ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تبادل موشکی گسترده اسرائیل و حزب‌الله و افزایش نگرانی از تشدید تنش‌ها ـ اسرائیل مدرسه‌ای در غزه را بمباران کرد

مشخص نیست که آیا حزب‌الله یا ایران حملات انتقام‌جویانه خود را در واکنش به قتل شکر و هنیه متوقف خواهند کرد یا نه، اما هیچ‌کدام از آنها نمی‌خواهند به‌عنوان مانع دستیابی به توافق آتش‌بس شناخته شوند.

حزب‌الله صبح یکشنبه چهارم شهریور/ ۲۵ اوت صدها راکت و پهپاد به سوی اسرائیل شلیک کرد، در حالی که ارتش اسرائیل اعلام کرد که حدود ۱۰۰ جت جنگنده برای جلوگیری از یک حمله بزرگ‌تر، لبنان را هدف قرار دادند. حزب‌الله این ادعا را رد کرد. این حملات از جمله بزرگ‌ترین درگیری‌ها در بیش از ۱۰ ماه جنگ مرزی بود. 

این گروه مسلح لبنانی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به‌عنوان «بخشی از پاسخ اولیه» به قتل فؤاد شکر، فرمانده خود در بیروت که ۳۰ ژوئیه از سوی ارتش اسرائیل هدف قرار گرفت و کشته شد، حمله‌ پهپادی و موشکی بزرگی به اسرائیل انجام داده است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز عصر یکشنبه، آژیرها در ری‌شون لتسیون، در مرکز اسرائیل، به صدا درآمدند و نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) اعلام کردند که پرتابه‌ای از جنوب نوار غزه عبور کرده و در یک منطقه باز سقوط کرده است. شاخه نظامی حماس اعلام کرد که یک راکت «M90» به سمت تل‌آویو شلیک کرده است.

هرگونه گسترش عمده در جنگ که با جنگ در غزه همزمان شده است، خطر تبدیل شدن به یک درگیری منطقه‌ای را در پی دارد که ایران، حامی حزب‌الله، و ایالات متحده آمریکا، متحد اصلی اسرائیل را درگیر می‌کند. با تأیید سه کشته در لبنان و یک کشته در اسرائیل، هر دو طرف اشاره کردند که خوشحال‌اند که از تشدید بیشتر تنش‌ جلوگیری کردند، اما هشدار دادند که ممکن است حملات بیشتری در راه باشد.

رهبر حزب‌الله، سیدحسن نصرالله، گفت که حملات گروه تحت حمایت ایران، که به تلافی ترور فرمانده ارشد، فؤاد شکر در ماه گذشته روی داد، «طبق برنامه» انجام شد.

با این حال، او گفت که که اگر نتایج حمله روز یکشنبه به یک پایگاه اطلاعات نظامی نزدیک تل‌آویو کافی نباشد، آن‌ها «حق پاسخگویی در زمان مناسب» را برای خود محفوظ می‌دانند.

یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که این کشور به دنبال جنگ تمام‌عیار نیست، اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور هشدار داد: «این پایان ماجرا نیست».

نتانیاهو پیش‌تر گفته بود: 

ما بی‌تردید هر کاری که می‌توانیم برای دفاع از کشورمان انجام دهیم، انجام خواهیم داد ... هر که به ما آسیب بزند، به او آسیب خواهیم زد.

انتظار برای تشدید تنش‌ها از زمانی که حمله‌ای موشکی در بلندی‌های جولان در اسرائیل ماه گذشته ۱۲ جوان را کشت و ارتش اسرائیل در پاسخ، فؤاد شکر را در بیروت ترور کرد، افزایش یافته بود.

یک مقام حزب‌الله گفت حزب‌الله انتقام خود را به تأخیر انداخت تا به مذاکرات آتش‌بس فرصت دهد و حمله خود را برای جلوگیری از جنگ تمام‌عیار تنظیم کرده بود.

مشخص نیست که آیا حزب‌الله یا ایران حملات انتقامی خود را در واکنش به قتل شکر و هنیه متوقف خواهند کرد یا نه، اما هیچ‌کدام از آنها نمی‌خواهند به‌عنوان مانع دستیابی به توافق آتش‌بس شناخته شوند. 

وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، دستور حضور دو گروه حمله هواپیمابر را در خاورمیانه صادر کرد و حضور نظامی آمریکا را تقویت کرد. پیش‌تر، سی کیو براون، ژنرال ارشد آمریکایی برای گفت‌وگو با رهبران نظامی به اسرائیل سفر کرد.

در همین حال، حملات اسرائیل به غزه ادامه داشت و به گزارش خبرگزاری رسمی وفا در فلسطین دست‌کم پنج فلسطینی در بامداد دوشنبه، پنجم شهریور/ ۲۶ اوت در غزه در پی حملات هوایی کشته شدند.

در مذاکرات آتش‌بس غزه که در قاهره انجام شد، هیچ توافقی حاصل نشد و حماس و اسرائیل بر سر چندین مصالحه که از سوی واسطه‌ها ارائه شده بود، توافق نکردند، اگرچه یک مقام ارشد آمریکایی مذاکرات را «سازنده» توصیف کرد و گفت که این روند در روزهای آینده ادامه خواهد داشت.

بمباران‌های شدید

حسن نصرالله گفت که حملات هوایی اسرائیل به این کشور پیش از شروع حملات حزب‌الله به اسرائیل آغاز شد. نتانیاهو گفت که این حملات «پیشگیرانه» یک حمله بزرگ‌تر حزب‌الله را ناکام گذاشت، اما نصرالله گفت که این حملات تأثیر کمی داشته است.

به گفته نصرالله حملات موشکی و پهپادی خود حزب‌الله بر پایگاهی اطلاعاتی نزدیک به تل‌آویو متمرکز بود. نتانیاهو گفت که تمام پهپادهایی که مکانی استراتژیک در مرکز اسرائیل را هدف قرار داده بودند، منهدم شدند. 

یک منبع امنیتی در لبنان گفت که حداقل ۴۰ حمله هوایی اسرائیل به شهرهای مختلف در جنوب کشور انجام شد که از جمله بمباران‌های متراکم از زمان آغاز تنش‌ها در اکتبر سال گذشته بود.

حزب‌الله گفت که این حملات دو نفر از مبارزان خود را در الطیری کشت. اَمَل، گروه شیعه هم‌پیمان با حزب‌الله، گفت که یک حمله در منطقه مسکونی خيام در شهرستان مرجعیون در لبنان یکی از مبارزانش را کشت.

ارتش اسرائیل گفت که یک سرباز نیروی دریایی کشته شد و دو نفر زخمی شدند.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، با وزیران کابینه در جلسه کمیته اضطراری ملی دیدار کرد.

پروازها به و از فرودگاه بن گوریون در تل‌آویو به مدت حدود ۹۰ دقیقه متوقف شدند. برخی پروازها به و از بیروت نیز متوقف شدند و مسافران را پیاده کردند. 

هشدارها 

در شمال اسرائیل آژیرها به‌ صدا درآمدند و در چندین منطقه انفجارهایی شنیده شد. 

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تحولات را دنبال می‌کند. شان ساوت، سخنگوی شورای امنیت ملی، گفت:

ما به حمایت از حق اسرائیل در دفاع از خود ادامه خواهیم داد و به تلاش برای ثبات منطقه‌ای ادامه خواهیم داد.

سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که او از تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله «عمیقاً نگران» است و از هر دو طرف خواست فوراً به توقف درگیری‌ها بازگردند.

مصر و اردن نیز نسبت به تشدید تنش‌ها هشدار دادند.

یک مقام آمریکایی گفت ایالات متحده در حملات روز یکشنبه، چهارم شهریور/ ۲۵ اوت اسرائیل دخالتی نداشت، اما اطلاعاتی درباره حملات احتمالی حزب‌الله ارائه کرد. 

حزب‌الله بلافاصله پس از حملات ۷ اکتبر توسط تفنگداران حماس به اسرائیل، موشک‌هایی به سمت اسرائیل شلیک کرد. حزب‌الله و اسرائیل از آن زمان به طور مداوم در حال تبادل آتش بوده‌اند، در حالی که از تشدید عمده‌ای اجتناب کرده‌اند، در حالی که جنگ در غزه در جنوب ادامه دارد.

این توازن متزلزل پس از حمله به بلندی‌های جولان، که حزب‌الله مسئولیت آن را رد کرد، و ترور شکر، یکی از فرماندهان ارشد نظامی حزب‌الله، به نظر می‌رسید که تغییر کرده است.

مرگ شکر در یک حمله هوایی به سرعت با ترور رهبر سیاسی حماس، اسماعیل هنیه در تهران همراه شد که منجر به وعده‌های انتقام‌جویی علیه اسرائیل توسط ایران شد.

اسرائیل یک مدرسه دیگر را بمباران کرد

به گزارش الجزیره عربی چندین نفر در حمله اسرائیل به مدرسه‌ای که به آوارگان فلسطینی در شمال اردوگاه آوارگان نصیرات پناه می‌داد، کشته شده‌اند.

خبرگزاری وفا نیز در گزارشی از این حمله خبر داد و گفت که در میان کشته‌شدگان و زخمی‌ها زنان و کودکان نیز دیده می‌شوند.

به گزارش این خبرگزاری این مدرسه «العز بن عبدالسلام» اعلام شده است. 

واکنش ایران: انتقام از اسرائیل «دقیق و محاسبه‌شده» خواهد بود

وزیر امور خارجه ایران، عباس عراقچی، بار دیگر تأکید کرد که ایران به ترور اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس در تهران، پاسخ خواهد داد.

عراقچی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: 

واکنش ایران به حمله تروریستی اسرائیل در تهران قطعی، دقیق و محاسبه‌شده خواهد بود.» وی افزود: «ما از تشدید تنش‌ها نمی‌هراسیم، اما  برخلاف اسرائیل به دنبال آن نیز نیستیم.

عراقچی همچنین گفت که این موضوع را در مکالمه تلفنی با وزیر امور خارجه ایتالیا، آنتونیو تاجانی، مطرح کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.