارجوی حماس را کشته است.

در کرانه باختری اشغالی چه خبر است؟

سازمان فلسطین «اداره ملی دفاع از زمین و مقاومت در برابر شهرک‌سازی» که فعالیت شهرک‌نشینان اسرائیلی و حملاتشان را مستند می‌کند در گزارش هفتگی خود آورده که شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی از حملات اسرائیل به نوار غزه برای وخیم‌تر کردن وضعیت در کرانه باختری استفاده می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «وفا»، متعلق به حکومت خودگردان فلسطین، شهرک‌نشینان پس از این‌که دولت اسرائیل تصمیم به مسلح‌کردن آنان گرفت، «سازمان‌یافته‌تر و خطرناک‌تر» شده‌اند و «شمار زیادی از آنان برای جنگ در نوار غزه به ارتش پیوسته‌اند.»

به گزارش گروه حقوق‌بشری اسرائیلی «بتسلیم»، ساکنان فلسطینی ۱۶ روستا و اجتماع کوچ‌نشین و دامدار در منطقه C کرانه باختری اشغالی، از آغاز جنگ اسرائیل و غزه به خاطر اعمال خشونت‌آمیز شهرک‌نشینان آواره شده‌اند.

وزارت بهداشت فلسطین نیز روز شنبه اعلام کرد که خالد احمد زبیدی، جوان ۱۸ ساله فلسطینی، پس از این‌که مورد ضرب‌وشتم نیروهای اسرائیلی در شهر زیتا در نزدیکی طولکرم قرار گرفت، کشته شد.

نیروهای اسرائیل همچنین سه کودک و جوان ۱۵، ۱۶ و ۱۹ ساله به نام‌های محمد ابو جحیشه، عدی ابو جحیشه و اسماعیل ابوجحیشه را با شلیک گلوله به قتل رساندند.

به گزارش وفا، این رویداد در نزدیکی شهر حبرون اتفاق افتاده است. ارتش اسرائیل مدعی شده که این سه جوان «پیکارجو» هستند و قصد «نفوذ تروریستی» به یک شهرک اسرائیلی‌نشین را داشته‌اند.

نیروهای اسرائیلی در ادامه به خانه‌های جوانان کشته‌شده در شهر اذنا ریختند و پدر اسماعیل را بازداشت کردند.

کمبود غذا و امکانات بهداشتی در نوار غزه

دفتر رسانه‌ای دولت غزه می‌گوید فقط مناطق شمالی نوار غزه به روزانه ۱۳۰۰ کامیون غذا نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، پیش از آغاز جنگ به طور میانگین روزانه دو هزار کامیون غذا از مرز رفح در جنوب، وارد نوار غزه می‌شد. این رقم در سه ماه گذشته به‌شدت کاهش یافته است.

همچنین، اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت مستقر در نوار غزه هشدار داده که شهر جنوبی رفح به لحاظ زیرساختی برای اسکان ۱,۳ میلیون نفر اصلاً مناسب نیست.

بنابر گزارشی دیگر از الجزیره، در حال حاضر در کل نوار غزه فقط شش خودروی آمبولانس باقی مانده است.

وزارت بهداشت در بیانیه‌ای اعلام کرده که «ما هنوز برای انجام برخی خدمات اساسی، مثل واحدهای مراقبت ویژه و پرستاری، در زحمتیم.»

دفتر رسانه‌ای دولت غزه نیز از اتمام سوخت لازم برای به کار انداختن مولدهای برق در بیمارستان «شهدای الاقصی» خبر داد، امری که بیماران بستری در آی‌سی‌یو و بخش عمومی را با خطر جدی مرگ مواجه می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.