ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمترین نرخ مشارکت در انتخابات ۱۴۰۳: رقابت پزشکیان و جلیلی به دور دوم کشیده شد

در صورت تایید نتایج از سوی شورای نگهبان، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی روز جمعه ۱۵ تیر در دور دوم انتخابات با یکدیگر رقابت می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها آرای باطله بیش از یک میلیون و حدود ۵ برابر آرای مصطفی پورمحمدی عضو هیئت مرگ است.

محسن اسلامی سخنگوی وزارت کشور شنبه ۹ تیر/ ۲۹ ژوئیه آخرین نتیجه دور اول انتخابات ۱۴۰۳ را اعلام کرد بر اساس آن هیچ نامزدی نتوانسته برنده قطعی باشد و انتخابات به دور دوم کشیده شد. 

در صورت تایید صحت نتایج از سوی شورای نگهبان، مسعود پزشکیان با ۱۰ میلیون و ۴۱۶ هزار رای و سعید جلیلی با ۹ میلیون ۴۷۳ هزار رای دو نامزدی خواهند بود که در دور دوم انتخابات روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

به گفته سخنگوی وزارت کشور، پزشکیان ۴۲,۶ درصد، جلیلی ۳۸,۸ درصد، قالیباف ۱۳,۸ درصد پورمحمدی ۰,۸ درصد آرای تایید‌شده را کسب کردند

برای برنده شدن قطعی در دور اول انتخابات کسب بیش از نیمی از آرای تاییدشده ضروری است.

یک میلیون رای باطل: پنج برابر آرای عضو هیئت مرگ

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور، نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ حدود ۴۰ درصد بود. این پایین‌ترین نرخ مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بوده است.

میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰،  ۴۸ درصد اعلام شده بود که از آن میزان ۱۳ درصد را آرای باطله تشکیل می‌داد. 

به این ترتیب، با وجود تایید صلاحیت مسعود پزشکیان به عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان، به نظر می‌رسد تلاش این نیروها برای افزایش مشارکت در انتخابات با شکست مواجه شده و میزان مشارکت از سه سال پیش ۸ درصد کاهش داشته است.

بر اساس تعداد رای‌های اعلام شده برای هر کاندیدا در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ در ایران، تعداد آرای باطله در این انتخابات ۱,۰۵۶,۱۵۹ رای بود که حدود ۴/۵ درصد آرا را تشکیل می‌دهد و کمتر از دور قبل است.

اما به نظر می‌رسد این کاهش در آرای باطله به مشارکت کمتر در این انتخابات مرتبط باشد. یعنی کسانی که در انتخابات دور قبل به هر دلیلی شرکت کردند اما تصمیم گرفتند که رای باطل به صندوق بیاندازند، در این انتخابات حتی با رای باطل نیز حضور نداشتند.

همچنین تعداد آرای کسب شده از سوی مصطفی پورمحمدی عضو هیئت مرگ ۲۰۶ هزار و ۳۹۷رای اعلام شده است.
تعداد آرای باطله به این ترتیب حدودا پنج برابر آرای عضو هیئت مرگ است.

هنوز آمار رسمی از میزان مشارکت در شهرها و استان‌های مختلف منتشر نشده است، اما بر اساس گزارش‌های غیررسمی مشارکت در همه استان‌ها جز تهران و قم کاهش یافته است که در این میان کاهش مشارکت در سیستان و بلوچستان با ۳۲ درصد از همه قابل‌توجه‌تر بوده است.

همزمان با برگزاری انتخابات، اینترنت در بخش‌هایی از ایران با اختلال مواجه شد. اخلال در اینترنت در مواقع حوادث و رخدادهای سیاسی حساس در ایران پیش از این بارها رخ داده است. با این حال وزیر ارتباطات این اخلال را به «خرابکاری عمدی» در زیرساخت فیبر نوری با هدف اخلال در برگزاری انتخابات مرتبط دانسته بود. او نگفت این اخلال از سوی چه گروهی و چگونه انجام شده است.

همزمان با برگزاری انتخابات در ایران به تنش میان موافقان و مخالفان نظام افزوده شد. 

در یکی از محروم‌ترین مناطق ایران، در سیستان و بلوچستان صبح روز شنبه ۹ تیر یکی از خودروهای صندوق اخذ رای در شهرستان راسک هدف حمله مسلحانه قرار گرفت که در جریان آن دو مامور کشته و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند.

در زمان برگزاری انتخابات دیروز ۸ تیر نیز در برخی شعب اخذ رای در خارج از ایران نیز میان موافقان و مخالفان شرکت در انتخابات درگیری‌هایی رخ داد.

پزشکیان و جلیلی در دور دوم انتخابات رقابت می‌کنند

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ قرار است جمعه ۱۵ تیر برگزار شود.

مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزدی که قرار است در آن دور رقابت کنند از بعد از اعلام نتایج رسمی اجازه دارند که کمپین تبلیغاتی خود را آغاز کنند. ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۱۴ تیر مهلت فعالیت‌های تبلیغاتی به پایان خواهد رسید.

از همین حالا اصول‌گرایان که نتوانسته بودند بر سر رقابت با مسعود پزشکیان در دور اول به اجماع برسند، در تلاشند که در دور دوم نیروهای خود را در حمایت از سعید جلیلی بسیج کنند.

محمد باقر قالیباف نامزد دیگر اصول‌گرایان در دور اول انتخابات که با کسب ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار رای مقام سوم را کسب کرد در بیانیه‌ای از هوادارنش خواسته که در دور دوم به سعید جلیلی رای دهند.

او گفته است که با وجود «احترام‌» برای «شخص پزشکیان»، به دلیل «نگرانی از برخی اطرافیان ایشان» از سعید جلیلی حمایت می‌کند.

نیروهای اصول‌گرا پیش از دور اول انتخابات بارها از قالیباف و جلیلی خواستند که به نفع پیروزی بر پزشکیان با یکدیگر متحد شوند و یکی از آنها کناره‌گیری کند. قالیباف حالا می‌گوید که ماندن او در دور اول «فرصتی را برای جریان انقلابی در دور دوم انتخابات فراهم کرد». با توجه به کاهش مشارکت در این انتخابات نسبت به دوره قبل، او نگفت که حضورش چگونه «فرصت» ایجاد کرده است.

رئیس ستاد علیرضا زاکانی شهردار تهران و یکی از کاندیداهایی که از رقابت در دور اول انصراف داد نیز اعلام کرده است که تمام ستادهای انتخاباتی او برای پیروزی سعید جلیلی که او «کاندیدای جبهه انقلاب» خواند بسیج خواهند شد.

همزمان امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی دیگر کاندیدای انصرافی در پیامی از «هوادارنش» که به نظر نمی‌رسد تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در انتخابات را تشکیل دهند خواسته است به سعید جلیلی رای دهند. او همچنین از محمد باقر قالیباف و علیرضا زاکانی خواسته است که ستادهای انتخاباتی خود را در حمایت از سعید جلیلی بسیج کنند.

در صورتی که مشارکت در انتخابات به همین میزان باقی بماند و گزینه دوم رای‌دهندگان به قالیباف در دور دوم سعید جلیلی باشد، مجموع آرای مسعود پزشکیان به عنوان نفر اول در دور اول، در دور دوم کمتر از جلیلی خواهد بود.

با این همه پزشکیان در دور اول انتخابات توانست بخشی از آرای اصول‌گرایان را نیز از آن خود کند.

تعداد رای‌هایی که در انتخابات ۱۴۰۰ به نامزد اصول‌گرایان ابراهیم رئیسی عضو هیئت مرگ داده شد حدود ۱۸ میلیون و نزدیک به ۶۲ درصد آرا بود. در این انتخابات مجموع رای‌های جلیلی و قالیباف با حدود ۵ میلیون ریزش نسبت به آرای رئیسی حدود ۵۱,۵ درصد بود.

به این ترتیب اگر مشارکت در انتخابات ثابت بماند، همچنان این امکان وجود دارد که بخشی از رای‌دهندگان به این دو نفر در دور دوم به سمت مسعود پزشکیان تمایل پیدا کنند و او در دور دوم پیروز شود.

در زمانه بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آگاه از درون نظام

    دیشب ساعت ۴ بامداد نظری را در مورد نوشته ی آقای مهدی نصیری دوست خودم برای سایتی فرستادم که اینک دیدم منتشر نشده. برای همین در سایت شما نیز میگذارم شاید منتشر شد. جناب آقای مهدی نصیری بنده شما را از زمان محاجه با احسان نراقی میشناسم. بنا بر این به من اطمینان کنید، خوانندگان به من اطمینان کنند. به آگاهیتان برسانم که فقط اندکی بیش از ۲۷% مردم ایران یعنی بیست و هفت و چهارده صدم درصد در این انتخابات شرکت کردند. در همین در صد هم نسبتی از برگه های رای دو برگه ای و یا دربرگه ی توهین بود. اینک که شما در خارج از کشور هستید کاری بکنید که بین ایرانیهای خارج از کشور یک اتحاد نیرومند و گرنه دست کم یک ائتلاف نیرومند شکل بگیرد. باید به آنان یادآوری کنید که باعث و بانی شل شدن مردم در انقلاب زن زندگی آزادی به خاطر مواردی چند بود که من فقط به آنها اشاره میکنم. نخست توهین و فحاشی اپوزیسیون در خارج به یکدیگر بود. هیچ گروهی با گروه دیگر مودبانه برخورد نکرد. آنها را برسمیت کامل نشناخت، ازشان نام نبرد. مثلا همه ی چپها کوششان فحاشی و کوبیدن مشروطه خواهان و خاندان پهلوی بود، در حالی که امروز حدود نیمی از جامعه مشروطه خواه و گاهی سلطنت طلب است. لمپن های سلطنت طلب هم البته دست کمی از فحاشان طرف مقابل نداشتند، و این در حالی ست که شاید بیش از نیمی از جامعه ایران جمهوریخواه است. در بهترین صورت مشروطه خواهان هر جمهوریخواه را ۵۷تی مینامیدند و مینامند. مسئله بسیار مهم و اساسی راه دادن به تجزیه طلبان و فدرالیستها در کنار کسانی بود همچون حامداسماعیلیون و رضا پهلوی و مسیح علینژاد که مردم را در داخل ترسانید. اشتباه مهم دیگر این بود که هنرپیشه هائی که میتوانستند به عنوان پشتیبانی مطرح شوند و بسیار مفید هم باشند ناگهان در مسند رهبر و رهبران قرار گرفتند. بعضیهاشان هم ناگهان باورشان شد که همه چیز تمام است و به اشتباه و نسنجیده مدعی «رهبرمنم، رهبر توئی و... » شدند. و یا آن خانم ساده دل که با پستانها بر افروخته در هلند سخنرانی کرد و جو گیر شد و جوگیر کرد. همه ی اینها مردم را از دو سو ترسانید یکی جنگ داخلی و دیگری تجزیه ی ایران. این ترس البته به نطر من توجیهی نداشت اما وجود داشت و واقعی بود. بنا بر این خوب است که از این گرما و هیجان این هفته استفاده شود و با صدای بلند یک ائتلاف شایسته معرفی شود. و گرنه دوباره آبها از آسیاب خواهند افتاد. بسیار دوستانه از تهران

  • سیاوش

    دوست دارم سعید جلیلی پزشکیان رو شکست بده و رئیس جمهور شود . به این دلیل ساده که انتخاب جلیلی حکومت اسلام رو در ایران زودتر از موعد به مستراح تاریخ سرازیر می کند . اما پزشکیان زخم انتظار رو طولانی تر و طاقت فرسا تر دوباره به همین نقطه برمی گرداند . اصلن گرداندن کار اصلاح طلبان هست . این تنها هنر و توانایی شان است . اگردر دوره ی توهم اصلاحات ملا ناطق نوری بر برادر شغال پیروز می شد تکلیف مردم زودتر معلوم بود . تااینکه بعد از هشت سال خیانت و جنایت و شاعرکشی دهن کثیفش رو باز کند و اصطلاح تدارکات چی رو وارد ادبیات سیاسی ایران بکند و دور را به دیگر جانیان همدست بسپارد . این تنها دست اورد برادرشغال بود . من هرگز در هیچ انتخاباتی از تمام این حکومت اسلام شرکت نکرده ام اما دلم می خواهد کاندید اصلاحات شکست بخورد و مردم در یک اقدام ویرانگر به نام انقلاب بنیاد حقوقی اسلام را از جا کنده و بر زباله دان تاریخ بیفکنند . راستش انچه در 57 اتفاق افتاد تغییر رخت استبداد بود نه انقلاب . انقلاب بعد از این اتفاق خواهد افتاد . چیزی که ما هرگز نتوانستیم تجربه کنیم . نه مشروطیت ، نه 57 هرگز نتوانستند به عمق تاریخ و فرهنگ اجتماعی نفوذ کنند و رنه بعد از مشروطه ما افتابه کش ملایان شیعه نمی شدیم .