ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان حقوق بشر: همه قربانیان در فلسطین و اسرائیل باید از حق غرامت برخوردار شوند

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید کشورهای ثالثی که به‌رغم آگاهی از نقض فاحش حقوق بشر تسلیحات تهاجمی در اختیار طرفین درگیری قرار داده‌اند، از جمله ایران و ایالات متحده آمریکا، باید به جبران خسارت‌ها کمک کنند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه ۱۱ تیر / یکم ژوئیه اعلام کرد که همه قربانیان نقض فاحش حقوق بشر در فلسطین و اسرائیل برای جبران آسیب‌های وارد آمده به آن‌ها حق دارند غرامت دریافت کنند.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است که بر اساس قوانین بین‌المللی، دولت‌های مسئول چنین وضعیتی موظفند راه‌حل‌های مؤثری را برای جبران نقض حقوق بشر، از جمله از طریق حقیقت‌یابی، عدالت، جبران خسارت، و تضمین عدم تکرار ارائه کنند. گروه‌های مسلح غیردولتی نیز وظایفی برای جبران خسارت دارند. فرآیندهای جبران خسارت باید بر حقوق قربانیان متمرکز باشد و پس از مشورت‌های مؤثر با آن‌ها انجام شود. همچنین سایر کشورها یا شرکت‌هایشان که از طرف‌های درگیری‌ها حمایت کرده‌اند، باید در غرامت‌ها کمک کنند و همه کشورهای دیگر باید طرف‌های درگیری را تحت فشار قرار دهند تا متعهد به ارائه غرامت شوند.

کلایو بالدوین، مشاور حقوقی ارشد در دیده‌بان حقوق بشر گفت:

دولت‌های حامی اسرائیل و گروه‌های مسلح فلسطینی نه تنها باید از اهرم‌های خود برای جلوگیری از سوء استفاده‌های بیشتر استفاده کنند، بلکه باید تضمین کنند که قربانیان و بازماندگان آن‌ها غرامت‌های متناسب دریافت می‌کنند.

براین اساس نیروهای اسرائیلی به طور غیرقانونی به ساختمان‌های مسکونی، مراکز درمانی و امدادگران حمله کرده‌اند و از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی در نوار غزه استفاده کرده‌اند. اسرائیل همچنین ورود کمک‌ها به غزه و همچنین تخلیه پزشکی را محدود و مجروحان، زنان باردار، افراد دارای معلولیت و بیماری‌های مزمن و سایرین را بدون درمان یا با درمان ناکافی با پیامدهای ویرانگر آن رها کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید مقامات اسرائیلی هزاران فلسطینی را بازداشت کرده و آن‌ها را یا شکنجه کرده و یا مورد بدرفتاری قرار داده است.

نیروهای اسرائیلی اکثریت جمعیت غزه را آواره کرده‌اند، اکثر خانه‌ها، مدرسه‌ها، بیمارستان‌ها، زمین‌های کشاورزی و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی را ویران کرده‌اند و بسیاری از مردم مجبور به زندگی در شرایط ناامن و غیربهداشتی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر افزوده است که در کرانه باختری، جایی که نیروهای اسرائیلی بیش از ۵۰۰ فلسطینی را به قتل رسانده‌اند، مقام‌های اسرائیلی کل جوامع فلسطینی را به زور آواره کرده‌اند. این سوء استفاده‌ها در شرایطی صورت گرفته است که مقامات اسرائیلی گسترش شهرک‌سازی‌های غیرقانونی را تسریع می‌کنند، زندانیان فلسطینی را در وضعیت دشواری قرار می‌دهند و به جنایت‌های ضد بشری، آپارتاید و آزار و اذیت فلسطینی‌ها ادامه می‌دهند.

دیده‌بان حقوق بشر به گروه‌های مسلح فلسطینی نیز اشاره کرده و گفته است از سوی دیگر این گروه‌ها در ۷ اکتبر سال گذشته بیش از ۸۰۰ غیرنظامی را در جنوب اسرائیل کشتند، با افرادی که بازداشت کرده‌اند بدرفتاری و خشونت‌های جنسی و جنسیتی اعمال کردند؛ ۲۵۱ نفر را به گروگان گرفتند، خانه‌ها را ویران کردند و به پرتاب بی‌رویه موشک‌ها  به مراکز پرجمعیت ادامه دادند.

این سازمان مدافع حقوق بشر گفت هم مقامات اسرائیلی و هم گروه‌های مسلح فلسطینی باید همه تخلفات را متوقف کنند؛ و تضمین دهند که این اعمال تکرار نخواهند شد و اقداماتی را برای رسیدگی به آسیب‌هایی که وارد کرده‌اند انجام خواهند داد.

به‌ویژه مقامات اسرائیلی باید اطمینان دهند که فلسطینی‌های مجروح و نیازمند به درمان بتوانند از غزه خارج شوند و حق بازگشت آن‌ها را هم تضمین کنند.

اسرائیل همچنین باید از حمایت مالی و سایر همکاری‌ها برای بازسازی غزه پشتیبانی و از بازگشت فلسطینی‌ها به خانه‌های‌‌شان حمایت کند. دیده‌بان حقوق بشر گفت اسرائیل باید با لغو ممنوعیت بازگشت دائمی فلسطینی‌ها به سرزمین‌های خود جبران خسارت کند. اسرائیل باید به همه فلسطینی‌ها به‌دلیل صدمات وارده از جنایات ارتکابی علیه آن‌ها، از جمله آسیب‌های جسمی، روانی و اقتصادی غرامت مالی پرداخت کند.

اسرائیل باید به پیروی از دستور دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) به بازرسان مستقل حقوقی، برای تحقیق درباره جنایت‌های که در غزه صورت گرفته اجازه دهد که به آن‌جه بروند.

دیده‌بان حقوق بشر افزود گروه‌های مسلح فلسطینی و حماس نیز باید فورا گروگان‌های غیرنظامی را آزاد کنند، در مورد اعمال صورت‌گرفته با آن‌ها پاسخگو باشند و به خانواده‌های قربانیان و بازماندگان حملات غیرقانونی و سایر نقض‌های جدی حقوق بشر در اسرائیل غرامت بپردازند.

همه طرف‌ها باید قوانین و دستورات نظامی خود را با قوانین بین‌المللی تطبیق دهند. از جمله، اسرائیل باید به تعهدات بین‌المللی خود در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پایبند باشد و همه اشکال ظلم و تبعیض سیستماتیک، از جمله قوانین و سیاست‌هایی را که ممنوعیت‌های آپارتاید و آزار و اذیت را پابرجا می‌کنند از میان بردارد.

همچنین کشورهای ثالثی که به‌رغم آگاهی از نقض فاحش حقوق بشر تسلیحات تهاجمی در اختیار طرفین درگیری قرار داده‌اند - از جمله آلمان، ایران، ایتالیا، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا به‌عنوان بزرگترین تأمین‌کنندگان تسلیحات - باید به جبران خسارت‌ها کمک کنند. کشورهای مبدأ شرکت‌هایی که در عملیات نظامی اسرائیل در غزه مشارکت داشته یا از آن سود برده‌اند نیز باید در جبران نقش خود در نقض حقوق بشر غزه مشارکت کنند. دولت‌ها باید متعهد به حمایت و کمک به بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین‌های خود در غزه، کرانه باختری، و اسرائیل باشند و کشورهای ثالث و سایرین باید در صورت لزوم از پرداخت غرامت حمایت کنند.

غرامت می‌تواند شامل عذرخواهی کامل اسرائیل، ایالات متحده آمریکا، حماس و جهاد اسلامی و همچنین تحقیقات در مورد جنایات وحشیانه در فلسطین و اسرائیل و پاسخگویی مسئولان باشد.

کلایو بالدوین گفت:

برای هرگونه بحث غرامت در آینده، اطمینان از رایزنی‌های مؤثر با قربانیان فلسطینی و اسرائیلی حیاتی است، زیرا غرامت باید حول محور حقوق آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.