ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل در میانه حمله‌ها به غزه می‌گوید مذاکره‌های متوقف‌شده آتش‌بس را از سر خواهد گرفت

در حالی‌که اسرائیل به عملیات نظامی خود در غزه ادامه می‌دهند و اعلام کرده که حدود ۱۰۰ فلسطینی را در منطقه شجاعیه کشته است، منابع اسرائیلی گفته‌اند ملاحظات حماس درباره طرح پیشنهادی آتش‌بس «پیشرفت بسیار مهمی» محسوب می‌شود.

به‌گزارش رویترز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پنج‌شنبه ۱۴ مهر / ۴ ژوئیه به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که هیئتی را برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس اعزام خواهد کرد و یک مقام اسرائیلی گفت که تیم اعزامی کشورش توسط رئیس سازمان اطلاعات موساد رهبری خواهد شد.

یک منبع آگاه در هیئت مذاکره‌کننده اسرائیل که نخواست نامش فاش شود، گفت:

پس از ارائه ملاحظات حماس در مورد شرایط توافق [آتش‌بس] که روز چهارشنبه توسط اسرائیل دریافت شد، بخت واقعی برای دستیابی به این توافق وجود دارد.

این منبع جزئیاتی ارائه نکرد اما افزود: «پیشنهاد ارائه‌شده از سوی حماس پیشرفت بسیار مهمی است».

واکنش این منبع به ملاحظات حماس درباره طرح پیشنهادی که از طریق میانجی‌گران ارائه شد، با نمونه‌های گذشته در طول جنگ نزدیک به ۹ ماهه غزه، متفاوت است. پیش از این اسرائیل شرایط ارائه‌شده توسط حماس را قابل قبول نمی‌دانست.

یک مقام فلسطینی نزدیک به تلاش‌های میانجی‌گران بین‌المللی برای صلح به رویترز گفت که در صورت موافقت اسرائیل با پیشنهادهای جدید حماس می‌توان به توافق چارچوبی دست یافت.

او گفت حماس دیگر به‌عنوان پیش‌شرط خواهان تعهد اسرائیل به آتش‌بس دائمی قبل از امضای توافق‌نامه نیست و موافق است که در طول شش هفته اول اجرای طرح پیشنهادی به آن دست یابد.

این مقام که نخواست نامش فاش شود، گفت:

در صورتی که طرفین برای امضای توافق در مورد آتش‌بس دائمی به زمان بیشتری نیاز داشته باشند، باید توافق کنند که تا زمانی که آن را عملی نکرده‌اند، درگیری‌ها را از سر نخواهند گرفت.

حماس پیش از این گفته بود که هرگونه توافق باید به جنگ پایان دهد و اسرائیل را به عقب‌نشینی کامل از غزه وادار کند. همچنین آزادی گروگان‌های اسرائیلی در ازای آزادی اسیران فلسطینی انجام خواهد شد.

اسرائیل نیز گفته بود تا زمانی که حماس بر نوار غزه حاکم است و نابود نشده، تنها وقفه‌های موقت در جنگ را می‌پذیرد.

منابع مصری تأیید کردند که تغییری رخ داده است، اما گفتند موضوع اصلی تعهد به آتش‌بس دائمی هنوز باقی مانده است.

مقام‌های بهداشتی غزه می‌گویند بیش از ۳۸ هزار فلسطینی در حمله اسرائیل به غزه کشته شده‌اند. در حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل نیز یک‌هزار و ۲۰۰ اسرائیلی کشته و بیش از ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند که گروهی از آن‌ها بعد آزاد شدند.

جنگ غزه باعث ایجاد بحرانی انسانی در این نوار تحت محاصره و افزایش تنش‌ها در سراسر خاورمیانه شده است و تبادل آتش در سراسر مرز شمالی اسرائیل با گروه حزب‌الله لبنان نیز ادامه دارد.

حزب‌الله لبنان روز جمعه اعلام کرد که سیدحسن نصرالله رهبر این گروه و خلیل الحیا، یکی از مقام‌های بلندپایه حماس برای گفت‌وگو درباره آخرین تحولات غزه دیدار کردند. جزئیاتی از نتایج این دیدار منتشر نشده است.

در همین حال، کاخ سفید گفت بایدن و نتانیاهو روز پنج‌شنبه درباره پاسخ دریافتی از حماس گفت‌وگو کردند و بایدن از تصمیم نتانیاهو برای از سرگیری مذاکرات متوقف‌شده استقبال کرد.

منبع آگاه در هیئت مذاکره‌کننده اسرائیل با بیان این‌که بختی واقعی برای دستیابی به توافق وجود دارد، هشدار داد و گفت این خطر وجود دارد که چنین توافقی به دلیل «ملاحظات سیاسی» از دست برود.

برخی از شرکای راست افراطی ائتلاف حکومتی نتانیاهو تهدید کرده‌اند که اگر قبل از نابودی حماس به جنگ پایان داده شود، ممکن است از دولت ائتلافی خارج شوند. خروج آن‌ها از دولت احتمالاً به نخست‌وزیری نتانیاهو پایان خواهد داد.

شبکه «۷ نیوز» اسرائیل گزارش داد که عصر پنج‌شنبه در جلسه کابینه، ایتامار بن گویر، شریک راست افراطی نتانیاهو مقام‌های ارشد امنیتی و دفاعی را متهم کرد که بدون مشورت با او تصمیم به از سرگیری مذاکرات گرفته‌اند.

ادامه حمله‌های اسرائیل به غزه

در آخرین درگیری‌های در غزه، ساکنان غزه گفتند که تانک‌های اسرائیلی اندکی قبل از سپیده‌دم جمعه به محله الناصر در بخش شمالی رفح، نزدیک به مرز با مصر حمله کردند.

اسرائیل گفت که هدف از عملیات در رفح متلاشی کردن آخرین گردان‌های شاخه مسلح حماس است.

به‌گفته پزشکان غزه، حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال غزه پنج فلسطینی از جمله سه کودک را کشت.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که پنج فلسطینی نیز در عملیات نظامی اسرائیل روز جمعه در شهر جنین در کرانه باختری کشته شدند.

واحدهای نظامی اسرائیل بامداد جمعه با چندین خودرو نظامی به اردوگاه آوارگان جنین کرانه باختری اشغالی یورش بردند و یک خانه را محاصره کردند و ساکنان آن را کشتند.

در همین حال، نیروهای زمینی اسرائیل به عملیات نظامی خود در محله شجاعیه شهر غزه ادامه می‌دهند.  

ارتش اسرائیل مدعی شده است که در طول حمله چند روزه نیروهای زمینی‌اش به شجاعیه «حدود ۱۰۰ تروریست» را کشته و «بیش از ۱۰۰ زیرساخت تروریستی و انبارهای تسلیحاتی» را نابود کرده است.

مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) و پروژه تهدیدات بحرانی (CTP) در آخرین گزارش خود از جنگ غزه گفته‌اند نیروی هوایی اسرائیل روز پنج‌شنبه در مجموع بیش از ۵۰ نقطه را در غزه هدف حمله قرار داد.

به‌گفته این اندیشکده‌های مستقر در آمریکا، نیروهای اسرائیلی در محله شجاعیه روز پنج‌شنبه از نبردهای نزدیک با نیروهای فلسطینی خبر دادند.

شبکه الجزیره گزارش داده است که نیروهای اسرائیلی اجازه نمی‌دهند آمبولانس‌ها، آتش‌نشان‌ها و خبرنگاران به شجاعیه بروند.

به‌گزارش این شبکه، در ۴۸ ساعت گذشته ده‌ها فلسطینی در حملات اسرائیل به غزه، از جمله در جبلیا و شمال غزه و همچنین خان‌یونس در جنوب، کشته شده‌اند.

منابع پزشکی گزارش داده‌اند که انتظار می‌رود بیمارستان الناصر، آخرین مرکز درمانی فعال در خان‌یونس، و بیمارستان صحرایی کویت در نزدیکی رفح، به دلیل اتمام سوخت ژنراتورهایشان تعطیل شوند.

همچنین ارتش اسرائیل با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور به اهدافی از حزب‌الله لبنان در مناطق الجبین و کفرحمن در جنوب این کشور حمله کرد و منطقه نقوره را به توپ بست.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.